2013-06-07, 09:14
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Statlig utredning 2009 bevisar ”barnen” är ej ensamkommande – släkt & familj‏ finns

Read more: http://www.exponerat.info/statlig-utredning-2009-bevisar-barnen-ar-ej-ensamkommande-slakt-familj%e2%80%8f-finns/#ixzz2VV9AFah0
Du som varit med här så länge och postat länkar, borde väl veta att "ensamkommande" inte betyder samma sak som föräldralös. Det betyder att man är asylsökande under 18 år och utan vårdnadshavare i Sverige.
Citera
2013-06-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Du som varit med här så länge och postat länkar, borde väl veta att "ensamkommande" inte betyder samma sak som föräldralös. Det betyder att man är asylsökande under 18 år och utan vårdnadshavare i Sverige.

Jag vet men vet Svenska folket det ?
Citera
2013-06-07, 15:58
Medlem
Vad är fel med den här bilden (och det här landet)?
http://avpixlat.info/2013/06/07/vad-ar-fel-med-den-har-bilden-och-det-har-landet/
Citera
2013-06-08, 11:53
Medlem
spoilers avatar
"Förra året kom ungefär 3 500 ensamkommande flyktingbarn till Sverige. Men kunskapen om dem är ganska låg bland svenska ungdomar, och därför startar nu projektet Hej Sverige, där svenska lärare och åttondeklassare ska få möjlighet att sätta sig in i flyktingbarnens liv.

/.../

När nu organisationen Friends i samarbete med FN:s flyktingorgan UNHCR inleder kampanjen Hej Sverige, gör man det bland annat med en kort spelfilm, som är regisserad av just Zanyar Adami. Krigsdruvor heter den.

– Den handlar om en 11-årig flicka, Shadi, som skickas ensam till Sverige av sin mamma, och hennes emotionella och psykologiska resa i att klara sig, klara den här separationen på det flyktinghem där hon hamnar. Det är första dagen på det flyktinghemmet som skildras. Det kändes som det bästa och starkaste sättet att försöka nå in till människors hjärtan i den här frågan, säger Zanyar Adami.

Genom att få ta del av Shadis och andra flyktingbarns öden, ska åttondeklassarnas nyfikenhet väckas om hur det är att komma ensam till ett främmande land. I projektmaterialet finns också ett seriealbum om en 14-årig pojkes flykt från Afghanistan till Sverige med tillhörande lärarhandledning, en bildutställning, faktamaterial och annat."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=5558110

11-årig flicka? Låter representativt... Har det någonsin kommit en ensamkommande 11-årig flicka till Sverige?
Citera
2013-06-08, 14:02
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Förra året kom ungefär 3 500 ensamkommande flyktingbarn till Sverige. Men kunskapen om dem är ganska låg bland svenska ungdomar, och därför startar nu projektet Hej Sverige, där svenska lärare och åttondeklassare ska få möjlighet att sätta sig in i flyktingbarnens liv.

/.../

När nu organisationen Friends i samarbete med FN:s flyktingorgan UNHCR inleder kampanjen Hej Sverige, gör man det bland annat med en kort spelfilm, som är regisserad av just Zanyar Adami. Krigsdruvor heter den.

– Den handlar om en 11-årig flicka, Shadi, som skickas ensam till Sverige av sin mamma, och hennes emotionella och psykologiska resa i att klara sig, klara den här separationen på det flyktinghem där hon hamnar. Det är första dagen på det flyktinghemmet som skildras. Det kändes som det bästa och starkaste sättet att försöka nå in till människors hjärtan i den här frågan, säger Zanyar Adami.

Genom att få ta del av Shadis och andra flyktingbarns öden, ska åttondeklassarnas nyfikenhet väckas om hur det är att komma ensam till ett främmande land. I projektmaterialet finns också ett seriealbum om en 14-årig pojkes flykt från Afghanistan till Sverige med tillhörande lärarhandledning, en bildutställning, faktamaterial och annat."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=5558110

11-årig flicka? Låter representativt... Har det någonsin kommit en ensamkommande 11-årig flicka till Sverige?
Kan det nog ha gjort, men det är extremt ovanligt i såna fall.

Det pågår en massiv kampanj nu för att bana väg för ännu fler ensamkommande, där även nya direktiv från Socialstyrelsen ingår. Jag häpnade när jag läste dem, då de utgår från en i stora delar felaktig bild av ensamkommande. Märkligt nog källhänvisas det till viss forskning som jag dock inte har läst, men jag utgår från att den är vinklad redan från start och att forskningen är "biased" för att man ska få de svar man redan innan trodde att man skulle få.

Jag önskar att jag hade lusten och energin att verkligen plocka sönder del för del och även utföra egen forskning, men det är ju ett gigantiskt projekt och lär knappast finansieras av några institut...
Citera
2013-06-08, 14:56
Medlem
Genialiskt, man försöker alltså påverka unga mämnniskor när dom är som mest lättpåverkade. 14åringar styrs sällan av rationellt eller kritiskt tänkande, fulla av hormoner så biter känsloargumenten starkast. För en liknande kampang mot vuxna skulle inte ge samma resultat. Vore kul att se filmen och övrigt material.

Så smaklöst av staten, låta propagandan mala på när folket tycker "fel".

Finns mycket annat där "kunskapen är ganska låg bland svenska ungdomar", kanske kunde börja där för ungdomarnas skull.
Senast redigerad av T|N|X 2013-06-08 kl. 15:01.
Citera
2013-06-08, 15:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler

Så lömskt. Men han har nog rätt med detta:

"Det kändes som det bästa och starkaste sättet att försöka nå in till människors hjärtan i den här frågan."

Tråkigt att han måste ljuga ihop något som har väldigt lite att göra med verkligheten. Men småflickor i nöd är förmodligen ett av de starkaste propagandavapen som finns. För vem är så kallsinnig att han/hon nekar en liten flicka hjälp? Det här är propaganda när det är som mest lömskt.
Citera
2013-06-08, 15:36
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så lömskt. Men han har nog rätt med detta:

"Det kändes som det bästa och starkaste sättet att försöka nå in till människors hjärtan i den här frågan."

Tråkigt att han måste ljuga ihop något som har väldigt lite att göra med verkligheten. Men småflickor i nöd är förmodligen ett av de starkaste propagandavapen som finns. För vem är så kallsinnig att han/hon nekar en liten flicka hjälp? Det här är propaganda när det är som mest lömskt.
Jag kände ett behov av att kolla upp saken, då jag gillar att handskas med riktiga siffror.

Under 2012 kom det sammanlagt 3528 ensamkommande asylsökande barn och ungdomar till Sverige. Av dessa var faktiskt så många som 110 stycken flickor 0-12 år, vilket motsvarar 3,1% av det totala antalet.

Det är alltså ovanligt med ensamkommande asylsökande flickor i 11-årsåldern, men inte unikt.

Om Zanyar Adami velat återspegla verkligheten borde han dock ha valt en ung man i 16-17-årsåldern då dessa utgjorde 49,7% av det totala antalet under 2012.

En afghansk 17-åring (gärna förstfödd) med familjen i Iran eller möjligen Pakistan, hade mest troligt gett den mest verklighetstrogna bilden av en ensamkommande. Det hade väl dock knappast haft samma propagandistiska effekt, som Zanyar Adami mycket riktigt påpekar.
Citera
2013-06-08, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mika.Osipoff
Finns ingen bluff i detta. Bara ni barnhatare till nassar som lyssnar på konspirationer från nassepixlat.

Ni köper allt som står på nassepixlat, vart är självkritiken? Just det, ni nassar har ingen losers.

Är man en barnhatande nazist om man inte vill betala för försigkommna kriminella 30-åriga vuxna människor som redan då de ansöker om asyl medvetet begår brott mot våra lagar? Du som är en så god humanist kanske borde dra ditt strå till stacken och skänka tio procent av din beskattade inkomst åt detta som du anser att alla andra skall betala? Om du inte är redo att betala så bör du tänka om. I övrigt har du nog rätt om nassar, de har inga losers.

OnT:
Vad händer i flyktingspärren EU när detta beslut går igenom? Innebär det att EUs yttre gräns befästs än mer eller kommer ensamkommande flykting"barn" att kunna färdas till Sverige utan pass?
Citera
2013-06-08, 17:05
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mika.Osipoff
Finns ingen bluff i detta. Bara ni barnhatare till nassar som lyssnar på konspirationer från nassepixlat.

Ni köper allt som står på nassepixlat, vart är självkritiken? Just det, ni nassar har ingen losers.
Allt är en bluff!!
Ytterst få har den ålder dom påstår(och dom är inte yngre om du trodde det )
Endast ett fåtal kommer från de platser dom påstår(kanske nästan ingen)
I princip ingen har kommit hit på det sätt som dom säger(typ suttit i en container flera veckor)
I princip alla har kontakt med någon anhörig.
varför dom kommer hit är att dom är sk ankarbarn som ska se till att familjen (åtminstone männen)ska kunna få put i Sverige. men gäller att som genom ett under få kontakt me dsina anhöriga innan man fyller 18 låtsasår.
De som kommer från afghanistan tex och åkt med flyktingsmugglare har ju ofta fått sin resa betald av att en eller flera systrar sålts som sexslavar till någon arab i Saudi eller något annat mörkerland,eller också tillhör dom den ekonomiska eliten i landet.
De sk "skäggebarnen" är också väldigt aktiva när det gäller överfallsvåldtäkter,ofta av gruppvåldtäktsmodell..
Citera
2013-06-08, 17:11
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag kände ett behov av att kolla upp saken, då jag gillar att handskas med riktiga siffror.

Under 2012 kom det sammanlagt 3528 ensamkommande asylsökande barn och ungdomar till Sverige. Av dessa var faktiskt så många som 110 stycken flickor 0-12 år, vilket motsvarar 3,1% av det totala antalet.

Det är alltså ovanligt med ensamkommande asylsökande flickor i 11-årsåldern, men inte unikt.

Om Zanyar Adami velat återspegla verkligheten borde han dock ha valt en ung man i 16-17-årsåldern då dessa utgjorde 49,7% av det totala antalet under 2012.

En afghansk 17-åring (gärna förstfödd) med familjen i Iran eller möjligen Pakistan, hade mest troligt gett den mest verklighetstrogna bilden av en ensamkommande. Det hade väl dock knappast haft samma propagandistiska effekt, som Zanyar Adami mycket riktigt påpekar.

110 flickor var faktiskt nästan mer än vad jag trodde.
Står det något om nationalitet på flickorna?
har ett hem för ensamkommande inte så långt härifrån,och verkar vara mest svarta flickor som kommer dit..
Citera
2013-06-08, 17:20
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Allt är en bluff!!
Jag har ytterst svårt för den här antingen/eller-grejen. Nej, allt är inte bluff. Däremot är inte verkligheten i närheten av så snuttputtigt barnaktig eller så posttraumatiskt hemskt som media och politiker gärna låter påskina. Jag tror att det till viss del beror på okunskap, och att de verkligen själva tror på sina amsagor.
Citat:
Ytterst få har den ålder dom påstår(och dom är inte yngre om du trodde det )
Jag tror att många är i ungefär den ålder de uppgett, men att det finns ungefär lika många som gärna underdriver sin ålder med några år. I de värsta fallen så kan det röra sig om 5-10 års skillnad. Om man ska se någon liten ljusning i horisonten rörande åldersfrågan så är det väl att det nu släpps statistik kring åldersuppskrivningar och ålderstester. Det är första steget i att normalisera processen.
Citat:
Endast ett fåtal kommer från de platser dom påstår(kanske nästan ingen)
Det varierar nog väldigt mycket. Så länge det är fördelaktigt att komma från Mogadishu så kommer dock "alla" somalier att komma från Mogadishu liksom ett antal från grannländerna. Så länge det är fördelaktigt att komma från Afghanistan så glömmer många afghaner att tala om att de faktiskt bott i Iran i många år och att även familjen befinner sig där. För att inte tala om alla som driver runt i Europa... Men självklart finns det också en hel del som in facto kommer precis därifrån de själva påstår.
Citat:
I princip ingen har kommit hit på det sätt som dom säger(typ suttit i en container flera veckor)
Även här varierar det, men min uppfattning är att det är betydligt fler som kommit "normala" vägar via båtar eller främst med bil över sundet än som kommit i containrar eller under långtradare.
Citat:
I princip alla har kontakt med någon anhörig.
Inte i princip alla, men många har det. Som jag sagt förut så går det inte att sätta likhetstecken mellan ensamkommande och föräldralös.
Citat:
varför dom kommer hit är att dom är sk ankarbarn som ska se till att familjen (åtminstone männen)ska kunna få put i Sverige. men gäller att som genom ett under få kontakt me dsina anhöriga innan man fyller 18 låtsasår.
Skulle vara intressant att se siffror även på detta, men det tillhandahåller inte Migrationsverket. Min högst oventenskapliga uppfattning är att det inte är mer än 50% som får hit familjemedlemmar, snarare färre än så. I mitt område har den hotande somalie-invasionen av anhöriga i stort lyst med sin frånvaro, medan afghaner fått hit familjer på löpande band.
Citat:
De som kommer från afghanistan tex och åkt med flyktingsmugglare har ju ofta fått sin resa betald av att en eller flera systrar sålts som sexslavar till någon arab i Saudi eller något annat mörkerland,eller också tillhör dom den ekonomiska eliten i landet.
Källa på det?
Citat:
De sk "skäggebarnen" är också väldigt aktiva när det gäller överfallsvåldtäkter,ofta av gruppvåldtäktsmodell..
Källa på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in