2009-01-21, 20:06
Medlem
vaselines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosn
Snackade med en tjej for nagra dagar sen som kallade pannkakor for plattar. En trad om det har kanske!?
Hade exakt samma diskussion p jobbet nyligen. Den fjantiga fula lantsortsbruden blev nedrstad med 5 mot 1, men hvdar fortfarande att tunna pannkakor r plttar.

Det hrs ju p namnet - pannkakor grs i pannor, oavsett storlek p panna.

Dremot vore det ju kul att veta varfr plttar kallas just plttar.
Citera
2009-01-21, 20:47
Medlem
Om plttar sger Wiki s hr:

Tillgg: Jag har en sdan plttlagg och som jag gr raggmunkar i. Samma smet som till pannkaka, men man river i r potatis.
Sett recept ven p andra raggmunkar, dr bara gg och rriven potatis ingr.
Kan verkligen tipsa om detta med plttlagg, det blir grymt gott+ man fr ut s mycket mat p s kort tid= 7 t gngen+ att man inte behver steka dem lika lnge som pannkakor heller. S krvs det inte lika mycket stekfett som till pannkakor.
Senast redigerad av Tort 2009-01-21 kl. 21:00.
Citera
2009-02-02, 22:01
Medlem
Angende det dr med att sger plttar om pannkakor: I Skne heter det s i alla fall s det r dialektalt. Ungspannkaka = pannkaka, pannkaka = plttar. S det s.
Citera
2009-02-03, 17:57
Medlem
bessies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaseline
Hade exakt samma diskussion p jobbet nyligen. Den fjantiga fula lantsortsbruden blev nedrstad med 5 mot 1, men hvdar fortfarande att tunna pannkakor r plttar.

Det hrs ju p namnet - pannkakor grs i pannor, oavsett storlek p panna.

Dremot vore det ju kul att veta varfr plttar kallas just plttar.

drfr att plttar grs i en pltt lagg, du vet en stekpanna med 7 rundlar till smeten
Citera
2009-02-03, 18:39
Medlem
vaselines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
drfr att plttar grs i en pltt lagg, du vet en stekpanna med 7 rundlar till smeten
hh... ja. Men vad gav namn till vad egentligen?
Citera
2009-02-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackfield
Angende det dr med att sger plttar om pannkakor: I Skne heter det s i alla fall s det r dialektalt. Ungspannkaka = pannkaka, pannkaka = plttar. S det s.

Nej, det gr det inte. Inte en kft i skne, frutom kanske en och annan inflyttad norrlnning, kallar pannkakor fr plttar.
Citera
2009-02-03, 23:44
Medlem
Snigelfars avatar
Svaret p herr trdskapares frga, eller i alla fall vad jag tror s lt du inte smeten vila efter att du hade vispat in massor med luft, plus/eller att du inte hade vispat ordentligt s att ggen hamnade lite varstans.
Citera
2009-02-03, 23:53
Medlem
Adrian von Butts avatar
Det troligaste svaret p orginalfrgan r vl att plten slog sig av vrmen? Har rkat ut fr liknande fenomen nr jag bakat rulltrtebotten...
Citera
2009-02-20, 15:24
Medlem
Ayla666s avatar
Citat:
Ugnspannkaka med bacon och lingonsylt/rarorda lingon ar grymt gott, finns inget annat satt att servera den. Minns dock med fasa den man fick i plugget. Antar att de hade for mycket agg i for konstistensen var latt obehaglig och det smakade lite omelett. Ingen bacon fick man heller

Heter det inte Flskpannkaka d???
Citera
2009-02-21, 09:46
Medlem
gosns avatar
Det r per definition flsk i ugnspannkaka.
Citera
2009-02-21, 09:57
Medlem
Jag vet inte hur det r med er men nr jag gick i skolan och fick ugnspannkaka, d var den riktigt tjock, ngra centimeter och hrligt fluffig och nstan krmig. Ngon som vet hur man fr till denna hemma ocks?

Nr jag gr hemma i ugnsformen blir den platt och trkig...
Citera
2009-02-21, 10:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Det r per definition flsk i ugnspannkaka.
Inte alls. Ugnspannkaka r utan flsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in