2012-03-14, 17:27
  #1945
Medlem
En av de 8 afghanerna som nu åtalas för massvåldtäkten i Mariannelund, är en man som utgett sig för att vara 16 år.

Citat:
”16-åring” förnekar gruppvåldtäkt

En av de åtalade för gruppvåldtäkt i Mariannelund nekar till att ha haft med något övergrepp att göra. Han ska ha befunnit sig i köket och inte sett eller hört något. Eksjö tingsrätt ska dock också ta ställning till den åtalades ålder som genom röntgenundersökning bestämts till över 20 år.

http://www.hoglandsnytt.se/nyheter/16-aring-fornekar-gruppvaldtakt/
Citera
2012-03-14, 22:46
  #1946
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
En av de 8 afghanerna som nu åtalas för massvåldtäkten i Mariannelund, är en man som utgett sig för att vara 16 år.

Då kan de göra åldersbestämningar.
Varför inte göra det genast när de små "barnen" anländer till vårt land?
Citera
2012-03-14, 22:54
  #1947
Medlem
Tsavos avatar
Är så trött på att folk anklagas för att vara rasister bara för att de konstaterar fakta och hänvisar till en ohållbar situation....

jag har jobbat med dessa barn och sanningen är följande....INGEN av dem var barn, alla visste var deras föräldrar var och ingen hade ens upplevt något krig. Eftersom mitt språk är snarlikt deras så förstod jag allt de sa utan att de visste om det, men ingen brydde sig om sanningen tyvärr....

jag är själv invandrare och är därför befriad från att kallas rasist antar jag, och efter att ha jobbat i 5 år med dessa "barn" så kan jag säga att majoriteten är våldsamma, högfärdiga, saknarrespekt för lag och ordning och INGEN är barn!
Citera
2012-03-15, 08:44
  #1948
Medlem
spoilers avatar
"Ytterligare en ung man på flyktingboendet Horisont kan ha gjort sig skyldig till sexbrott. En 16-åring åtalas misstänkt för att ha tafsat på tjejer på ett dansgolv./.../

16-åringen förnekar att han ska ha tafsat på tjejerna. Han säger att han gick till nattklubben, köpte några öl, dansade och gick till rökrummet. När han satt där kom en vakt och drog ut honom och sa att han hade ofredat någon och att han var anmäld. Han tror att vakterna kanske har tagit fel på person.

16-åringen åtalas nu misstänkt för sexuellt ofredande i två fall.

I november, två månader tidigare, dömdes 16-åringen till böter för sexuellt ofredande.

På socialförvaltningen känner man inte till åtalet mot 16-åringen. Man kan heller inte svara på vad han gjorde på nattklubb sent på nyårsafton."

http://www.ostran.se/nyheter/Kalmar/Nytt-misstaenkt-sexbrott
Citera
2012-03-15, 08:50
  #1949
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsavo
Är så trött på att folk anklagas för att vara rasister bara för att de konstaterar fakta och hänvisar till en ohållbar situation....

jag har jobbat med dessa barn och sanningen är följande....INGEN av dem var barn, alla visste var deras föräldrar var och ingen hade ens upplevt något krig. Eftersom mitt språk är snarlikt deras så förstod jag allt de sa utan att de visste om det, men ingen brydde sig om sanningen tyvärr....

jag är själv invandrare och är därför befriad från att kallas rasist antar jag, och efter att ha jobbat i 5 år med dessa "barn" så kan jag säga att majoriteten är våldsamma, högfärdiga, saknarrespekt för lag och ordning och INGEN är barn!
OK. Det är dina personliga erfarenheter, och de kan jag förstås inte sätta mig över. Däremot kan jag ge en mer nyanserad bild än den du beskriver.

Jag har jobbat betydligt längre än fem år, så att vi vet vart vi har varandra. Det finns definitivt ensamkommande som inte är "barn" eller ungdomar, och därför slåss jag för hårdare åldersbedömningar både här och IRL. Det finns absolut de som vet var deras föräldrar är och även har kontakt med dem, men det gäller definitivt inte alla. Jag har träffat såna som kommer från rika familjer och är vana vid att ha tjänare som utför olika sysslor åt dem, men dessa går att räkna på ena handens fingrar. De finns även de som är kaxiga och respektlösa emellanåt, men det är sällan något som inte går att jobba bort.

Våldsamheter då? Om jag tittar tillbaka på de senaste tre åren så kan jag räkna till några krossade dricksglas, ett stulet X-box, samt en snubbe som gick bananas vid ett "felaktigt" beslut och som senare dömdes för skadegörelse i tingsrätten. Ibland får vi tjata om städning, och att de ska plocka bort efter sig - ungefär som jag får göra hemma med mina tonåringar. Jo förresten, vi hade under en kort period även problem med någon som tjuvrökte på en toalett. Annars har den stora majoriteten av ungdomar varit rätt så ödmjuka, ambitiösa och sällan haft några problem med att visa tillbörlig respekt.

Men så har vi också utbildad personal, lång erfarenhet och ett arbetssätt som under tid utvecklats för att få en fungerande verksamhet. Du vet, respekt förtjänar man... Jag vet inte hur ni jobbade på det stället som du var på, men något säger mig att ni varken hade rätt kompetens, pedagogik, arbetssätt eller förhållningssätt. För inte lär det väl bara ha varit otur att alla högfärdiga, respektsaknande och våldsamma ungdomar hamnat hos er?
Citera
2012-03-15, 08:54
  #1950
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Ytterligare en ung man på flyktingboendet Horisont kan ha gjort sig skyldig till sexbrott. En 16-åring åtalas misstänkt för att ha tafsat på tjejer på ett dansgolv./.../

16-åringen förnekar att han ska ha tafsat på tjejerna. Han säger att han gick till nattklubben, köpte några öl, dansade och gick till rökrummet. När han satt där kom en vakt och drog ut honom och sa att han hade ofredat någon och att han var anmäld. Han tror att vakterna kanske har tagit fel på person.

16-åringen åtalas nu misstänkt för sexuellt ofredande i två fall.

I november, två månader tidigare, dömdes 16-åringen till böter för sexuellt ofredande.

På socialförvaltningen känner man inte till åtalet mot 16-åringen. Man kan heller inte svara på vad han gjorde på nattklubb sent på nyårsafton."

http://www.ostran.se/nyheter/Kalmar/Nytt-misstaenkt-sexbrott
Uppenbarligen finns en väldigt osund kultur på Horisont, och utan tvekan skulle man behöva jobba ordentligt runt lagar, regler och attityder kring allt som har med sexualitet att göra.

Skulle vara intressant att se en bild på "16-åringen", något säger mig att det stackars flyktingbarnet kanske inte varit riktigt ärlig gällande sin ålder.
Citera
2012-03-15, 14:52
  #1951
Medlem
spoilers avatar
Fler barn i trotsåldern.

"De sju ungdomarna på flyktingboendet Napoleongården blev upprörda när de inte fick skjuts till ett disco.

Ilskan gick ut över boendet där det kastades ägg, ketchup, mjölk och andra saker på väggar, golv och möbler./.../

Enligt åtalet ska de också betala sammanlagt nära 24.000 kronor för att täcka saneringskostnaden som uppstod."

http://www.folkbladet.nu/288666/2012/03/15/vandalisering-pa-flyktingboende
Citera
2012-03-15, 18:02
  #1952
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Uppenbarligen finns en väldigt osund kultur på Horisont, och utan tvekan skulle man behöva jobba ordentligt runt lagar, regler och attityder kring allt som har med sexualitet att göra.

Skulle vara intressant att se en bild på "16-åringen", något säger mig att det stackars flyktingbarnet kanske inte varit riktigt ärlig gällande sin ålder.

Jo, tredje sexbrottet (alla ej dömda iof) på en väldigt kort tid. Personalen vet aldrig något heller. Märkligt. Informerar inte goda män om barnets situation för de anställda? Ex om någon blivit anmäld för ett sexbrott?
Citera
2012-03-15, 18:05
  #1953
Medlem
MoLoKs avatar
Sorry Kaiser, men Smålandsnytt slår fast att åldersbestämningar är meningslösa eftersom de inte kan ge en EXAKT ålder...

http://svtplay.se/v/2743176/metoden_ifragasatts

Den som orkar kan ju mejla Smålandsnytt och fråga om inte en minimiålder räcker att få fram... en minimiålder minus X antal år...
Citera
2012-03-15, 23:24
  #1954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Enligt åtalet ska de också betala sammanlagt nära 24.000 kronor för att täcka saneringskostnaden som uppstod."
Undrar om det dras från deras dagpenning?
Citera
2012-03-15, 23:57
  #1955
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Fler barn i trotsåldern.

"De sju ungdomarna på flyktingboendet Napoleongården blev upprörda när de inte fick skjuts till ett disco.

Ilskan gick ut över boendet där det kastades ägg, ketchup, mjölk och andra saker på väggar, golv och möbler./.../

Enligt åtalet ska de också betala sammanlagt nära 24.000 kronor för att täcka saneringskostnaden som uppstod."

http://www.folkbladet.nu/288666/2012/03/15/vandalisering-pa-flyktingboende

Kul att läsa kommentarerna, här kommer ett från Gunilla som minsan medger att svenska ungdomar också förstör eller?

Gunnilla Det är inte bara flyktingbarn som beter sig ohövligt, titta bara vilka problem som svenska ungdomar ställer till med i te.x Södertälje. Bränner upp bilar och kastar sten på brandmän, brevbärare och hemtjänstpersonal
Citera
2012-03-16, 00:03
  #1956
Moderator
manamanahs avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5017064

http://www.jnytt.se/nyhet/46164/hungerstrejkande-hotade-ta-sina-liv---polis-tillkallades/skrivut

Varför kollade de upp de här killarnas ålder om det inte är praxis? De ser ju varken äldre eller yngre ut än många utav de andra "barnen". Sen att man ålderstestade dem med handledsröntgen... Har de börjat smyga in något sorts koll nu helt plötsligt?
Och om det nu är så att man "inte kan" åldersbestämma, hur kan de då komma fram till att den ena grabben är 19?
__________________
Senast redigerad av manamanah 2012-03-16 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in