2009-01-19, 23:51
Medlem
Hejsan

Det är så att mina syskon och föräldrar går in och rotar i mitt rum hela tiden.
Det vill ej erkänna det men jag märker av de. (Är 20 år gammal)

Det är en helt vanlig trädörr till mitt rum och jag skulle gärna villja sätta fast
något slags lås när jag lämnar rummet, men vet tyvärr inte vilket eller hur?

Hoppas ni har några bra förslag?

Mvh
Citera
2009-01-19, 23:56
Medlem
gosns avatar
Fixa fallor istallet
Citera
2009-01-20, 00:02
Medlem
Askess avatar
Klipp sönder el-ledningar, snurra runt dörrhandtaget och plugga in dom i elnätet. Lär dom sig inget av det tycker jag du borde flytta till en egen lya, du är ju trots allt 20 år.
Citera
2009-01-20, 00:35
Medlem
.50cals avatar
Skruva in en rejäl ögla i dörren och en rejäl ögla i väggen så att dessa möts. Addera sedan ett http://importhuset.com/ovrigt/h%E4ngl%E5s.JPG

Edit: Eller så skit i öglorna och montera en: http://www.checkbook.org/interactive...other/hasp.jpg Seeeeeen adderar du det jag länka till ovan.
Citera
2009-01-20, 00:50
Medlem
Då jag antar att du inte äger huset på något sätt så får dina föräldrar vistas precis där de har lust i SITT hus. Vill du ha en privat sfär så rekommenderar jag dig att växa upp och skaffa egen lägenhet/hus.
Citera
2009-01-20, 10:38
Medlem
Snurrens avatar
Ett lätt och bra sätt

Jag kan ju inte låta bli att undra om du har något "fuffens" för dig som gör att din familj känner behov av att kolla ditt rum. Men nu ska jag bortse från det och ge dig ett användbart tips.

Hos låssmeder, och även vissa enkla skomakeri/nyckelbarer finns en liten "mojäng" att köpa. Det är en liten cylinder som man stoppar in i låset med hjälp av en tillhörande nyckel. Den vrids till låst läge samtidigt som dörren låses och man drar ut nyckeln. Voila, nu kan ingen ta sig in utan att använda den speciella nyckeln. Har just kollat här hemma och det funkade.

Vad den heter vet jag inte, men den är egentligen till för att stoppa in i tillhållarlås för att tillfälligt stoppa intrång av folk som har tillgång till den vanliga tillhållarlåsnyckeln.

Om ni inte har några innerdörrsnycklar i huset så brukar man kunna köpa standardnycklar hos låssmeden. Be om öppet köp om det inte funkar på just din dörr.
Citera
2009-01-20, 12:27
Medlem
ICanHass avatar
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemD...emID@EQ=343582
Citera
2009-01-20, 12:36
Medlem
brukar la sitta lås på dörrarna där det räcker du kör in en penna i hålet o låsa. isåfall köper du en låscylinder och monterar på
Citera
2009-01-20, 14:37
Medlem
ChrillKriminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag kan ju inte låta bli att undra om du har något "fuffens" för dig som gör att din familj känner behov av att kolla ditt rum. Men nu ska jag bortse från det och ge dig ett användbart tips.

Hos låssmeder, och även vissa enkla skomakeri/nyckelbarer finns en liten "mojäng" att köpa. Det är en liten cylinder som man stoppar in i låset med hjälp av en tillhörande nyckel. Den vrids till låst läge samtidigt som dörren låses och man drar ut nyckeln. Voila, nu kan ingen ta sig in utan att använda den speciella nyckeln. Har just kollat här hemma och det funkade.

Vad den heter vet jag inte, men den är egentligen till för att stoppa in i tillhållarlås för att tillfälligt stoppa intrång av folk som har tillgång till den vanliga tillhållarlåsnyckeln.

Om ni inte har några innerdörrsnycklar i huset så brukar man kunna köpa standardnycklar hos låssmeden. Be om öppet köp om det inte funkar på just din dörr.

Kallas detektivlås, finns hos välsorterade låssmeder
Citera
2009-01-20, 17:20
Medlem
iddqds avatar
En snubbe jag känner berättade att hans brorsa kopplade några kablar till dörrhantaget så det blev strömförande. Minns inte hur det gick till, men jag kan fråga honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in