"Flera kommuner har kritiserat Migrationsverket för att man fått besked med kort varsel. Men det är bara Östra Göinge kommun hittills som sagt stopp för att ta emot barn.
Enligt kommunchef Jonas Rydberg är anledningen att kommunen redan har ett mycket stort flyktingmottagande.
- Det kan inte vara så att det är vi och andra kommuner som har hjälpt till i många år, att det är vi som ska stå först i kön att utsättas för Migrationsverkets så att säga slumpmässiga fördelning av barn, utan nu måste det vara så att det är dem som inte har bidragit som i första hand måste hjälpa till, säger Jonas Rydberg.
Enligt Ronny Magnusson på Migrationsverket kommer kommun efter kommun att bli kontaktad om att ta emot ensamkommande barn.
– I slutet av 2014 har vi fått en utjämning, och då har kommuner som inte har haft något flyktingmottagande kanske, eller väldigt få, då kommer de att ha fått relativt många ensamkommande barn. I förhållande till till exempel östra Göinge, som har haft ett stort flyktingmottagande.
Det här systemet innebär ju att alla kommuner, måste vara beredda att ta emot ett ensamkommande barn vilken dag som helst. Innebär inte massa resurser bara går åt till att hålla platser i beredskap?
– Ja, det kostar ju pengar, men vi vet ju inte hur många barn som kommer i morgon. Och alla de som kommer måste tas om hand i morgon, säger Ronnie Magnusson på Migrationsverket."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5766364