• 2
  • 3
2009-02-21, 13:45
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IYKK
Nej, det gr det inte. Inte en kft i skne, frutom kanske en och annan inflyttad norrlnning, kallar pannkakor fr plttar.
I vsternorrland: Ungspannkaka: I ugnen. Pannkaka: I stekpanna. Plttar: I plttlagg.
Senast redigerad av Avantasia 2009-02-21 kl. 13:49.
Citera
2009-02-21, 19:45
Medlem
Sieglindes avatar
S hr var det dr jag vxte upp eller som jag vxte upp med iaf (ungefr mitt i Smland):
Plttar= pannkakor i vanlig stekpanna
Sm plttar= som det lter, smttingar grddade i ett plttlagg
Ugnspannkaka= ja, som det lter men utan flsk
Flskpannkaka= ugnspannkaka med flsk

Nr jag brjade rra p mig och bo p andra stllen i landet, lrde jag mig att det de benmns lite olika. Jag har dock anammat bruket att kalla plttar fr pannkakor numera och plttar r frbehllet nr jag syftar p de sm.
Skit samma - det r ljligt gott oavsett (tnk: vispad grdde med hemmagjord lite smsur lingonsylt till )

OnT: Din ugn mste st snett eller s satte du in plten/ugnsgallret snett. Jag har iofs varit med om att en plt "skevade" till sig och buktade sig i en varm ugn. (Hos far i julas, och spisen var ganska ny liksom pltarna. Kan det bero p taskig pltkvalitet(!)? Eller ngot? Ngon som varit med om detta?)
Senast redigerad av Sieglinde 2009-02-21 kl. 19:56.
Citera
2009-02-21, 19:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sieglinde
S hr var det dr jag vxte upp eller som jag vxte upp med iaf (ungefr mitt i Smland):
Plttar= pannkakor i vanlig stekpanna
Sm plttar= som det lter, smttingar grddade i ett plttlagg
Ugnspannkaka= ja, som det lter men utan flsk
Flskpannkaka= ugnspannkaka med flsk

Nr jag brjade rra p mig och bo p andra stllen i landet, lrde jag mig att det de benmns lite olika. Jag har dock anammat bruket att kalla plttar fr pannkakor numera och plttar r frbehllet nr jag syftar p de sm.
Skit samma - det r ljligt gott oavsett (tnk: vispad grdde med hemmagjord lite smsur lingonsylt till )

Det r exakt s hr det r! Diskussionen avslutad.
Citera
2009-02-21, 23:03
Medlem
systems avatar
Pannkaka = grddad i pannkakslagg eller stekpanna, ≈ 20 cm
Plttar = pannkakor grddade i plttlagg. ≈ 7 cm
Ugnspannkaka = pannkakssmet grddad i ugn
Flskpannkaka = ugnspannkaka med tillsatt flsk

S det s!
Citera
2009-02-21, 23:10
Medlem
jerkuss avatar
Jag mste, helt skandalst offtopic, men nd, sga att jag lskar den hr trdens rubrik!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in