Resultat: Skall vi förbjuda avatars på Flashback?
Ja, plocka bort funktionen helt!!!
17,00%
17 röster
Nej, plocka bara bort avatars som är stötande
83,00%
83 röster
2003-09-02, 19:48
Administrator
admins avatar
När vi startade Flashbacks diskussionsforum, så var det för att skapa en plattform där personer kunde diskutera ämnen som annars var tabubelagda, och samtidigt skapa en enorm kunskapsbank.

Dels genom att man här kunna fråga andra användare om fråger som annars kan vara svåra att få besvarade, och samtidigt en webbplats med sökfunktion där man kan söka bland närmare en halv miljon inlägg.

Jag är MYCKET nöjd med resultatet.
Ni användare skapar en oerhört intressant webbplats, och det är genom ER användare som detta forum blir intressant.

Sedan en tid tillbaka så kan alla användare även ha personliga avatars. Dessa är bland annat till för att man enklare skall komma ihåg vissa användare.

Dessvärre finns det användare som har porrbilder, hakkors och annat som för vissa användare kan tolksas som stötande. Personligen stör jag mig inte på någon avatar (inkl. de jag plockat bort).

Men när dessa avatar i praktiken hindrar en del användare att vara här, då de känner att de inte kan besöka webbplatsen från vilken plats som helst (t.ex. bibliotek, skolor, arbetsplatser osv) så blir de ett problem.

Vi valde därför att förbjuda avatars som är stötande, och då blev det direkt liv i luckan bland gnällnissarna, som ansåg det vara censur.

Så vi har följande val:

A) Neka avatars som är stötande
B) Plocka bort avatar-funktionen

Personligen tycker jag att avatar-funktionen är bra, men ifall den kommer utvecklas till något rotten.com-gallery där användarna tävlar i vem som kan hitta värst bild, så dör forumets huvudfunktion: debattforumet.

Så vad tycker ni?

Skall vi ha avatar-funktionen kvar, eller ska vi plocka bort den?

admin
2003-09-02, 19:51
Bannlyst
Ta bort avatar funktionen, kommer alltid bli massa gnäll från folk som vill testa gränserna.

Tillägg, ser nu att det faktiskt går att välja bort att visa några avatarer i Thread View Options. Då tycker jag frågan är löst, den som tycker vissas avatarer är stötande har ju ett val att inte visa några alls.
2003-09-02, 19:55
Medlem
Givetvis ska den vara kvar!

Jag kommer inte känna igen en käft om den tas bort.

Jag röstar på alternativ A.
2003-09-02, 19:58
Medlem
Tycker allternativ A) är klart bäst. Det finns många fördelar med avatar
precis som admin nämde. Vill helt klart ha kvar funktionen. Det är bra att kunna förknippa användare med en bild. Däremot tycker jag inte det tillför disskutionen eller yttrandefriheten något att folk lägger upp bilder bara för att provocera, tvärtom. Det hindrar folk istället att kunna delta i debatten fullt ut när de vill.

Det bästa vore att ha tydliga regler för avatar och behandla de som bryter mot dessa regler på samma sätt som för andra regelöverträdelser. Det är nog den enklaste lösningen.
2003-09-02, 19:59
Medlem
Asmodeuss avatar
Självklart ska den vara kvar.
Vissa apar ju sig, men de flesta gör det inte.
Sätt upp regler som förbjuder "stötande" avatars
och se till att man följer dem reglerna istället.
2003-09-02, 20:00
Medlem
Asterixs avatar
Avatarer bör vara kvar! Avataren ger ett ansikte åt medlemmen som gör det lättare att känna igen varandra. Att bara ha en textbaserad identitet är inte direkt användarvänligt.

Sätt istället upp regler för avatarer.
2003-09-02, 20:01
Medlem
Hylands avatar
Kan man inte välja bort avatarfunktionen på "options"? Onödigt att ta bort en funktion som är upp till var och en att använda.
2003-09-02, 20:02
Medlem
Gerras avatar
Naturligtvis ska avatarerna vara kvar, allra helst även de som kan tänkas störa. Det står var och en fritt att välja om de ska tanka ner och se folks avatarer eller inte, men utav admins två alternativ så det första det minst dåliga.

Forumet har ca 13000 medlemmar och det är ju lite lagom krångligt att hålla reda på folk. Utan avatarer att lägga på minnet så ökar förvirringen. På de gamla konferenserna höll jag blott reda på ett fåtal användare, här är det många gånger fler. Avatarer skapar alltså en kamratligare stämning och därtill ett bättre debattklimat.
2003-09-02, 20:02
Medlem
Undergroundmans avatar
Vaddå förbjuda? Vad hände med "freedom of speach"?? Inget som inte är förbjudet enligt lag bör förbjudas från FBs forum, sen att vissa inte klarar av det.. sorry för dom!
Det enda ni moderatorer skall göra enligt mig är att rensa bort orelevanta inlägg, inlägg av folk som inte har kunskaper nog till att skriva vettiga inlägg och spärra folk som sysslar med personpåhopp.
2003-09-02, 20:05
Medlem
La Chapones avatar
Jag röstar för ett kvarhavande av avatarer,
dock med viss censur då folk inte kan ha hur "vågade" avatarer som helst.
Att jag ska drabbas för att andra missköter sig, är inte det lite emot Flashback idé om frihet?
Kanske skulle man kunna ha ett bollplank där man "anmäler" avatarer och den moderatorn som tycker sig ha tid över kollar igenom anmälningarna.
2003-09-02, 20:08
Moderator
-Info-s avatar
Jag tycker självklart vi ska behålla avaterna. Det ger ju en viss personlighet åt skribenterna och att man identifierar skribenten lättare i trådarna. Samt kommer ihåg honom lättare också.

Att stötande avater plockas bort är ok. Jag tycker inte heller det är kul att se osmakliga avatars.
2003-09-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undergroundman
Vaddå förbjuda? Vad hände med "freedom of speach"?? Inget som inte är förbjudet enligt lag bör förbjudas från FBs forum, sen att vissa inte klarar av det.. sorry för dom!
Det enda ni moderatorer skall göra enligt mig är att rensa bort orelevanta inlägg, inlägg av folk som inte har kunskaper nog till att skriva vettiga inlägg och spärra folk som sysslar med personpåhopp.

Håller med om att det ska vara en fri debatt så länge det inte är direkta tramsinlägg eller personangrepp. Tyvärr finns det även andra lagar Flashback måste följa som htf, antar att man får leva med det trota att det inskränker yttrandefriheten.

Däremot ska inte avatarerna vara en del av debatten utan en hjälpmedel och därför finns det ingen vitts att ha samma frihet när det gäller dem anser jag. Radilkala åsikter kan man ju framföra i textform, snuskiga bilder tillför inget, rotten.com mm finns för sånt. Folk ska ju kunna debatera från jobbet också.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in