2009-01-20, 18:22
Medlem
Idag fick jag ett prospekt från min elleverantör. För närvarande har jag något som kallas Tillsvidarepris vilket innebär att jag inte tecknat avtal. Nu vill de att jag ska teckna mig på Rörligt Pris vilket enligt dem ger mig lägre kostnader men de påpekar i broschyren att "risken" är större (för vad står det inte men jag utgår från att de pratar om priset).
Frugan blev eld och lågor och ville genast nappa. Jag är en cynisk jävel och tror att när väl ett bolag kontaktar mig med en deal så är det för att de ska tjäna hackan.
Vad är era erfarenheter med elbolagen? Kör ni fast eller rörligt? Hur får jag ner energikostnaderna om det går?
Citera
2009-01-20, 18:32
Medlem
Ska själv teckna elavtal, och är i valet och kvalet. Hörde med mina päron som rekommenderade rörligt avtal, att det ändå över tid ger billigare elräkningar (ffa på vår/sommar?).

1. En sak jag funderar på dock är, att ofta är de fasta avtalen på 6 mån, 1, 2 eller 3 år. Innebär detta att man fortsätta betala för resterande tid, om man innan avtalets slut tänker nyttja sig av ett annat avtal?

2. Undrar också om det kan finnas andra orsaker till att man väljer ett visst bolag än just billigare el. I den ort jag tänker flytta till verkar de flesta använda sig av ett särskilt elhandelsbolag. När jag jämför på sidor på nätet verkar dom vara bland de dyrare. Kan det vara så att dom levererar "säkrare" (eller annan fördelaktig egenskap) el? Varför verkar de flesta ändå välja det dyrare alternativet?
Citera
2009-01-20, 22:23
Medlem
2MissMes avatar
Jag har rörligt sen många år, precis som de säger brukar snittpriset på elen bli lägre. Priset ändras varje månad, så man måste ha en ekonomi som klarar av att elräkningen kan blir ovanligt hög vissa månader. Med rörligt pris brukar elleverantörerna ha kort eller ingen uppsägningstid om man istället vill teckna ett fast pris hos dem (eller gå tillbaka till tillsvidarepris), så man kan alltid ångra sig och välja ett annat avtal.

Med fast pris binder man elpriset för en viss period. Man kan inte teckna en annan form av elpris eller byta elleverantör under den perioden om man inte är beredd att betala dubbelt.

Man kan aldrig byta nätägare, bara elleverantör, och alla nätägare har en anvisad elleverantör som man automatiskt får om man inte aktivt väljer någon annan. De flesta behåller nog sin anvisade elleverantör av bekvämlighet eller gammal vana, och bor man i lägenhet brukar det vara få kronor man kan spara på att byta elleverantör. Att teckna ett avtal istället för att ha tillsvidarepris ger oftast större besparing.
Citera
2009-01-20, 23:20
Medlem
Hypancistruss avatar
Att teckna ett fastprisavtal under vinterhalvåret är alltid dyrare än under sommarhalvåret. Oavsett om du binder eller kör rörligt så blir det billigare än tillsvidarepris som du har nu.

Själv har jag haft rörligt de senaste åren.
Citera
2009-01-21, 00:05
Medlem
ultrasounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidestream
Ska själv teckna elavtal, och är i valet och kvalet. Hörde med mina päron som rekommenderade rörligt avtal, att det ändå över tid ger billigare elräkningar (ffa på vår/sommar?).

1. En sak jag funderar på dock är, att ofta är de fasta avtalen på 6 mån, 1, 2 eller 3 år. Innebär detta att man fortsätta betala för resterande tid, om man innan avtalets slut tänker nyttja sig av ett annat avtal?

2. Undrar också om det kan finnas andra orsaker till att man väljer ett visst bolag än just billigare el. I den ort jag tänker flytta till verkar de flesta använda sig av ett särskilt elhandelsbolag. När jag jämför på sidor på nätet verkar dom vara bland de dyrare. Kan det vara så att dom levererar "säkrare" (eller annan fördelaktig egenskap) el? Varför verkar de flesta ändå välja det dyrare alternativet?
Kan ju vara så att de av ren lathet har tillsvidareavtal och då får dom automatiskt det "särskilda" bolaget. Alltså att dom aldrig gjort något aktivt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in