"Åsele Gård är det privata företag i Åsele som jobbar med att ta emot ensamkommande flyktingbarn.
/.../
Åsele Gård räknar med att ha en omsättning på omkring 20 miljoner kronor under de kommande åren. Totalt är det ett fyrtiotal som ska jobba i företaget och därmed blir Åsele Gård en av dom större privata arbetsgivarna i Åsele kommun.
Det är statliga pengar som möjliggör verksamheten och Christer Hedman menar att Sverige har råd med invandringen.
– Ja, tveklöst. Vi är ett av de rikaste länderna i världen. Om vi jämför med vad vi köper julklappar för så skulle nog folk häpna. I fjol köpte vi för 60 miljarder kronor i julklappshandeln medan hela den här verksamheten med flyktingarna stannar på cirka tio miljoner kronor, säger Christer Hedman."
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/flyktingmottagning-ger-jobb