• 1
  • 2
2009-01-19, 22:16
Medlem
Tja, har problem med hårdvaran på datorn...
skulle köra igång den för att reparera windows (hur fan det nu stavas), hade precis innan brutit strömmen till datorn... efter det vägrar datorn starta.

* Inget fel på Nät-delen
* Jordat uttag
* Icke särskilt datorkunnig...

Hjälp, någon?
Citera
2009-01-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloende
Tja, har problem med hårdvaran på datorn...
skulle köra igång den för att reparera windows (hur fan det nu stavas), hade precis innan brutit strömmen till datorn... efter det vägrar datorn starta.

* Inget fel på Nät-delen
* Jordat uttag
* Icke särskilt datorkunnig...

Hjälp, någon?

Moderkortet har kanske något överspänningsskydd? Minns när jag byggde datorer så kunde de hända att en dator inte ville starta alls, det som brukade lösa det var att ta ut moderkortet från plåtchassit och sätta dit det igen. Vissa problem har skumma lösningar, inte säkert att detta funkar för dig dock.
Citera
2009-01-19, 22:20
Medlem
Seraphiums avatar
Är du säkert att nätagget är okej? Händer absolut ingenting när du startar datorn, om inte - lyser moderkortet?
Citera
2009-01-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seraphium
Är du säkert att nätagget är okej? Händer absolut ingenting när du startar datorn, om inte - lyser moderkortet?
Jag har testat med andra nätaggregat + att jag testat med det i andra datorer... ingenting händer
Citera
2009-01-19, 22:27
Bannlyst
Jag hade samma problem efter ett strömavbrott. Även fast datorn var avstängd ordentligt och urkopplad på alla sätt som gick.
Jag köpte ett nytt moderkort och den fungerade som en klocka igen!
Citera
2009-01-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Moderkortet har kanske något överspänningsskydd? Minns när jag byggde datorer så kunde de hända att en dator inte ville starta alls, det som brukade lösa det var att ta ut moderkortet från plåtchassit och sätta dit det igen. Vissa problem har skumma lösningar, inte säkert att detta funkar för dig dock.
Men varför fungerade det innan? (vet att det kanske är dum fråga, asdålig på datorer hårdvara ) får väl testa det senare annars då
Citera
2009-01-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olldon
Jag hade samma problem efter ett strömavbrott. Även fast datorn var avstängd ordentligt och urkopplad på alla sätt som gick.
Jag köpte ett nytt moderkort och den fungerade som en klocka igen!
Mitt är precis nyköpt så kanske kan lösa sig på garanti om det kan vara det som givit upp
Citera
2009-01-19, 22:31
Medlem
hottentotts avatar
som sagt

1. lyser några dioder på moderkortet.

2. har du clearat cmos? (kolla manualen för att hitta jumpern, alternativt ta ut batteriet)

3. vad jag vet ingår inte strömspikar i garantin.
Citera
2009-01-19, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hottentott
som sagt

2. har du clearat cmos? (kolla manualen för att hitta jumpern, alternativt ta ut batteriet)

1. nej
2. beskriv för en amatör?
3. ok
Citera
2009-01-19, 22:38
Medlem
hottentotts avatar
på moderkortet finns ett batteri, för att cleara cmos måste man ta loss det batteriet.
Men det finns en jumper (de där piggarna med små kapslar på som man kan ta upp)
http://lp.pcmoddingmy.com/albums/use...FP965D/vm1.jpg
därför måste du kolla i manualen om vart denna jumper är, eller så får du rycka batteriet, men det är bökigare och jobbigare.

Men eftersom inga dioder lyser på moderkortet betyder det att den inte får någon ström alls, så det är nått mellan nätagget och moderkortet som är fel, är väl förmodligen fel på kopplingarna på moderkortet där du kopplar in elen, så nytt moderkort verkar vara en bra lösning.
Citera
2009-01-19, 22:39
Medlem
Andreasvbs avatar
2: Öppna luckan på datorn, kolla efter ett runt knappcellsbatteri, plocka bort batteriet i några minuter, stoppa sedan tillbaka den.

Testade du nätagget i en annan dator, fungerar den där?
Testade du annat nätagg i din dator, fungerar det?

Går någon fläkt eller något annat igång när du slår på strömmen?
Citera
2009-01-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hottentott
som sagt

han kan ju få ut nytt kort på garanti, dom vet ju inte att det gått sönder pga av strömspik.. han kan ju säga att datorn bara packade ihop medans han surfa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in