• 2
  • 3
2009-02-21, 13:45
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IYKK
Nej, det gör det inte. Inte en käft i skåne, förutom kanske en och annan inflyttad norrlänning, kallar pannkakor för plättar.
I västernorrland: Ungspannkaka: I ugnen. Pannkaka: I stekpanna. Plättar: I plättlagg.
Senast redigerad av Avantasia 2009-02-21 kl. 13:49.
Citera
2009-02-21, 19:45
Medlem
Sieglindes avatar
Så här var det där jag växte upp eller som jag växte upp med iaf (ungefär mitt i Småland):
Plättar= pannkakor i vanlig stekpanna
Små plättar= som det låter, småttingar gräddade i ett plättlagg
Ugnspannkaka= ja, som det låter men utan fläsk
Fläskpannkaka= ugnspannkaka med fläsk

När jag började röra på mig och bo på andra ställen i landet, lärde jag mig att det de benämns lite olika. Jag har dock anammat bruket att kalla plättar för pannkakor numera och plättar är förbehållet när jag syftar på de små.
Skit samma - det är löjligt gott oavsett (tänk: vispad grädde med hemmagjord lite småsur lingonsylt till )

OnT: Din ugn måste stå snett eller så satte du in plåten/ugnsgallret snett. Jag har iofs varit med om att en plåt "skevade" till sig och buktade sig i en varm ugn. (Hos far i julas, och spisen var ganska ny liksom plåtarna. Kan det bero på taskig plåtkvalitet(!)? Eller något? Någon som varit med om detta?)
Senast redigerad av Sieglinde 2009-02-21 kl. 19:56.
Citera
2009-02-21, 19:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sieglinde
Så här var det där jag växte upp eller som jag växte upp med iaf (ungefär mitt i Småland):
Plättar= pannkakor i vanlig stekpanna
Små plättar= som det låter, småttingar gräddade i ett plättlagg
Ugnspannkaka= ja, som det låter men utan fläsk
Fläskpannkaka= ugnspannkaka med fläsk

När jag började röra på mig och bo på andra ställen i landet, lärde jag mig att det de benämns lite olika. Jag har dock anammat bruket att kalla plättar för pannkakor numera och plättar är förbehållet när jag syftar på de små.
Skit samma - det är löjligt gott oavsett (tänk: vispad grädde med hemmagjord lite småsur lingonsylt till )

Det är exakt så här det är! Diskussionen avslutad.
Citera
2009-02-21, 23:03
Medlem
systems avatar
Pannkaka = gräddad i pannkakslagg eller stekpanna, ≈ Ø 20 cm
Plättar = pannkakor gräddade i plättlagg. ≈ 7 cm
Ugnspannkaka = pannkakssmet gräddad i ugn
Fläskpannkaka = ugnspannkaka med tillsatt fläsk

Så det så!
Citera
2009-02-21, 23:10
Medlem
jerkuss avatar
Jag måste, helt skandalöst offtopic, men ändå, säga att jag älskar den här trådens rubrik!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in