2009-01-18, 20:11
Medlem
Hejsan!

Jag har hållit på ganska mycket med DV-kamera och har många timmar som jag vill ha inlagda på datorn.

Jag vill alltså veta vilken codec man ska använda för att få bäst storlek till kvalite-förhållande. Dessutom har jag en hel del redan sparat i diverse format, vilket format ska jag konvertera till??? Jag vill VERKLIGEN ha alla av samma format för jag får knäpp på alla program som krånglar hit och dit med inkompatibilitet eller konstiga mått på filmerna.

Jag använder avidemux för att konvertera mina filmer, duger det?
Annars använder jag Pinnacle Studio 12 plus (hoppas att byta till Sony Vegas snart) och DVDstyler för DVD-menyerna.

Nu har säkert inte alla förstått, men skriv då vad det är ni inte förstår så ska jag se om jag kan skriva det bättre!

Tacksam för all hjälp, MVH Fidde
Citera
2009-01-19, 15:37
Medlem
ekk3123s avatar
Hej Fidde.
Om jag förstår dig rätt så vill du lagra dina filmer i en codec där inte kvaliten dras ner allt för mycket men att storleken är mindre än helt okomprimerad.

Det helt klart bästa för kvaliten är självklart okomprimerat men som du säkert vet så blir filerna fylda med sten i form av GB. Själv brukar jag konvertera till wmv9 när jag ska hålla kvaliten uppe och storleken nere. Om du konverterar till wmv i hög kvalite så drar du ner filstorleken rejält och bibehåller kvaliten. Wmv är även efektivt då det är kompatibelt med det mycket som tex Sony Video Vegas.

När du sen ska slänga ihop filmerna till en eventuell koplett rulle så rekomenderar jag dock att du ska göra en avi med hjälp av xvid codec då du pressar filstorleken några snäpp extra, lite sämre kvalite kan tyckas ibland men det går att få ut en bra jävla kvalle med den också. dock är den inte kompatibel med allt.

Testa runt lite och se vad du tycker. Detta är vad jag själv personligen tycker och det kanske finns bättre metoder men som sagt så rekomenderar jag wmv9.

Lycka till!
Citera
2009-01-20, 19:43
Medlem
Tack för utförligt och bra svar!

WMV blir att överväga, nåt bra förslag angående ljudcodec? Tänker mig typ MP2 kanske, MP3 verkar faktiskt inte funka med t ex. dvdstyler???

//Fidde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in