• 1
  • 2
2003-09-03, 11:33
Moderator
rancors avatar
Ett litet tips som ni kan använda er överblivna CPU-kraft till.

SETI, eller Sökandet Efter Utomjordisk Intelligens [Search for Extra Terrestrial Intelligence] var från början ett projekt som USAs regering skötte, men projektet lades ner i brist på pengar och intresse.

1999 startades SETI@home. Projektet är nu helt sponsrat av företag och privatpersoner och det drivs inte i vinstsyfte. Idén med SETI@home är att ta vara på den kapacitet som de många miljoner persondatorer har. På det här sättet kan man söka igenom den enorma mängd information som samlas in från Arecibo i Puerto Rico, utan att behöva köpa eller hyra in sig hos en dyr superdator.

Ladda ner SETIs skärmsläckare eller hardcorecruncha med den text-basserade klienten och dra ditt strå till stacken efter letanded av utomjordingar.

www.seti.se
2003-09-03, 11:54
Medlem
Raazs avatar
Kan inte annat än hålla med om att de e en kanonbra idé.
Jag har kört seti på min burk rätt länge, men har formaterat nyligen så hade glömt bort seti, tack för påminnelsen
2003-09-03, 12:52
Bannlyst
har det gett nåt resultat då?
finns det några säkerhetsrisker med programmet?
2003-09-03, 16:20
Medlem
PFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
har det gett nåt resultat då?
finns det några säkerhetsrisker med programmet?

Några säkerhetsrisker har jag inte hört talas om i den senaste versionen 3.08 command-line.

Bara att köra på!
Jag kör själv command-line + setidriver som buffrar några units.
Har till dagens datum kört 3840 units. Hoppas att det ger resultat snart
2003-09-03, 17:28
Moderator
rancors avatar
Det har finnits några säkerhetshål i servern som de täppt till, på klientsidan har jag inte läst om några förutom det indirekta hotet mot att servern blivit hackad och "unitarna" är modifierade för att .. ja? Det finns inget direkt hot mot säkerheten förutom att CPU:n blir lite varmare än på idle-loopen.
2003-09-03, 21:47
Medlem
prezets avatar
Hehe, jag hade kvar mitt konto, fast jag inte kört på ca 1 år.

Results Received 4187
Total CPU Time 5.522 years
Average CPU Time per work unit 11 hr 33 min 10.6 sec
Average results received per day 2.76
Registered on: Fri Jul 9 19:45:04 1999 UTC
SETI@home user for: 4.156 years
2003-09-03, 22:10
Medlem
Liftarens avatar
Var det inte några kontroverser kring detta projekt. Typ att folk blivit uppsagda för att kört klienten på sin jobbdator eller liknande?
Har också för mig att Gateway skulle köra något liknande fast komersiellt och hyra ut CPU-tid från alla datorer i sina utställningar. Någon som vet hur det gick med detta?

/L
2003-09-03, 22:10
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prezet
Hehe, jag hade kvar mitt konto, fast jag inte kört på ca 1 år.

Results Received 4187
Total CPU Time 5.522 years
Average CPU Time per work unit 11 hr 33 min 10.6 sec
Average results received per day 2.76
Registered on: Fri Jul 9 19:45:04 1999 UTC
SETI@home user for: 4.156 years

Gå med oss då! Cruncha med SETI Sverige [Sweden]
http://setiathome.ssl.berkeley.edu/c...form&id=153970, den största Svenska SETI-gruppen tror jag..
2003-09-03, 22:16
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liftaren
Var det inte några kontroverser kring detta projekt. Typ att folk blivit uppsagda för att kört klienten på sin jobbdator eller liknande?
Har också för mig att Gateway skulle köra något liknande fast komersiellt och hyra ut CPU-tid från alla datorer i sina utställningar. Någon som vet hur det gick med detta?

/L

Möjligt, men man får väll hålla sig till företagets policy. Köra hemma eller inte alls i så fall. De som vill ha den på jobbet kan juh alltid fråga "länsman" om lov
2003-09-03, 22:39
Medlem
prezets avatar
Visst var det aftonbladet som slog upp det 'stort' ? Men inte tror jag att någon fick sparken för det?
Möjligen intervjuade dom någon IT-Chef som konstaterade att det bröt emot företagets policy, och följdaktligen var tvingad att slå näven i bordet om han ville ha kvar jobbet.
2003-09-03, 22:54
Medlem
prezets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Gå med oss då! Cruncha med SETI Sverige [Sweden]
http://setiathome.ssl.berkeley.edu/c...form&id=153970, den största Svenska SETI-gruppen tror jag..

Mina 'spare clock cycles' går till att leta Viasatnycklar, numera.
(... fast jag inte har någon parabol eller dekoder. Bara för den goda sakens skull. )

Är lite förvånad att ingen har anammat liknande teknik för att sälja datorkraft? Det finns ju typ renderings-farmer man kan hyra in sig på för att rendera tunga specialeffekter för filmer.
T.ex. Kunder betalar per mega-flop eller dylikt, tillhandahåller eller beställer algoritmer/program och data, (finns standard:s för sånt ) och de som tillhandahåller kraften får del av pengarna.

Nä, vid eftertanke så är nog datorkraft för billig för att det skulle kunna bli några summor att prata om. Administrationen skulle äta upp allt och lite till, skulle jag tro.
2003-09-03, 23:05
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prezet
Mina 'spare clock cycles' går till att leta Viasatnycklar, numera.
(... fast jag inte har någon parabol eller dekoder. Bara för den goda sakens skull. )

Är lite förvånad att ingen har anammat liknande teknik för att sälja datorkraft? Det finns ju typ renderings-farmer man kan hyra in sig på för att rendera tunga specialeffekter för filmer.
T.ex. Kunder betalar per mega-flop eller dylikt, tillhandahåller eller beställer algoritmer/program och data, (finns standard:s för sånt ) och de som tillhandahåller kraften får del av pengarna.

Nä, vid eftertanke så är nog datorkraft för billig för att det skulle kunna bli några summor att prata om. Administrationen skulle äta upp allt och lite till, skulle jag tro.

Inte bara det. SETI är väldigt lätt att "portionera" ut i smådelar, en simulering hade troligvis krävt väldigt mycket kommunikation mellan datorerna som arbetar ihop och då hade det inte varit så effektivt längre.

Distruberad datorkraft passar bättre för att knäcka nyklar och processa liknande data som vi har här.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in