Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Helt sanslöst enligt mig att ge så mycket pengar till någon som inte spelat en enda match i ML. Jag tror inte att han kommer vara så dominant som alla tror.
Jag är inte heller säker på att Daisuke Matsuzaka kommer att vara dominant, men han har åtminstone, enligt rapporterna, "great stuff".
Hans lön kommer troligtvis hamna runt $10M/år, vilket relativt sett inte är särskillt högt. Roger Clemens lön i år motsvarade $22M och Toronto betalar Roy Halladay ungefär $12.75M/år. Nu tror inte jag att Matsuzaka kommer att vara lika bra som dem, men jag anser affären vara bättre än den affär som gav $55M till AJ Burnett för fem år. AJ Burnett var, när han fick kontraktet, en skadebenägen pitcher som var under .500 för karriären.
Även om $51M är mycket pengar kan mycket av de pengarna tjänas in genom ökade försäljnings-intäkter och olika reklamavtal. En annan sak som Red Sox säkert har tagit hänsyn till är att de flesta "true aces" är under långtidskontrakt.
Även om jag som Red Sox-fan är glad över att de vann bud-processen, ropar jag inte hej förrän Matsuzaka har visat vad han går för.