2009-01-18, 12:18
Medlem
Risans avatar
Ett citat från SL's hemsida:

Lek på fel plats:
Vid tunnelbanespåren finns en strömskena. En elektrisk stöt från den kan nå dig även om du inte står nära den på spåret. Stöten kan utan vidare slita av dig benen. Och kissar du på tunnelbanespåret och strålen träffar strömskenan leder den ström och kan döda dig omedelbart.

Stämmer det där? Man vill ju inte bli grillad när man ska måla tåg liksom. Man har ju sett hur andra writers står på träplankan ovanför skenan & ignorar totalt den.

Försöker SL skrämma eller?
Citera
2009-01-18, 12:22
Medlem
Disortions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risan
Ett citat från SL's hemsida:

Lek på fel plats:
Vid tunnelbanespåren finns en strömskena. En elektrisk stöt från den kan nå dig även om du inte står nära den på spåret. Stöten kan utan vidare slita av dig benen. Och kissar du på tunnelbanespåret och strålen träffar strömskenan leder den ström och kan döda dig omedelbart.

Stämmer det där? Man vill ju inte bli grillad när man ska måla tåg liksom. Man har ju sett hur andra writers står på träplankan ovanför skenan & ignorar totalt den.

Försöker SL skrämma eller?

Prova
Citera
2009-01-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disortion
Prova
Ord.
Risan du kanske skulle byta intresse, satsa på schak eller möjligtvis yatzy där behöver du inte vara orolig för någon stötskena . . .
Citera
2009-01-18, 12:43
Medlem
Blefss avatar
att pissa på skenan å få stöt e bara skitsnack..

mythbysters har testat.

man måste vara 5cm ifrån skenan om man ska få en stöt
Citera
2009-01-18, 12:49
Medlem
Tyler Durdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blefs

mythbysters har testat.

nog borde väl urin kunna leda ström, det är väl mycket salte och grejer i det..
jag skulle nog inte testa oavsett vad mythbusters säger..
Citera
2009-01-18, 13:25
Medlem
Nomis2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blefs

mythbysters har testat.

Har själv provat att pissa på ett elstängsel, det var allt annat än en angenäm upplevelse. Så i det här fallet tror jag att Mr Savage och Mr Hyneman är ute och cyklar.
Citera
2009-01-18, 13:49
Medlem
majorapas avatar
Jag har stått på den där träplankan hundratals gånger, jag har hoppat på den och allt möjligt. Vet inte hur den funkar men jag har aldrig blivit grillad iaf. Bara du inte rör själva skenan borde du klara dig.

Gå inte dit och pröva nu bara för det, jag vill inte vara vållande till någon annans död. :/
Citera
2009-01-18, 14:30
Medlem
Waqs avatar
Elektricitet är ju lite osäkert, om det är tillräckligt stora nivåer/spänningar kan den ju balla ur och "hoppa" liksom, men det här med att slita av benen låter som lite bull.
Citera
2009-01-18, 15:12
Medlem
Se till att du inte har några större metallföremål på dig så klarar du dig nog men många av plankorna som sitter ovanför strömskenen har ruttnat sönder.
Citera
2009-01-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlappLapp
Se till att du inte har några större metallföremål på dig så klarar du dig nog men många av plankorna som sitter ovanför strömskenen har ruttnat sönder.

Nejdå, förutom en kasse med 5 burkar i?!

de du ska passa dig för är o hoppa från ena hjulskenan till strömskenan (vad jag fattar är det som 3 spår i tunnelbanan?), den ena är jordar och den andra leder + antar jag.. då lär du få en jävla smäll, men o andra sidan är du jordad när du står på marken oxå, svårt såntdär! inget man vill chansa på direkt..

iof tror jag det är säkrare att sätta foten PÅ skyddet över skenan än precis framför eller bakom där strömmen lättare leder rakt ut?

som sagt, icke vållande till annans död så lita inte på vad jag skrivit..
Citera
2009-01-18, 16:12
Medlem
teknosolvs avatar
Slicka på ett finger och slå sedan till på skenan för att känna hur det känns. Tänk på att stå så du inte faller ned på skenan av chocken bara...
Farsan lärde mig det där när man ska kolla om ledarna i vägguttagen är strömförande. Ganska läskigt dom första gångerna
Nu vet jag ju iof inte hur galet det blir med just elskenorna
Citera
2009-01-18, 16:15
Medlem
Latedawns avatar
En ljusbåge kan uppstå, men då måste strömmen vara grymt hög om man nu inte ens ska behöva stå nära strömkällan. Sen för att det ska ske så måste du stå i kontakt med jord.

Sen om denna ljusbåge skulle slita av dig benen - Nej. Däremot så kommer den utan tvekan att grilla dig, om nu strömmen är såpass hög som dom vill att det ska låta.

Sen ang det där med skyddsplankan, om du står på träplankan så är du inte på något sätt sammankopplad med jord eller naturel (-/nollan) så då har inte strömmen någon "anledning" att gå igenom dig, vilket den då inte heller gör. Står du då istället på skyddsplankan, har kört ner ett järnspett i marken som du håller i och sedan står och dinglar med din fot, i strumplästen, någon centimeter ifrån strömskenen så är det ju givetvis en annan grej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in