2010-03-16, 16:25
Medlem
NicholasUrfes avatar
Ang. asyl och ensamma flyktingbarn

Skummade igenom några kommentarer på en blogg och fick läsa följande:

Citat:
"Många Svenskar hade haft det bättre om de kunnat söka asyl i sitt eget land och fått stanna av humanitära skäl……."

En annan signatur svarade snabbt:
Citat:
"Javisst. Jag har räknat på det och ett ensamkommande flyktingbarn kostar drygt 30 gånger mer än socialbidragsnormen i Sverige för ett svenskt barn i samma ålder.
Ett svenskt barn ska försörjas för drygt 3000kr per månad.
Staten betalar minst 100.000kr per månad för varje ”flyktingbarn” till kommunerna."

Nu tror jag att man räknat lite galet här, men här på Flashback växer ju genier som ogräs, så jag tänkte att nån kanske kan svara på hur det egentligen ligger till här.
Citera
2010-03-16, 16:32
Bannlyst
Staten sponsrar kommunerna med 1900kr per ensamkommande och dygn.

Per år blir det 700,000kr per ensamkommande.

Utöver det har vi kostnaden för deras advokater, för deras skolgång och mycket annat.

Så 800,000-900,000kr per ensamkommande och år är nog inte i underkant.

Socialbidragsnormen för ett barn är 1700-2800kr per månad beroende på ålder.

Det blir cirka 30,000kr per barn och år.

En ensamkommande är således ca 30 ggr dyrare än ett barn som försörjs via socialbidrag.

Något annat du ville veta av oss genier?
Citera
2010-03-16, 16:39
Medlem
NicholasUrfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
Staten sponsrar kommunerna med 1900kr per ensamkommande och dygn.

Per år blir det 700,000kr per ensamkommande.

Utöver det har vi kostnaden för deras advokater, för deras skolgång och mycket annat.

Så 800,000-900,000kr per ensamkommande och år är nog inte i underkant.

Socialbidragsnormen för ett barn är 1700-2800kr per månad beroende på ålder.

Det blir cirka 30,000kr per barn och år.

En ensamkommande är således ca 30 ggr dyrare än ett barn som försörjs via socialbidrag.

Något annat du ville veta av oss genier?

Ok, jag var kanske lite otydlig. Jag tycker inte att signatur B svarar på signatur As fråga. Vad ett barn kostar staten var ju inte riktigt frågeställningen, utan huruvida det stämmer att "många svenskar hade haft det bättre om de kunnat söka asyl i sitt eget land och fått stanna av humanitära skäl". Vad blir i skillnaden i reella pengar för Kalle jämfört med Abdullah?
Citera
2010-03-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicholasUrfe
Ok, jag var kanske lite otydlig. Jag tycker inte att signatur B svarar på signatur As fråga. Vad ett barn kostar staten var ju inte riktigt frågeställningen, utan huruvida det stämmer att "många svenskar hade haft det bättre om de kunnat söka asyl i sitt eget land och fått stanna av humanitära skäl". Vad blir i skillnaden i reella pengar för Kalle jämfört med Abdullah?

Reella pengar till flyktingbarnen kanske ingeting, men gratis boende och 3000-4000 i månadspeng är inte fy skam för en kille på 14-år, brukar vara standard.

Men det stora problemet är att att statens bidrag inte räcker för att täcka all kostnader vilket innebär att kommunens budget måste ses över, och dom som vanligtvis får stryka på foten brukar vara dom som inte får eller kan rösta i nästa val. Barn eller väldigt gamla = skola och äldrevård får bantas till förmån för invandrarverksamheten.

Sen är det ju så att staten inte har en bottenlös kista att ösa ur, nån måste förse kistan med pengar
Citera
2010-03-16, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NicholasUrfe
Skummade igenom några kommentarer på en blogg och fick läsa följande:

En annan signatur svarade snabbt:

Nu tror jag att man räknat lite galet här, men här på Flashback växer ju genier som ogräs, så jag tänkte att nån kanske kan svara på hur det egentligen ligger till här.

En ensamkommande kostar 1900 kr per dygn. - dvs 55-60 000 i månaden om denne inte blir sjuk eller kriminell osv. Så fort de får put kommer familjen direkt. Finns fall med ensamkommande som hämtat 8 st hemifrån direkt efter PUT. Finns ensamkommande som rest hem på vår bekostnad för att hälsa på föräldrarna. I ett fall jag känner till så ville fadern i Pakistan inte att sonen skulle åka tillbaka igen till sveige men då betalade sverige fadern så "barnet" kom hit igen. (hände i en skånsk kommun)

Vet en kille som springer runt på en skolgård i Skåne och säger "jag är 14 i sverige men 18 i mitt hemland"

Våra politiker vill ha det så här.
Citera
2010-03-16, 21:27
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
"Många Svenskar hade haft det bättre om de kunnat söka asyl i sitt eget land och fått stanna av humanitära skäl……."

Ja det stämmer. Tänk er själva om det fanns ett land som var lika långt före Sverige som vårt land för tillfället är före Somalia. Låt oss kalla det fantasilandet Guldistan.

Du kan åka till Guldistannär du är 55 år, fFå asyl och säga att du är 65. Då skulle du få motsvarande 50.000 kr i månaden i svenska kronor i äldreförsörjningsstöd. Du kan sedan när du fått ditt PUT i Guldistan återvända till Sverige och inkassera sagda summa varje månad. Någon gång om året får du släpa dig tillbaka för att visa att du lever. Visst, du får bara vara utanför EU i max tre månader men hur svårt är det att fixa till de siffrorna?
Citera
2010-03-17, 00:58
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Hur svårt kan det vara att använda sökfunktionen?

Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2010-03-17, 01:13
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niklastj
Nej, det är så frukansvärt ovanligt att man kan bortse från det...

Vill bara påpeka att jag fick mina visdomständer vid 15 års ålder. Jag är f ö etnisk svensk med fullständigt dokumenterade personhandlingar.
Citera
2010-03-17, 01:17
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Och för att svara trådstartaren så kan jag säga att vi har ett boende för ensamkommande på orten. De är mellan 15 - 18 år gamla. Jag har sett dem och det stämmer sannolikt. Jag tror samtliga är från Afghanistan, lite osäker. Än så länge har de inte dödat någon. Jag mötte dem t o m ansikte mot ansikte på affären och överlevde.
Jag råkar dessutom ha familjemedlemmar som jobbar med dessa frågor på Migrationsverket, så jag känner till ett och annat och kan genast dementera att det skulle handla om 25 - 30-åringar. Men det förstod väl de flesta icke-rasister ändå. Sannolikt de flesta rasisterna också, men lögner är ju kutym för er.
Citera
2010-03-17, 01:21
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Och för att svara trådstartaren så kan jag säga att vi har ett boende för ensamkommande på orten. De är mellan 15 - 18 år gamla. Jag har sett dem och det stämmer sannolikt. Jag tror samtliga är från Afghanistan, lite osäker. Än så länge har de inte dödat någon. Jag mötte dem t o m ansikte mot ansikte på affären och överlevde.
Jag råkar dessutom ha familjemedlemmar som jobbar med dessa frågor på Migrationsverket, så jag känner till ett och annat och kan genast dementera att det skulle handla om 25 - 30-åringar. Men det förstod väl de flesta icke-rasister ändå. Sannolikt de flesta rasisterna också, men lögner är ju kutym för er.
Läs alla 63 sidor i tråden, gör sen en sökning på ensamkommande och läs igenom de trådar som verkar intressanta. Då slipper du svara på frågor som redan är ältade hundra gånger, och vi kan få en relevant diskussion istället för invektiv.
Citera
2010-03-17, 10:26
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic

Försök inte ens.

Det är klart det existerar ensamkommande som är mellan 15 och 18 år på riktigt men det innebär inte att väldigt många är över 18 år.

Tänk på att den tråden du befinner dig i just nu antagligen är den bästa informationskällan angående ensamkommande du kan hitta i Sverige (som är öppen för alla).

Tro mig, alla här ÖNSKAR att 99% av de ensamkommande som anländer till Sverige var barn på riktigt.
Citera
2010-03-17, 11:23
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Har samlat några trådar/inlägg i min signatur (varav några egna förstås), men det är förstås bara en del av vad som finns skrivet. Kan dock vara en bra start för den oinvigde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in