2009-01-18, 15:44
Medlem
Moots avatar
Hejsan!

Jag äger numera en Acer Aspire One, som jag haft lite problem med. Men jag ska inte klaga, nätverket gick enkelt att fixa (utbrett problem). Sen genom att tillåta högerklickande på skrivbordet ökade man ju datorn potential tiofaldigat genom alla funktioner.

Hursomhelst så finns det en funktion som jag inte kan stänga av - expansionen av hårddisken. Det finns två stycken kortläsare, varav datorn automatiskt expanderar sin hårddisk till en av dem, när det sitter ett kort i. Detta innebär att mine home-folder får 8gig SD-kort att leka med i mitt fall, vilket o ena sidan är bra. O andra sidan så vill jag själv hålla koll på vilka filer som ska ligga där, och vilka som ska ligga på min fysiska disk (in case of diskfail -.- etc).

Vet någon hur jag stänger av denna automatfunktion? Måste finnas något kommando. Jag är säker på att jag kan använda terminal och googla vidare om någon bara kan få in mig på rätt spår (ingen van linuxnörd).

Kör Linpus Linux Lite, för er som är halvt insatta. Har modellen med 8gb SSD-disk.
Citera
2009-01-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moot
Hejsan!
Vet någon hur jag stänger av denna automatfunktion? Måste finnas något kommando. Jag är säker på att jag kan använda terminal och googla vidare om någon bara kan få in mig på rätt spår (ingen van linuxnörd).

Kör Linpus Linux Lite, för er som är halvt insatta. Har modellen med 8gb SSD-disk.

Låter som att det är LVM som är igång.

http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in