• 1
  • 2
2009-01-18, 09:30
Medlem
Draedons avatar
Jaha, vart ska man börja? Är ganska grön på linux, har kört ubuntu en del men gillar det inte (windows med afrikanska färger?), så jag tänkte testa arch. Ja, jag har googlat och hittat lite förslag på lösningar men jag frågar er också...
Datorn är en FSC Amilo si 1520.

Problem:
1. touchpaden fungerar inte i xfce, inte tangentbordet heller. Ett tag fungerade tangentbordet + usb-mus, men nu funkar inget.
2. Wlan fungerar inte överhuvudtaget trots att jag följt alla guider jag har hittat. Skiten är helt död.

Tips?

Det var då djävligt krångligt att få igång detta, men jag har lärt mig en hel del när man får greja själv istället för att stoppa i en ubuntuskiva, trycka "install" och sedan är allt klart.
Citera
2009-01-18, 09:47
Medlem
Draedons avatar
Nu funkar wlanet iaf...

Nu vill jag ha mus och tangentbord i xfce, att sitta och knacka in kommandon på sättet jag gör nu fick jag nog av under dos-tiden... gui bitte!
Citera
2009-01-18, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Jaha, vart ska man börja? Är ganska grön på linux, har kört ubuntu en del men gillar det inte (windows med afrikanska färger?), så jag tänkte testa arch.

Du kan ändra färg efter egen smak i Ubuntu, istället för att hålla på o jiddra med tangetbord och Wlan, som troligen fungerar fint under ditt system.
Citera
2009-01-18, 09:55
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Du kan ändra färg efter egen smak i Ubuntu, istället för att hålla på o jiddra med tangetbord och Wlan, som troligen fungerar fint under ditt system.

Det är inte bara färgerna jag ogillar med ubuntu, hela skiten känns segt och man får massa bajs på köpet som jag inte vill ha. Själva tanken på att börja helt från scratch med arch känns mer lockande än ubuntu.
Citera
2009-01-18, 10:29
Bannlyst
Citat:
Det är inte bara färgerna jag ogillar med ubuntu, hela skiten känns segt och man får massa bajs på köpet som jag inte vill ha. Själva tanken på att börja helt från scratch med arch känns mer lockande än ubuntu.

Testa det här och se vad du tycker, garanterat inte trögt och behöver inte ens installeras.

Puppy Linux 4.1.2
http://www.puppylinux.org/downloads/...uppy-linux-412

Kräver bara en 160 Mhz processor och 64 MB ram för att funka bra. Lätt att förstå sig på också, som att sitta med XP, bara att peka klicka.

Eller om du föredrar en remastrad version av Puppy Linux, finns många att välja på.
http://www.puppylinux.org/downloads/puplets

Enkla guider för att få igång all hårdvara, peka klicka, som i windows.
Senast redigerad av Coroner88 2009-01-18 kl. 10:33.
Citera
2009-01-18, 10:44
Bannlyst
Har testat både Mandriva, Ubuntu och Kubuntu. Puppy Linux har varit betydligt enklare att använda och mer anpassad till de som är vana vid Windows. Dessutom har Puppy effektiva drivrutiner som får igång det mesta i hårdvaruväg. Har inte varit något som helst problem att få igång trådlösa nätverkskort och dylikt.

Man riskerar inget heller eftersom Puppy inte behöver installeras.

Du kan göra en frugal installation.

Du får då en fil på din NTFS disk som är linuxformatterad "inuti" och påverkar inte din Windowsinstallation det minsta. Du kommer åt dina NTFS diskar direkt, Puppy är dessutom otroligt enkel att backa upp. Du kan köra Puppy Linux från USB sticka eller CD, till och med från diskett.

Man behöver inte ens en hårddisk för att köra Puppy Linux.

Saker som "mina Dokument" finns inlagda för att Windowsanvändare skall känna sig mer hemma. Du är ständig root och kommer åt hela systemet, som i Windows. Sabbar du din installation har du den tillbaks på 2 min, så det gör inget.

Eftersom Puppy helt och hållet körs från ram minnet så är allt blixtsnabbt, att starta ett program tar någon sekund bara.

Värt att testa och kostar inget.
Citera
2009-01-18, 11:44
Medlem
Citat:
Jaha, vart ska man börja? Är ganska grön på linux, har kört ubuntu en del men gillar det inte (windows med afrikanska färger?), så jag tänkte testa arch. Ja, jag har googlat och hittat lite förslag på lösningar men jag frågar er också...
Datorn är en FSC Amilo si 1520.

Problem:
1. touchpaden fungerar inte i xfce, inte tangentbordet heller. Ett tag fungerade tangentbordet + usb-mus, men nu funkar inget.
2. Wlan fungerar inte överhuvudtaget trots att jag följt alla guider jag har hittat. Skiten är helt död.

Tips?

Det var då djävligt krångligt att få igång detta, men jag har lärt mig en hel del när man får greja själv istället för att stoppa i en ubuntuskiva, trycka "install" och sedan är allt klart.

Jag har bara erfarenhet av openSUSE på bärbar, men har du en Synaps touchpad så fungerar det klockrent i openSUSE, och det är den dist som idag har absolut bäst support på bärbara datorer.
Men när vi kommer w-lan så är det knepigare, i din Amilo si 1520 vet inte jag vilket chipset som sitter på ditt w-lan.
Så om jag ska kunna ge dig ett svar om det kommer att fungera eller inte så måste jag veta vilket chipset du har.
Så kolla upp chipset i hårdvarusammanställningen och skulle du har BCM43xx så säger jag grattis, tar 10sekunder att installera i openSUSE.
Citera
2009-01-18, 11:48
Medlem
Men prova att installera ipw3945d-firmware, verkar vara det som du behöver i din laptop, men det förutsätter att du kan installera RPM-paket...
Senast redigerad av perihagen 2009-01-18 kl. 11:50.
Citera
2009-01-18, 12:30
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Själva tanken på att börja helt från scratch med arch känns mer lockande än ubuntu.
Ursäkta felcitatet, men har du kollat på gentoo?
Citera
2009-01-18, 12:43
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perihagen
Men prova att installera ipw3945d-firmware, verkar vara det som du behöver i din laptop, men det förutsätter att du kan installera RPM-paket...

Se andra inlägget i tråden...

Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Ursäkta felcitatet, men har du kollat på gentoo?

Känner bara till namnet, har inte kikat närmre på det. Det finns ju miljarder distar, problem nr.1 är ju att välja vilken man ska börja härja med.

Xp, vista, ubuntu kör jag för fullt och allting funkar hur bra som helst. Men jag gillar inget av dom, vill ha något att bråka och stångas med. Att det blev just arch var för att jag såg att några här körde det och bestämde mig för att testa.
Citera
2009-01-18, 12:54
Medlem
Citat:
Se andra inlägget i tråden...

Jag ville bara ge ett tips så att han får igång w-lan
Citera
2009-01-18, 13:02
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perihagen
Jag ville bara ge ett tips så att han får igång w-lan

Men jag fick ju igång det! Med just det paketet du nämnde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in