2012-08-23, 21:21
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lostboy1
Air max annars?

Det funkar, men du hade väl inte tänkt att promenera mitt på skenan kanske.
Citera
2012-08-25, 03:11
Medlem
Då jag inte bor i stockholm är jag inte helt säker på vad det tredje spåret ligger...

Det kan väl inte vara som --> http://www.railway-technical.com/3rd001.gif

Kan någon posta en bild som visar var det ligger.
Citera
2012-08-25, 11:15
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La-Bomb
Då jag inte bor i stockholm är jag inte helt säker på vad det tredje spåret ligger...

Det kan väl inte vara som --> http://www.railway-technical.com/3rd001.gif

Kan någon posta en bild som visar var det ligger.

Precis så ser det ut (i Tunnelbanan). Du har strömskenan, aka "Third rail", sen strömklockorna som sitter under skenan.
Citera
2012-08-25, 22:20
Medlem
den är chill om du inte slickar på den typ
Citera
2012-08-25, 23:06
Medlem
ennhojs avatar
här är min erfarenhet i frågan.

Har målat mycket grafitti i Stockholms tunnelbanesystem och snacket om elskenan gick ofta hett...
tex att Zip AKA Speed, Perti V-rtanen skulle ha slickat på elskenan vid något tillfälle. ingen trodde på snacket men det kom fler och fler skrönor om killar som nuddat eller på annat sätt kommit i kontakt med elskenan och från allt mer trovärdigt håll. Det slutade med att jag själv en natt stälde mig på elskenan och inget hände !!! har senare fått det förklarat för mig av min bror som är elektriker. har du kontakt med spåret samtidigt är du DÖD, att bara stå på skenan gör inget.
Citera
2012-08-25, 23:12
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ennhoj
här är min erfarenhet i frågan.

Har målat mycket grafitti i Stockholms tunnelbanesystem och snacket om elskenan gick ofta hett...
tex att Zip AKA Speed, Perti V-rtanen skulle ha slickat på elskenan vid något tillfälle. ingen trodde på snacket men det kom fler och fler skrönor om killar som nuddat eller på annat sätt kommit i kontakt med elskenan och från allt mer trovärdigt håll. Det slutade med att jag själv en natt stälde mig på elskenan och inget hände !!! har senare fått det förklarat för mig av min bror som är elektriker. har du kontakt med spåret samtidigt är du DÖD, att bara stå på skenan gör inget.

Stämmer. Står man bara på skenan och inte gör nåt annat så är det lungt. Förr i tiden så gjorde många rallare det.
Citera
2012-08-25, 23:13
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ennhoj
har senare fått det förklarat för mig av min bror som är elektriker. har du kontakt med spåret samtidigt är du DÖD, att bara stå på skenan gör inget.

Har att göra med strömgrening. Det är enormt mycket lättare för strömmen att gå igenom elskenan än att ta omvägen upp längs dit ben och ner längs det andra.
Citera
2012-08-27, 12:23
Medlem
Jag blir nästan lite berörd av att elkunskap som man normalt lär sig i högstadiet diskuteras på detta sätt.

"jag hörde ryktesvägen att en elektriker sa....."

Hade lika gärna kunnat skriva:
"jag frågade en snubbe som gått i grundskolan, som förklarade hur el fungerar"
Citera
2012-08-28, 13:10
Medlem
Har en polare som kör tunnelbanan. De fick lära sig att själva rälsen kan du slicka på, då det är mindre ström en ett 5v batteri i den. Strömskenan har jag ingen aning om, men aldrig hört talas om någon alls som grillats av den, och det är en hel del som är nere på spåren varje vecka. Varje gång de byter de stora reklamaffischerna, hoppar ju ett gäng tapetserare ner på spåret mellan tågen. Inte direkt som man ser nån som tissel tassel hoppar fram mellan alla ledningar. Tror de ledningar som anses vara farliga, är relativt svåråtkomliga.
Citera
2013-01-22, 17:05
Medlem
Spring ner i full latex klädsel så är du säker
Citera
2013-01-23, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huddit
Har en polare som kör tunnelbanan. De fick lära sig att själva rälsen kan du slicka på, då det är mindre ström en ett 5v batteri i den. Strömskenan har jag ingen aning om, men aldrig hört talas om någon alls som grillats av den, och det är en hel del som är nere på spåren varje vecka. Varje gång de byter de stora reklamaffischerna, hoppar ju ett gäng tapetserare ner på spåret mellan tågen. Inte direkt som man ser nån som tissel tassel hoppar fram mellan alla ledningar. Tror de ledningar som anses vara farliga, är relativt svåråtkomliga.

AAAAAARRRRH det gör ont i mina öron när ni missbrukar storheter

Det kan inte vara mer eller mindre ström i någonting. Spänningen och resistansen bestämmer strömmen som passerar.
Man kan inte skriva att det är mindre ström än i ett 5v batteri.
Ström är antalet elektroner som passerar genom ett tvärsnitt. Spänning är bara potentialskillnaden mellan två poler.

Se spänning som vattentrycket i en vattenslang. Diametern på slangen är resistansen och ström är hur mycket vatten som sprutar ut ur slangen.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in