• 1
  • 2
2009-01-19, 13:07
Medlem
frenchiss avatar
min batterisladd till min macbook är trasig,
det har blivit glapp där vid själva kontakten till datorn, vid magnetgrejen
(ursäkta mitt okunnande, kan inga namn på saker och ting)

och grejen är att de vill ha 850 kr eller nåt för en ny sladd, det känns ju ganska mycket. Någon som vet någon sida där man kan få tag på en begagnad, eller billigare eller nåt?
Citera
2009-01-19, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frenchis
min batterisladd till min macbook är trasig,
det har blivit glapp där vid själva kontakten till datorn, vid magnetgrejen
(ursäkta mitt okunnande, kan inga namn på saker och ting)

och grejen är att de vill ha 850 kr eller nåt för en ny sladd, det känns ju ganska mycket. Någon som vet någon sida där man kan få tag på en begagnad, eller billigare eller nåt?

Vet att man i alla fall till iBook kan köpa laddningskabel som är billigare. Ser inte ut som originalen men den gör sitt jobb.
Citera
2009-01-19, 13:26
Medlem
Andreasvbs avatar
Ring till AppleCare, du kan kanske få den utbytt.

Mer info: http://support.apple.com/kb/TS1713?viewlocale=sv_SE
Citera
2009-01-19, 13:28
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Ring till AppleCare, du kan kanske få den utbytt.

Mer info: http://support.apple.com/kb/TS1713?viewlocale=sv_SE

Tveksamt att det kommer funka, då den typen av slitage inte räknas som garantifråga. Alltid värt ett försök dock, men TS ska inte räkna på att AppleCare byter ut den.

Är den utanför garanti också, så är det ingen idé att ens försöka dock
Citera
2009-01-19, 17:38
Medlem
datajesuss avatar
min erfarenhet av apple support/wedontcare är att man bör vara redo att maxa krediten på amex kortet om man ska ringa dit. fuck em!

köp en ny på blocket, tradera, ebay eller i butiken. glöm supporten.
Citera
2009-01-19, 17:50
Medlem
Klyschans avatar
Min gick sönder på ungefär samma sätt och garantin täckte det inte, men jag hade en Solid-försäkring som gjorde det. Dock med 200 kr självrisk.

http://support.apple.com/kb/HT1453
Citera
2009-01-20, 00:56
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klyschan
Min gick sönder på ungefär samma sätt och garantin täckte det inte, men jag hade en Solid-försäkring som gjorde det. Dock med 200 kr självrisk.

http://support.apple.com/kb/HT1453

Vad gav den kBasen? Hur du tar ut magsafe? .... Ungefär samma sätt? Vad är samma sätt?

Datajesus: Tror du på fullaste allvar att någon från Apple skulle ta betalt för att felsöka din laddare? give me a break..... Tar MAX 5 minuter, knappast något de säljer ASL på. Och, maxa kredit? 495kr? Är det din maxade kredit
Senast redigerad av smurfeh 2009-01-20 kl. 01:05.
Citera
2009-01-20, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
min erfarenhet av apple support/wedontcare är att man bör vara redo att maxa krediten på amex kortet om man ska ringa dit. fuck em!

köp en ny på blocket, tradera, ebay eller i butiken. glöm supporten.

Stackars bubben 450kr kredit-limit~
Citera
2009-01-20, 11:44
Moderator
^Eazs avatar
Personligen ser jag inte hur folk kan tycka det är fel av Apple (Eller något annat) företag att inte gratis byta ut förslitningsskador.

Sladdar som man rullar över med stolen, som man lindar runt själva laddaren osv, det är att be om glapp, isoleringsgummit ska försvinna osv.

Och det ska inte heller falla under garanti, då garanti är för att täcka fel på produkten, inte för att täcka sådant som skulle undvikas genom att korrekt nyttja produkten. (Dvs inte rulla över sladden med stolen, inte rulla sladden hårt runt laddaren etc.).

När jag jobbade för Apple, så fick man diskutera detta ofta, och ibland blev det bara för mycket.

"Oi good sir, I dropped my computer from a table, and you are telling me you will not replace the cracked screen under warranty?!"
Citera
2009-01-20, 20:02
Medlem
Klyschans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Personligen ser jag inte hur folk kan tycka det är fel av Apple (Eller något annat) företag att inte gratis byta ut förslitningsskador.

Sladdar som man rullar över med stolen, som man lindar runt själva laddaren osv, det är att be om glapp, isoleringsgummit ska försvinna osv.

Och det ska inte heller falla under garanti, då garanti är för att täcka fel på produkten, inte för att täcka sådant som skulle undvikas genom att korrekt nyttja produkten. (Dvs inte rulla över sladden med stolen, inte rulla sladden hårt runt laddaren etc.).

När jag jobbade för Apple, så fick man diskutera detta ofta, och ibland blev det bara för mycket.

"Oi good sir, I dropped my computer from a table, and you are telling me you will not replace the cracked screen under warranty?!"
Kan hålla med dig, framförallt när det gäller Apple-kunder, men just när det gäller Magsafe-kontakten, så är den felkonstruerad om den inte håller ens ett år.
Citera
2009-01-20, 21:44
Medlem
Citat:
Kan hålla med dig, framförallt när det gäller Apple-kunder, men just när det gäller Magsafe-kontakten, så är den felkonstruerad om den inte håller ens ett år.
Jag håller med lite. Den borde konstruerats bättre. Men största felet är väl att folk bara sliter i sladden när de ska dra ur sladden, de tar inte tag i själva kontakten. Men ja, de kunde säkert fått den lite hållbarare.

En kompis fick ny laddare på garantin. För honom var sladden så pass sliten att kopparen tittade fram.
Citera
2009-01-20, 21:56
Medlem
smurfehs avatar
Citat:

Är den väl inte? Läs Eaz inlägg igen.... Tror inte du läste ordentligt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in