2009-01-19, 16:30
Medlem
Panpots avatar
Hej,

Min far har övertagit en Dell Inspiron 6400, som formatterats om med den (till datorn) medföljande Windows XP-skivan. Resultatet var föga tillfredställande, då t.ex. upplösningen inte går att ändra från 800x600 liksom andra smågrejer, den är alltså inte som "factory"- inställningen var när den köptes som ny. Har även testat att uppdatera med dells drivrutiner, men de identifierar sig inte med datorn. Dells support täcker bara produkten i ett år, och denna dator är ett och ett halvt år gammal, alltså står min far i mörkret. Jag som är vass på mac kan inte göra så mkt åt hans situatuon. Borde man tanka ner någon ny XP version från nätet och formattera om med den, i hopp om att allt blir som det ska - eller vad kan man göra åt saken? De skivor som kom med datorn är inte till någon slags hjälp.

Tack
Citera
2009-01-19, 16:38
Medlem
kvints avatar
Låter ju som trubbel med drivrutinerna. Har ni testat installera de drivrutiner som erbjuds för datorn på Dells hemsida?
Citera
2009-01-19, 18:12
Medlem
biggander2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Låter ju som trubbel med drivrutinerna. Har ni testat installera de drivrutiner som erbjuds för datorn på Dells hemsida?

Har även testat att uppdatera med dells drivrutiner, men de identifierar sig inte med datorn. Dells support täcker bara produkten i ett år, och denna dator är ett och ett halvt år gammal, alltså står min far i mörkret. Jag som är vass på mac kan inte göra så mkt åt hans situatuon
Citera
2009-01-19, 19:20
Medlem
hottentotts avatar
gör om gör rätt, tanka rätt drivare.
använd dig utav hardware info
www.hwinfo.com
kolla vad du har och tanka rätt.

om det nu inte är så simpelt som att bara manuelt ändra skärmupplösningen. För default när xp inte hittar drivare till gfx'et brukar den vara på 640x480.
gå in i "hantera" på "den här datorn" sedan in på "enhetshanteraren" kolla vad som har små gula utropstecken på sig.
Jämnför med hwinfo gå till tillverkarens hemsida, tanka rätt drivare.
--

så hoppas jag att det är
http://support.euro.dell.com/support...&catid=&impid=
där du har varit och inte försökt dig på skivorna som du har i handen.
Senast redigerad av hottentott 2009-01-19 kl. 19:22.
Citera
2009-01-19, 23:09
Medlem
Panpots avatar
Stort tack, testar det! Återkommer..
Citera
2009-01-20, 18:02
Medlem
tanka hem ett nytt operativsystem till windows
Citat:
Ursprungligen postat av Panpot
Hej,

Min far har övertagit en Dell Inspiron 6400, som formatterats om med den (till datorn) medföljande Windows XP-skivan. Resultatet var föga tillfredställande, då t.ex. upplösningen inte går att ändra från 800x600 liksom andra smågrejer, den är alltså inte som "factory"- inställningen var när den köptes som ny. Har även testat att uppdatera med dells drivrutiner, men de identifierar sig inte med datorn. Dells support täcker bara produkten i ett år, och denna dator är ett och ett halvt år gammal, alltså står min far i mörkret. Jag som är vass på mac kan inte göra så mkt åt hans situatuon. Borde man tanka ner någon ny XP version från nätet och formattera om med den, i hopp om att allt blir som det ska - eller vad kan man göra åt saken? De skivor som kom med datorn är inte till någon slags hjälp.

Tack
Citera
2009-01-21, 02:22
Medlem
hasenfrasens avatar
Kör en Windows Update så får du automagiskt nya bildskärmsdrivare för Intel GMA 900 till din Laptop. Jag gjorde i ordning just en sån Inspiron idag och såg att drivaren kom hem via Update.
Citera
2009-01-21, 04:17
Bannlyst
dell och andra företag har ju gjort det så skönt att man kan ju gå in på deras hemsida. skriva datorns serienummer, och sedan ha alla rätta drivisar i handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in