2011-05-24, 18:08
Medlem
SailorBaltic1s avatar
Hej!

Man inreder/har inrett ett boende (dagcenter för äldre?) till ensamkommande barn i Gribbylund.

Tanken är att man skall ta emot dussintalet barn.

1) Någon som vet var boendet ligger?

2) Har de små barnen/yngre männen anlänt ännu? Varifrån kommer de? USA/Kina?

3) Någon som vet hur debatten går i kommunen? Har det varit någon kritik eller ifrågasättande? Uppenbarligen vill man lägga ut driften men det framgår inte om det är nyupphandling eller förnyad upphandling.

Bilagor/underlag:
http://www.taby.se/sv/Nyheter/Taby-kommun-tar-emot-ensamkommande-flyktingbarn/

Upphandling:
Drift av hem för vård eller boende för ensamkommande barn
Täby kommun, TÄBY
Täby kommun inbjuder genom denna förfrågan intresserade att komma in med anbud avseende - drift av hem för vård eller boende (HVB) för ensamkommande barn i åldern 15-20 år - boendestöd för vissa... vårdnadshavare till Sverige för att söka asyl, s k ensamkommande barn. Täby kommun har tecknat ett avtal med Migrationsverket om fjorton platser. När barnet flyttar från HVB och får ett eget boende kan det bli...
Citera
2011-05-24, 19:36
Medlem
SailorBaltic1s avatar
Jag hittade lite mer:

"Upphandlingen avser drift av ett HVB för ensamkommande barn om nio platser, varav tre
platser ska vara reserverade för asylsökande och resterande platser är för barn med
permanent uppehållstillstånd (PUT).

Entreprenören ansvarar för och bekostar anskaffning av samtliga möbler till hemmet för
vård eller boende. Entreprenören ska även utrusta boendet med husgeråd, linne, handdukar
och med TV i gemensamhetsutrymmet"

Vad innebär detta i praktiken??? Vad kostar detta per år ca?

"Tremålssystem ska tillämpas, vilket innebär att barnet ska serveras frukost, lunch och
middag samt mellanmål. Lunchen utesluts under barnets skoldagar. Den kost som serveras
ska svara mot barnets individuella behov och vara av god kvalitet. Så långt möjligt ska
hänsyn tas till barnets önskemål om särskild kost på grund av hälsoskäl, religiösa skäl eller
etiska skäl."

Jag trodde de skulle laga maten själv. Detta är ngn form av hotell??
Senast redigerad av SailorBaltic1 2011-05-24 kl. 19:38.
Citera
2011-05-24, 20:01
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorBaltic1
Vad innebär detta i praktiken??? Vad kostar detta per år ca?

Ca 10 Miljoner per år.

Citat:
"Tremålssystem ska tillämpas, vilket innebär att barnet ska serveras frukost, lunch och
middag samt mellanmål. Lunchen utesluts under barnets skoldagar. Den kost som serveras
ska svara mot barnets individuella behov och vara av god kvalitet. Så långt möjligt ska
hänsyn tas till barnets önskemål om särskild kost på grund av hälsoskäl, religiösa skäl eller
etiska skäl."

Trams. Hur fan ska det kunna bli folk av dom där när dom vänjs in i att få allt dom pekar på och att minsta önskemål blir uppfyllt.

Nej, barrack med 12 våningssängar och lumpar käk. Passar inte det är det bara att åka hem.

När det gäller folk från andra länder finns det tydligen hur mycket resurser som helst, medan svenska som betalat skatt i hela sitt liv får ett halvt ägg till fruksot. Det absolut värsta med alltihop är dock att dom avnsvariga onte skäms. Tvärtom.
Citera
2011-05-24, 20:16
Medlem
Troligen afghaner. Jag önskar dem allt de bästa.
Citera
2011-05-24, 21:07
Medlem
Alwaysrights avatar
Boendet ligger fint insprängt i ett idyllisk HSB lägenhetsområde som heter Spegelbacken. Lokalen ligger i bottenvåningen och det verkar vara boende ovanpå. De som bor där har nog ingen aning vad som väntar!!!!
Citera
2011-05-24, 21:29
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jayman142
bra att barnen äntligen för komma ifrån krig och få ett bra hem utan krig

...barnen....

Nu kommer Täbyborna få uppleva lite spännande badhusvåldtäkter. Något som inte är allt för ovanligt när man handskas med "ensamkommande flyktingbarn".
Senast redigerad av Nalin_Pekgul 2011-05-24 kl. 21:32.
Citera
2011-09-20, 21:01
Medlem
SailorBaltic1s avatar
Jag var och besökte byggarbetsplatsen på Spegelbacken 46-48. Ombyggnaden går på ca 2,5 MSEK och det ser ut att vara en bit kvar (~månad?) innan det är klart. 14 ensamkommande barn förväntas och då skall allt vara fint och nyrenoverat!

Gå gärna in på BRF Spegeln Forum (http://www.hsb.se/stockholm/spegeln) och deras anslagstavla då det nog inte är så känt att barnen är på väg dit till det idylliska HSB bostadsrättsområdet. De behöver all förståelse och omtanke och omgivningen måste mentalt ställa in sig på vad som komma skall.

Vi borde vara fler som är givmilda och förbereda att skänka dockor, nallar och sparkcyklar som vi kan tänka oss att donera till de ensamkommande flyktingbarnen! Häng gärna på Bengt (=jag) som vill avhända leksaker som blivit liggande på vinden och borde komma till nytta. Det kan nog vara bra att varva med några rejäla rakdon, nyare Iphone (ej gamla 3G, för dålig) och snyggare cyklar min 27 tum!

Nationell ungdom (eller vad de nu heter) är ju bra på att sköta överlämning och har visat framfötterna tidigare i Solna?
Citera
2011-09-21, 13:01
Medlem
WhiteHorizons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorBaltic1
Jag var och besökte byggarbetsplatsen på Spegelbacken 46-48. Ombyggnaden går på ca 2,5 MSEK och det ser ut att vara en bit kvar (~månad?) innan det är klart. 14 ensamkommande barn förväntas och då skall allt vara fint och nyrenoverat!

Gå gärna in på BRF Spegeln Forum (http://www.hsb.se/stockholm/spegeln) och deras anslagstavla då det nog inte är så känt att barnen är på väg dit till det idylliska HSB bostadsrättsområdet. De behöver all förståelse och omtanke och omgivningen måste mentalt ställa in sig på vad som komma skall.

Vi borde vara fler som är givmilda och förbereda att skänka dockor, nallar och sparkcyklar som vi kan tänka oss att donera till de ensamkommande flyktingbarnen! Häng gärna på Bengt (=jag) som vill avhända leksaker som blivit liggande på vinden och borde komma till nytta. Det kan nog vara bra att varva med några rejäla rakdon, nyare Iphone (ej gamla 3G, för dålig) och snyggare cyklar min 27 tum!

Nationell ungdom (eller vad de nu heter) är ju bra på att sköta överlämning och har visat framfötterna tidigare i Solna?
Spegelbacken sa du?? ok...
Citera
2011-09-21, 13:07
Medlem
orzion-2.0s avatar
Självklart ska vi ta hand om alla ensamkommande flyktingbarnen och vi har alla ett ansvar det kvittar om det är svenska ensamkommande flyktingbarn eller om de är t.ex. somaliska, ryska eller finska ensamkommande flyktingbarn alla är lika välkomna. Även gömda papperslösa ensamkommande flyktingbarn ska välkomnas och tas om hand om. Eller ensamkommande flyktingbebsiar för den delen vi har ett ansvar att ta hand om alla.
Citera
2011-09-21, 14:00
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Självklart ska vi ta hand om alla ensamkommande flyktingbarnen och vi har alla ett ansvar det kvittar om det är svenska ensamkommande flyktingbarn eller om de är t.ex. somaliska, ryska eller finska ensamkommande flyktingbarn alla är lika välkomna. Även gömda papperslösa ensamkommande flyktingbarn ska välkomnas och tas om hand om. Eller ensamkommande flyktingbebsiar för den delen vi har ett ansvar att ta hand om alla.

Har du plats i din lägenhet? Jag tycker att du bör ta ditt ansvar och vara lite föregångsman här så vi andra känner oss motiverade och inspirerade att vräka ut ännu mer pengar i Ginungagapet Massinvandringen och låta våra pre-teen-döttrar penetreras på äventyrsbadet!

Du har säkert plats med minst två skäggiga afghaner! Eller fyra somalier, de är ju så smala när de är nyanlända!
Citera
2011-09-21, 14:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0

Låter som att du börjat ironisera en smula över den svenska flyktingidiotin?
Citera
2011-09-21, 14:29
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Har du plats i din lägenhet? Jag tycker att du bör ta ditt ansvar och vara lite föregångsman här så vi andra känner oss motiverade och inspirerade att vräka ut ännu mer pengar i Ginungagapet Massinvandringen och låta våra pre-teen-döttrar penetreras på äventyrsbadet!

Du har säkert plats med minst två skäggiga afghaner! Eller fyra somalier, de är ju så smala när de är nyanlända!
Jag har dock ingen plats, skulle i så fall vara en liten spjälsäng som får stå mitt på golvet.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Låter som att du börjat ironisera en smula över den svenska flyktingidiotin?
Du ser vad du vill se jag är helt allvarlig, varför skulle vi inte ta hand om föräldralösa barn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in