• 1
  • 2
2009-01-20, 18:29
Medlem
NixZt0rms avatar
Så då var det dags fick ett brev idag att jag har rättegång i framtiden och tänkte höra med er vad straffet kan bli.
Det var så att jag och några polare hängde på ett ställe.
Sedan kom det ett par personer som antagligen ville bråka och dom började tjafsa med oss å vi tjafsa tillbaka. Till slut starta det med att vi började knuffas lite hit å dit. Sen var det ingenting mer med det.
Senare på kvällen träffade vi på några av personerna från tidigare.
En av mina polare gick fram till en av dom och putte han i asniktet med öppna händer så han ramla ner på backen och en sprang fram å la en klen kick i sidan på han, sen reste han sig å då drog någon till han i bakhuvet. Sedan sprang vi därifrån. Några veckor senare blev vi kallade till förhör.
Och killen vi hade knuffat ner hade bruttit näsan och hade massvis av vittnen på detta och vem det var som hade gjort det. Och vi har 2 vittnen.
Så jag undrar helt enkelt vad det kan bli för straff på detta?
(Vi vet helt enkelt inte hur han kunde bryta näsan eller vem som har gjort det med de spelar ingen roll just nu)

/NxZ
Citera
2009-01-20, 18:34
Bannlyst
jag tror vi kommer undan!
Citera
2009-01-20, 19:16
Medlem
I och med att din polare flög på killen mer eller mindre oprovocerat skulle skulle jag gissa på att han åker dit för det. Om du inte har gjort något så lär du inte åka dit på det heller, det blir nog din korkade kompis som får ta den smällen. En del böter+skadestånd skulle jag gissa på. Om han är straffad tidigare så lär det väl bli samhällstjänst eller fängelse i absolut värsta fall, tror det är upp till 6 månader för ringa misshandel... Sen vad "ringa" innebär vet jag inte.
Ålder spelar väl rätt stor roll också.

För övrigt så är det nog väldigt lätt att bryta näsan av någon med en handflata. Men att sparka han i sidan efter det var väl ändå bara onödigt. Hade din kompis slagits direkt när ni började tjafsa så tror jag att ingenting hade hänt förutom en möjlig nattsömn i fyllecellen. Att göra det efteråt var bara dumt och kan nog just sätta dit honom/er.
Citera
2009-01-20, 19:34
Medlem
NixZt0rms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mösch
I och med att din polare flög på killen mer eller mindre oprovocerat skulle skulle jag gissa på att han åker dit för det. Om du inte har gjort något så lär du inte åka dit på det heller, det blir nog din korkade kompis som får ta den smällen. En del böter+skadestånd skulle jag gissa på. Om han är straffad tidigare så lär det väl bli samhällstjänst eller fängelse i absolut värsta fall, tror det är upp till 6 månader för ringa misshandel... Sen vad "ringa" innebär vet jag inte.
Ålder spelar väl rätt stor roll också.

För övrigt så är det nog väldigt lätt att bryta näsan av någon med en handflata. Men att sparka han i sidan efter det var väl ändå bara onödigt. Hade din kompis slagits direkt när ni började tjafsa så tror jag att ingenting hade hänt förutom en möjlig nattsömn i fyllecellen. Att göra det efteråt var bara dumt och kan nog just sätta dit honom/er.

Okey tack för svaret dom som slog/sparka är 18 och dom har inte blivit dömda eller något annat förut.
Ingen som har nåt förslag på hur mcyket böter det kan bli?
Citera
2009-01-20, 19:40
Bannlyst
ringa misshandel leder oftast till, samhälls tjänst,vilkorligt,böter . men misshandel ör oftast en månad om persons i fråga är över 21, det är andra förusättnigar då, jag har gått igenom detta med min advokat för att vara på den säkra sida
Citera
2009-01-20, 19:41
Medlem
hatchets avatar
Att din vän puttade honnom i ansiktet så att hans näsa bröts är knappast ringa.
Att sen sparka på den liggande personen och slå honom i bakhuvudet är mer i den övre skalan av "vanlig" misshandel.

Hittade lite praxis som kanske kan vara till hjälp:

NJA 1980 s. 417. Misshandel "normalgraden"
Slag mot ansiktet som orsakat smärta ömhet och svullnad och försökt sparka mot kroppen: påföljd: 1mån fängelse

RH 2001:55 misshandel som fortsatt trots att offret var "utslaget" och ej i stånd att försvara sig bedömdes som grov misshandel Fängelse 1 år (dock grövre skador på offret än vad du beskrivit i ditt fall)

Dock finns andra faktorer som spelar in på påföljden, gärningsmannens ålder för att nämna en.
Citera
2009-01-20, 19:45
Medlem
Ostraffad?

Isf.. är väl det vanliga.

Samhällstjänst 40 h.
Villkorligt 2 år.
Skadestånd (Runt 5 k SEK kanske)
500 SEK till brottsofferfonden.

Kan inte vara vanligt att en ostraffad döms till fängelse för misshandel om man accepterar samhällstjänst.
Senast redigerad av Big Puff 2009-01-20 kl. 19:49.
Citera
2009-01-20, 20:34
Bannlyst
han som slog i ansiktet har erkänt att han viftat med armarna och att han inte är säker på om han träffat ansiktet, han som sparkade, dvs jag, nekar till misshandel pga. att ja sparkade han på låret det är inte misshandel i mina ögon, det är knaoot ringa, samma dag har jag 2 misshandels åtals punkter och 1 skadegörelse och en förösk till stöld min advokat tror ja kommer få sammhälls tjänst + vilkorligt, för detta jag är ostraffad sen innan i värsta fall kan det bli böter ochså enligt honom...
Citera
2009-01-21, 17:05
Medlem
NixZt0rms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Puff
Ostraffad?

Isf.. är väl det vanliga.

Samhällstjänst 40 h.
Villkorligt 2 år.
Skadestånd (Runt 5 k SEK kanske)
500 SEK till brottsofferfonden.

Kan inte vara vanligt att en ostraffad döms till fängelse för misshandel om man accepterar samhällstjänst.

Allright. Tackar för svaret
Citera
2009-01-21, 19:38
Medlem
smhi2s avatar
http://www.brottsoffermyndigheten.se...ing%202006.pdf
Där finns det lite information om hur mycket den dömda kan bli "tvungen" att betala, på ett ungefär då.
Citera
2009-01-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallance
han som slog i ansiktet har erkänt att han viftat med armarna och att han inte är säker på om han träffat ansiktet, han som sparkade, dvs jag, nekar till misshandel pga. att ja sparkade han på låret det är inte misshandel i mina ögon, det är knaoot ringa, samma dag har jag 2 misshandels åtals punkter och 1 skadegörelse och en förösk till stöld min advokat tror ja kommer få sammhälls tjänst + vilkorligt, för detta jag är ostraffad sen innan i värsta fall kan det bli böter ochså enligt honom...
Du verkar ju då vara rätt nöjd över vad du åstadkommit...
Citera
2009-01-23, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mösch
Du verkar ju då vara rätt nöjd över vad du åstadkommit...

ska ja va ärlig så skiter ja i vilket för min del i händelsen var inte mer än Rätt, "Ett öga för ett öga" han puttade om kull mig så jag rammlade på en tjej kompis så hon stukade sin ankel, om ja nu väljer att sparka tebaxs honom så ska la de knappst vara misshandel av mig, han var den drivande och det var han som startade allt tjafs tidigare den kvällen, han får skylla sig själv om han kommer tebaxs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in