• 1
  • 2
2009-01-18, 18:02
Moderator
Humbugs avatar
Låt säga att jag vill göra någon mysig rätt med potatis, brunsås och en saftig biff, men vill undvika kött. Vad kan jag ersätta biffen med?
Citera
2009-01-18, 18:07
Medlem
tältpinnes avatar
Jag brukar köra valfri böna, ägg, mjöl, lök och kryddor i en mixer. Låt det stå i kylen över natten så att det blir lite mer hållfast, sedan steka på valfritt sätt. Det går ju givetvis att köpa halvfabrikat också, om du inte har något emot det.

Problemet är naturligtvis att det är väldigt svårt att få till en köttig textur.

edit: skrev mjölk ist för lök (?)
Senast redigerad av tältpinne 2009-01-18 kl. 18:12.
Citera
2009-01-18, 18:10
Medlem
Marinerad tofu är jättegott. Det är bara att skära i bitar och steka med lite kryddor.
Citera
2009-01-18, 18:44
Medlem
r_i_z_l_a_s avatar
Quornbiffar brukar jag göra!
Du kan säkert hitta nåt gott här..
http://www.vegetariskt.com/:)

Quornbiffar:
http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=2149
Citera
2009-01-18, 19:18
Bannlyst
Quorn är hemskt! Smakar ost med dålig smak! Undvik!
Citera
2009-01-18, 19:26
Medlem
Ösps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewhaen
Quorn är hemskt! Smakar ost med dålig smak! Undvik!

Haha! Du måste ju marinera den eller krydda starkt. Annars smakar det tråkigt, men inte illa.
Citera
2009-01-18, 19:37
Medlem
dePauls avatar
Jag hoppas att du får äta ägg i alla fall. I så fall skulle du kunna laga till svampbiffar. Tillsammans med kokt potatis och tomatsallad med rödlök så är det en höjdare.

Om du har fryst blandsvamp från förra säsongen så är du hemma. Om du vill ha receptet så hojta till.

~Paul~
Citera
2009-01-18, 19:38
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Jag brukar köra valfri böna, ägg, mjöl, lök och kryddor i en mixer. Låt det stå i kylen över natten så att det blir lite mer hållfast, sedan steka på valfritt sätt. Det går ju givetvis att köpa halvfabrikat också, om du inte har något emot det.

Problemet är naturligtvis att det är väldigt svårt att få till en köttig textur.

edit: skrev mjölk ist för lök (?)

Ja de här bönhistorierna - det blir så geggigt. Man vill ju gärna att allt man äter inte ska ha ungefär samma konsistens, bönbiffar och potatis blir rätt lätt lite för lika. Och till brunsås blir det väl ganska äckligt med bönor?

Quorn är ju köttigare, men kan kännas lite halvsunkigt med halvfabrikat kanske.
Citera
2009-01-18, 19:50
Moderator
Humbugs avatar
Hur är det med tofu som nämndes tidigare? Går det att variera mycket?

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag hoppas att du får äta ägg i alla fall. I så fall skulle du kunna laga till svampbiffar. Tillsammans med kokt potatis och tomatsallad med rödlök så är det en höjdare.

Om du har fryst blandsvamp från förra säsongen så är du hemma. Om du vill ha receptet så hojta till.

~Paul~

Jadå, det är inget aktivt ställningstagande av mig, utan ett sätt att variera kosten. Kan nog inte bli helvegeterian...
Svampbiffar lät inte helt fel, dock har jag ingen färsk svamp hemma, men det borde gå att köpa. Gärna recept!
Senast redigerad av Humbug 2009-01-18 kl. 20:02.
Citera
2009-01-18, 19:50
Medlem
Californias avatar
Till svampsäsongen kan du ju leta reda på riktigt fin fårticka som man skivar och panerar.
Citera
2009-01-18, 19:54
Medlem
mx_s avatar
http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=1218

Kanske är något.
Citera
2009-01-18, 20:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug

1. Jadå, det är inget aktivt ställningstagande av mig, utan ett sätt att variera kosten. Kan nog omte bli helvegeterian...

2. Svampbiffar lät inte helt fel, dock har jag ingen färsk svamp hemma, men det borde gå att köpa. Gärna recept!
1. Jasså jaha, då missförstod jag.

2. Hm, det går visserligen att köpa blandsvamp men jag är rädd att den kan vara ganska dyr. Hur som helst här kommer receptet.

Svampbiffar (4 st)

Ingredienser:
  • ca 1 l blandsvamp
  • 2 ägg
  • 3 vitlöksklyftor (finhackade)
  • 2 dl ströbröd
  • ½ dl hackad persilja (färsk)
  • sv peppar
  • salt
  • riven muskotnöt
Arbetsgång:
Ansa svampen och finhacka den till ca 2-3 mm stora bitar. Man kan också köra i mixer men då måste man se upp så att det inte blir smet av det. Det skall således vara små bitar!

Blanda svampen med resten av ingredienserna och låt vila i kyl i ca 1 h.

Sätt på ugnen på 175 grader.

Hetta upp en stekpanna, helst belagd, på medelvärme. Lägg i en klick smör och skvätt i neutral olja. Forma medelstora biffar och ge dem en fin yta i pannan. Ta ut dem och omplacera dem till ugnen. Kör på 175 grader i ca 15 minuter.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in