2009-01-19, 11:44
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag vill minnas att domare, advokater och aklagare i bade Belgien och Frankrike anvander peruk.

Kan vara sa att de inte alltid gor det, men ploj ar det absolut inte.

De rättssystem som tillhör den franska modellen brukar i alla fall ha kåpa, vilket också är anledningen till att kåpan förekommer i EG-domstolen (pga. Frankrikes inflytande när den bildades). Peruker förekommer dock inte i EG-domstolen (tyvärr).
Citera
2009-01-19, 12:05
Bannlyst
Bad hair day kanske, om det var i Sverige TS menar?
Citera
2009-01-19, 18:11
Medlem
BaronBs avatar
Svaret på varför de engelska (och inga andra!) domare använder peruk är som berördes ovan att så gjorde man på 1600-1700 talet och engelsmän är som alla vet jordens mest traditionsbundna folk; har man gjort något i tvåhundra år är det skäl nog att fortsätta!
Bruket av olika kåpor är dock som nämnts ovan mer spritt i Euorpa och en av tankarna bakom är att avpersonalisera domaren och ge ett yttre uttryck för att han representerar lagen och inte sina egna åsikter eller värderingar.
Citera
2009-01-19, 18:42
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronB
Svaret på varför de engelska (och inga andra!) domare använder peruk är som berördes ovan att så gjorde man på 1600-1700 talet och engelsmän är som alla vet jordens mest traditionsbundna folk; har man gjort något i tvåhundra år är det skäl nog att fortsätta!
Bruket av olika kåpor är dock som nämnts ovan mer spritt i Euorpa och en av tankarna bakom är att avpersonalisera domaren och ge ett yttre uttryck för att han representerar lagen och inte sina egna åsikter eller värderingar.

Jag ar helt bombsaker pa att jag sett fransktalande advokater/aklagare ha pa sig peruk. Inga storre grejer iofs, definitivt inga jatteperuker som de brittiska High Court-domarna har.

Rodkladda vill jag minnas att de var.
Citera
2009-01-19, 18:50
Medlem
.

Det ser förjävla märkligt ut, särskilt när peruken är lite för liten så man ser det riktiga håret under...
Skulle nog få mig ett gott skratt om jag satt i bänken nedanför.
Citera
2009-01-19, 19:12
Medlem
Jag såg ett program på TV för ett tag sedan, där nån agent för BIC reste runt i domstolar i Nigeria för att stoppa pirattillverkare. Varenda människa i rättssalen (åklagare, domare och advokater) hade fina, blonda, krulliga peruker. DET såg fult ut
Citera
2009-01-27, 14:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag ar helt bombsaker pa att jag sett fransktalande advokater/aklagare ha pa sig peruk. Inga storre grejer iofs, definitivt inga jatteperuker som de brittiska High Court-domarna har.

Rodkladda vill jag minnas att de var.
Kanada?

Den franska kåpan är svart, och jag minns inga peruker därifrån.
Citera
2009-01-27, 15:09
Medlem
Umbras avatar
Den här boken borde ju svara på frågan:

http://www.edeandravenscroft.co.uk/L...abits_book.pdf

Läste inte igenom hela, men enligt förordet så var det alltså från början en modefluga och att argumentet att behålla dem i våra dagar är att det, som sades tidigare i tråden, avpersonaliserar domaren och gör denne till en symbol för rättvisan och inte en enskild person.
Citera
2009-01-27, 15:10
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kanada?

Den franska kåpan är svart, och jag minns inga peruker därifrån.

Nu har jag sett det igen, det verkade vara en forsvarare med rod kapa och nagon ful liten huvudbonad som ser ut som en liten peruk. Maste fan ga ner till Palais de Justice och spana lite
Citera
2009-01-27, 17:09
Medlem
Jag bevittnade en rättegång i Internationella Domstolen i Haag,
Där bar både åklagare, domare och advokater stora vita peruker,
så visst förekommer det än idag.

Det har väl med tradition att göra från gamla dar, eftersom dom perukerna var svindyra, och domare var ju lite finare utav sig, så dom kunde lätt köpa en sådan.
Citera
2009-01-30, 14:11
Medlem
pretorians1s avatar
Som alla säger en modegrej som man håller vid liv.Tycker dock Elton Johns brillor skulle passa till,röda pumps m stilettklack
Citera
2009-01-30, 14:23
Bannlyst
För att visa att "rättegången" är en charad. Ärligare än i Sverige där man t.o.m. sitter på samma nivå, ungefär som att den tilltalade skulle vara jämlik med de andra på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in