2010-06-17, 10:39
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Det rörde sig vad jag vet i princip bara om pojkar.

Nejdå det försvinner en del flickor med. Googla så hittar du lite artiklar.
Citera
2010-06-17, 10:42
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jag vet. Det stör mig något enormt att det inte diskuteras. Naturligtvis känner MGV och andra organisationer till detta. Men vi får liksom inte prata om det eftersom fantasibilden av att Sverige "räddar" en massa barn förstörs då.

Inte för att det existerar någon vibrerande debatt i UK precis men ändå:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/manchester/6451353.stm

Men det enda vi får läsa om i Sverige (ja 99% av artiklarna i alla fall) handlar om unga män som vi ska bli tacksamma för att vi fick "rädda".

Som sagt, något osäkra siffror än men jag uppskattar att minst 30 ensamkommande flickor om året knullas sönder på olika ställen i landet.

Att det inte blir med än notiser i media och sen total tystnad är otroligt . Jämför med mediadrevet när ett flyktingbarn "försvinner" då familjen ska utvisas.
Citera
2010-06-17, 11:46
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Nejdå det försvinner en del flickor med. Googla så hittar du lite artiklar.

KC menar kineser specifikt.
Citera
2010-06-17, 11:58
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
KC menar kineser specifikt.

Jo jag med faktiskt Har för mig jag läst att det varit mest flickor men jag kan givetvis ha fel, särskilt då jag inte hittar på vart jag skulle ha läst det just nu
Citera
2010-06-18, 02:01
Medlem
Charlamovs avatar
Barnen kan vara upp till 21 år, om man får tro Arbetsförmedlingen:

"ARBETSUPPGIFTER
Barnen är i huvudsak pojkar, i åldrarna 15-21 år. Respektive boende har anställda handledare, som fungerar som ett vuxenstöd för barnen. Vi utgår från ett salutogent förhållningssätt, vilket innebär att fokus läggs på det friska och positiva. Barnen lär sig att ta ansvar genom att hjälpa till med dagliga sysslor, såsom inköp, städning, matlagning etc.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av att arbeta med ungdomar, gärna inom liknande verksamhet. Du är socionom, sociolog, beteendevetare, behandlingsassistent eller har annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig."
Citera
2010-06-18, 06:05
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlamov

"ARBETSUPPGIFTER
Barnen är i huvudsak pojkar, i åldrarna 15-21 år. Respektive boende har anställda handledare, som fungerar som ett vuxenstöd för barnen. Vi utgår från ett salutogent förhållningssätt, vilket innebär att fokus läggs på det friska och positiva. Barnen lär sig att ta ansvar genom att hjälpa till med dagliga sysslor, såsom inköp, städning, matlagning etc.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av att arbeta med ungdomar, gärna inom liknande verksamhet. Du är socionom, sociolog, beteendevetare, behandlingsassistent eller har annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig."

Är man 21 år kan man dömas till livstid i Sverige.
Måste tipsa FN om detta, herregud vi dömer ju barn till livstids fängelse i detta land.
Citera
2010-06-18, 06:44
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:

"ARBETSUPPGIFTER

KVALIFIKATIONER

Kvalifikationerna behövs tydligen inte om man är blatte, har en polare utan utbildning som fick jobb på ett boende, antar att "arbetslivserfarenheten" var att umgås med andra blattar. Han sitter bara och dricker kaffe och snackar skit med dom hela dagarna, behövs feta studieskulder för det? På boendena verkar svensken vara en betjänt och blatten en polare, stämmer detta Kaiser Chef?
Senast redigerad av Asensgammaldags 2010-06-18 kl. 06:49.
Citera
2010-06-18, 11:14
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Kvalifikationerna behövs tydligen inte om man är blatte, har en polare utan utbildning som fick jobb på ett boende, antar att "arbetslivserfarenheten" var att umgås med andra blattar. Han sitter bara och dricker kaffe och snackar skit med dom hela dagarna, behövs feta studieskulder för det? På boendena verkar svensken vara en betjänt och blatten en polare, stämmer detta Kaiser Chef?
Åhå, det var ett kreativt sätt att tolka det. Det är väl just såna tolkningar som gör att det dråsar in 500 ansökningar på vartenda ledigt jobb, där 450 kan skickas raka vägen till pappersinsamlingen. Din polare verkar ju hur som helst vara en riktig vinnare som lyckats skaffa sig ett så bra jobb, du får ta och gratulera honom (om din avundsjuka inte är för mycket ivägen).

Och för att svara på din raka fråga: Nej, det stämmer inte. Bra va?
Citera
2010-06-18, 11:20
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlamov

"ARBETSUPPGIFTER

KVALIFIKATIONER
Ja, det finns två sätt att tolka annonsen (som jag efter googling ser kommer från Luleå Kommun). Antingen så är man så ärlig i Luleå att man utgår från verklig ålder och vill tala klarspråk...

...eller så det mest troliga alternativet; Kommunen har rätt att eftersöka ersättning från Migrationsverket för insatser för ensamkommande ända tills de fyller 21. Det innebär alltså att kommunerna får kostnadstäckning om det finns "barn" som efter ankomst till kommunen fyllt 18 och fortfarande behöver någon slags stöd från det sociala. Alltså kan man antagligen inom vissa tjänster kopplade till verksamheten komma i kontakt även med unga vuxna i åldern 18-21 år. Däremot är det ju tveklöst klantigt att skriva att de är barn.
Citera
2010-06-18, 12:09
Medlem
MoLoKs avatar
Apropå annonsen: det är väl ett kvinnodominerat jobb antar jag? Många som fått jobb är ju kvinnor som blivit av med andra jobb.

Klart det dallrar till både här och där när en 54-årig mullig arbetslös socionom läser den där annonsen.

För fan - jag ska vara ärlig - jag skulle GÄRNA jobba på ett boende med ensamkommande tjejer 16-21! Men bara med tjejer. Jag skulle krama och ge kärlek. Bara se FRAMÅT!
Citera
2010-06-18, 12:22
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Apropå annonsen: det är väl ett kvinnodominerat jobb antar jag? Många som fått jobb är ju kvinnor som blivit av med andra jobb.

Klart det dallrar till både här och där när en 54-årig mullig arbetslös socionom läser den där annonsen.

För fan - jag ska vara ärlig - jag skulle GÄRNA jobba på ett boende med ensamkommande tjejer 16-21! Men bara med tjejer. Jag skulle krama och ge kärlek. Bara se FRAMÅT!
Då är du nog rätt olämplig, och jag måste säga att jag blir lite beklämd när annars seriösa debattörer hemfaller till sån usel retorik.

Allvarligt, jag har inte sett ett enda fall av kärlek mellan personal och ungdomar. Eller jo, jag känner till ett fall där en nybliven SFI-lärarinna tog ihop det med en rysk kille. Han blev då plötsligt 21 år istället för 17. Vad jag känner till så är de fortfarande ett par, 5 år senare.
Citera
2010-06-18, 12:29
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Då är du nog rätt olämplig, och jag måste säga att jag blir lite beklämd när annars seriösa debattörer hemfaller till sån usel retorik.

Allvarligt, jag har inte sett ett enda fall av kärlek mellan personal och ungdomar. Eller jo, jag känner till ett fall där en nybliven SFI-lärarinna tog ihop det med en rysk kille. Han blev då plötsligt 21 år istället för 17. Vad jag känner till så är de fortfarande ett par, 5 år senare.

Nåja. Lugna ner dig nu. Vi vet båda två hur ensamkommande personal ofta framställer sig själva i media.

http://www.youtube.com/watch?v=J6e6UrvnNXo

Sen tror jag faktiskt att din uppfattning om branschen är väldigt annorlunda jämfört med många andra anställdas. Du har ju jobbat LÄNGE med frågan och den riktiga boomen har ju kommit de senaste tre åren. Detta måste ju ha inneburit att antingen så har anställningskraven sänkts eller så har arbetslösa socionomer fått jobb. Det handlar ju trots allt om kring 1000 nyanställningar de senaste åren.

Får jag fråga - jobbar du på ett privat eller kommunalt boende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in