• 1
  • 2
2009-01-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
2: Öppna luckan på datorn, kolla efter ett runt knappcellsbatteri, plocka bort batteriet i några minuter, stoppa sedan tillbaka den.

Testade du nätagget i en annan dator, fungerar den där?
Testade du annat nätagg i din dator, fungerar det?

Går någon fläkt eller något annat igång när du slår på strömmen?
Aha, ok... far min ska komma över imorgon (elektriker) så hoppas han kan fixa det med batteriet åt mig... annars förstår inte han heller vad som är fel över telefon...

Ja, det fungerar där... och nej, inget nätaggregat fungerar i min dator (3 andra testade)
Citera
2009-01-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kylspray
han kan ju få ut nytt kort på garanti, dom vet ju inte att det gått sönder pga av strömspik.. han kan ju säga att datorn bara packade ihop medans han surfa.
så kan man göra om man inte får det att lösa sig
Citera
2009-01-19, 22:45
Medlem
hottentotts avatar
beror på vad det är för företag han köpt det ifrån, vanlig butik som webhallen så visst, men om den är köpt från ett stort företag typ dell eller onoff eller nått sånt så tror jag att de gör en felsökning först (vilket brukar kosta ca 200:-) om de då under felsökningen märker att detta fel tillkommit av en strömspik får han tillbaka moderkortet men måste fortfarande betala 200:- i felsökningsavgift.
Citera
2009-01-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hottentott
på moderkortet finns ett batteri, för att cleara cmos måste man ta loss det batteriet.
Men det finns en jumper (de där piggarna med små kapslar på som man kan ta upp)
http://lp.pcmoddingmy.com/albums/use...FP965D/vm1.jpg
därför måste du kolla i manualen om vart denna jumper är, eller så får du rycka batteriet, men det är bökigare och jobbigare.

Men eftersom inga dioder lyser på moderkortet betyder det att den inte får någon ström alls, så det är nått mellan nätagget och moderkortet som är fel, är väl förmodligen fel på kopplingarna på moderkortet där du kopplar in elen, så nytt moderkort verkar vara en bra lösning.
ok, nytt moderkort då troligtvis lösningen alltså...
Citera
2009-01-19, 22:46
Medlem
hade exakt samma problem för någon vecka sedan. visade sig att det var en us-port som kortslöt på något sätt. om inget nnat fungerar kan du prova att dra ur kontakterna för dem (om de inte siter fast på moderkortet förstås). alternativt testa att starta utan mus och tangentbord,

edit: usb heter det ju, inget annat
Citera
2009-01-19, 22:46
Medlem
Citat:
beror på vad det är för företag han köpt det ifrån, vanlig butik som webhallen så visst, men om den är köpt från ett stort företag typ dell eller onoff eller nått sånt så tror jag att de gör en felsökning först (vilket brukar kosta ca 200:-) om de då under felsökningen märker att detta fel tillkommit av en strömspik får han tillbaka moderkortet men måste fortfarande betala 200:- i felsökningsavgift.
aha, aja... misco?
Citera
2009-01-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belay123
hade exakt samma problem för någon vecka sedan. visade sig att det var en us-port som kortslöt på något sätt. om inget nnat fungerar kan du prova att dra ur kontakterna för dem (om de inte siter fast på moderkortet förstås). alternativt testa att starta utan mus och tangentbord,
Jag hade den hemma hos min flickväns fader, fungerade inte där heller... utan mus och tangentbord, heller skärm...
Citera
2009-01-19, 22:50
Medlem
hottentotts avatar
kanske funkar.
kolla deras avtal du kommer iaf få betala frakten på moderkortet.
kanske värt att skicka in det.
Citera
2009-01-19, 22:51
Medlem
Citat:
kanske funkar.
kolla deras avtal du kommer iaf få betala frakten på moderkortet.
kanske värt att skicka in det.
Gör allt för att få det att fungera... fraktpriser är inte skyhöga precis...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in