Citat:
Ursprungligen postat av
Erk Swede
Allt är en bluff!!
Jag har ytterst svårt för den här antingen/eller-grejen. Nej, allt är inte bluff. Däremot är inte verkligheten i närheten av så snuttputtigt barnaktig eller så posttraumatiskt hemskt som media och politiker gärna låter påskina. Jag tror att det till viss del beror på okunskap, och att de verkligen själva tror på sina amsagor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erk Swede
Ytterst få har den ålder dom påstår(och dom är inte yngre om du trodde det

)
Jag tror att många är i ungefär den ålder de uppgett, men att det finns ungefär lika många som gärna underdriver sin ålder med några år. I de värsta fallen så kan det röra sig om 5-10 års skillnad. Om man ska se någon liten ljusning i horisonten rörande åldersfrågan så är det väl att det nu släpps statistik kring åldersuppskrivningar och ålderstester. Det är första steget i att normalisera processen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erk Swede
Endast ett fåtal kommer från de platser dom påstår(kanske nästan ingen)
Det varierar nog väldigt mycket. Så länge det är fördelaktigt att komma från Mogadishu så kommer dock "alla" somalier att komma från Mogadishu liksom ett antal från grannländerna. Så länge det är fördelaktigt att komma från Afghanistan så glömmer många afghaner att tala om att de faktiskt bott i Iran i många år och att även familjen befinner sig där. För att inte tala om alla som driver runt i Europa... Men självklart finns det också en hel del som in facto kommer precis därifrån de själva påstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erk Swede
I princip ingen har kommit hit på det sätt som dom säger(typ suttit i en container flera veckor)
Även här varierar det, men min uppfattning är att det är betydligt fler som kommit "normala" vägar via båtar eller främst med bil över sundet än som kommit i containrar eller under långtradare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erk Swede
I princip alla har kontakt med någon anhörig.
Inte i princip alla, men många har det. Som jag sagt förut så går det inte att sätta likhetstecken mellan ensamkommande och föräldralös.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erk Swede
varför dom kommer hit är att dom är sk ankarbarn som ska se till att familjen (åtminstone männen)ska kunna få put i Sverige. men gäller att som genom ett under få kontakt me dsina anhöriga innan man fyller 18 låtsasår.
Skulle vara intressant att se siffror även på detta, men det tillhandahåller inte Migrationsverket. Min högst oventenskapliga uppfattning är att det inte är mer än 50% som får hit familjemedlemmar, snarare färre än så. I mitt område har den hotande somalie-invasionen av anhöriga i stort lyst med sin frånvaro, medan afghaner fått hit familjer på löpande band.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erk Swede
De som kommer från afghanistan tex och åkt med flyktingsmugglare har ju ofta fått sin resa betald av att en eller flera systrar sålts som sexslavar till någon arab i Saudi eller något annat mörkerland,eller också tillhör dom den ekonomiska eliten i landet.
Källa på det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Erk Swede
De sk "skäggebarnen" är också väldigt aktiva när det gäller överfallsvåldtäkter,ofta av gruppvåldtäktsmodell..
Källa på det?