Citat:
Ursprungligen postat av Tsavo
Är så trött på att folk anklagas för att vara rasister bara för att de konstaterar fakta och hänvisar till en ohållbar situation....
jag har jobbat med dessa barn och sanningen är följande....INGEN av dem var barn, alla visste var deras föräldrar var och ingen hade ens upplevt något krig. Eftersom mitt språk är snarlikt deras så förstod jag allt de sa utan att de visste om det, men ingen brydde sig om sanningen tyvärr....
jag är själv invandrare och är därför befriad från att kallas rasist antar jag, och efter att ha jobbat i 5 år med dessa "barn" så kan jag säga att majoriteten är våldsamma, högfärdiga, saknarrespekt för lag och ordning och INGEN är barn!
OK. Det är dina personliga erfarenheter, och de kan jag förstås inte sätta mig över. Däremot kan jag ge en mer nyanserad bild än den du beskriver.
Jag har jobbat betydligt längre än fem år, så att vi vet vart vi har varandra. Det finns definitivt ensamkommande som inte är "barn" eller ungdomar, och därför slåss jag för hårdare åldersbedömningar både här och IRL. Det finns absolut de som vet var deras föräldrar är och även har kontakt med dem, men det gäller definitivt inte alla. Jag har träffat såna som kommer från rika familjer och är vana vid att ha tjänare som utför olika sysslor åt dem, men dessa går att räkna på ena handens fingrar. De finns även de som är kaxiga och respektlösa emellanåt, men det är sällan något som inte går att jobba bort.
Våldsamheter då? Om jag tittar tillbaka på de senaste tre åren så kan jag räkna till några krossade dricksglas, ett stulet X-box, samt en snubbe som gick bananas vid ett "felaktigt" beslut och som senare dömdes för skadegörelse i tingsrätten. Ibland får vi tjata om städning, och att de ska plocka bort efter sig - ungefär som jag får göra hemma med mina tonåringar. Jo förresten, vi hade under en kort period även problem med någon som tjuvrökte på en toalett. Annars har den stora majoriteten av ungdomar varit rätt så ödmjuka, ambitiösa och sällan haft några problem med att visa tillbörlig respekt.
Men så har vi också utbildad personal, lång erfarenhet och ett arbetssätt som under tid utvecklats för att få en fungerande verksamhet. Du vet, respekt förtjänar man... Jag vet inte hur ni jobbade på det stället som du var på, men något säger mig att ni varken hade rätt kompetens, pedagogik, arbetssätt eller förhållningssätt. För inte lär det väl bara ha varit otur att alla högfärdiga, respektsaknande och våldsamma ungdomar hamnat hos er?