Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2009-01-18, 22:16
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Det hade ju inte varit bättre om vi haft en nattväktarstat som sålt Uranet till oljebolag för billig eller ingen slant för att sedan oljebolaget totalvägrat att bryta det för att inte förstöra dess mångmiljardsinvesteringar i oljesektorn?
Och hur skulle en sådan transaktion se ut? Kan man verkligen säga att allt uran på svenskt territorium tillhör en och samma ägare? Ägs all mark av en enda aktör?
Citera
2009-01-18, 22:22
  #38
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Och hur skulle en sådan transaktion se ut? Kan man verkligen säga att allt uran på svenskt territorium tillhör en och samma ägare? Ägs all mark av en enda aktör?

Det kan mycket väl vara så att aktören köper up andra aktörer eller få marken tilldelad först. Alternativt så skulle flera oljebolag kunna gå med i en kartell vilket ska vara tillåtet i en natväktarstat (då det ej finns några regulationer) och köpa up marken och sedan ej använda den.
Citera
2009-01-18, 22:59
  #39
Medlem
Starvids avatar
EU äger inte Sveriges uran och har inte på något sätt rätt till det vid brytning. Att man tar upp denna ickefråga visar bara vilket oseriöst och desperat parti Junilistan är.

Innan ni postar puckade trådar i den här stilen tycker jag att ni ska fråga er själva: hur skulle EU rent praktiskt kunna tilltvinga sig svensk uranmalm om Sverige inte vill leverera den?

Skicka in Royal Marines, Fallschirmjägers och Främlingslegionen?
Citera
2009-01-18, 23:01
  #40
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
EU äger inte Sveriges uran och har inte på något sätt rätt till det vid brytning. Att man tar upp denna ickefråga visar bara vilket oseriöst och desperat parti Junilistan är.

Innan ni postar puckade trådar i den här stilen tycker jag att ni ska fråga er själva: hur skulle EU rent praktiskt kunna tilltvinga sig svensk uranmalm om Sverige inte vill leverera den?

Skicka in Royal Marines, Fallschirmjägers och Främlingslegionen?

Ja i praktiken skulle ju Sverige få avsäga sig EU medlemskap om de ej följde kontraktet "vi" skrivit på och i praktiken skulle det drastiskt sänka vårat politiska kapital i framtiden.
Citera
2009-01-18, 23:45
  #41
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Nja, det var Pehr G Gyllenhammar som ville driva igenom detta, han ville byta 50% av Volvo mot en andel i Statoil i slutet av 70-talet (då vi alltså hade en borgerlig regering). Jag har fått för mig att det föll på att aktieägarna inte accepterade affären. Men det var mycket diskussioner om affären i media och kritik från politiker kan ha spelat in.

Så det var så det låg till, skönt att äntligen få reda på detaljerna. Har letat efter det som en tok utan att hitta.
Citera
2009-01-19, 09:26
  #42
Medlem
Erk Swedes avatar
Tyvärr

Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Och hur skulle en sådan transaktion se ut? Kan man verkligen säga att allt uran på svenskt territorium tillhör en och samma ägare? Ägs all mark av en enda aktör?
Tyvärr är det så i demokratin sverige att staten äger allt en halvmeter under jorden.
Så vi markägare behandlas på samma sätt som i gamla sovjet när det gäller exempelvis gruvbrytning.
Vi har även svårt att freda oss mot prospektering,och de utlösen summorna om man hitter brytvärda mineraler,är väldigt låga.
men ingen direkt fråga som prioriterats av statsboende politiker,snarare tvärtom.(som vanligt)
Citera
2009-01-19, 09:28
  #43
Medlem
Erk Swedes avatar
Tja

Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
EU äger inte Sveriges uran och har inte på något sätt rätt till det vid brytning. Att man tar upp denna ickefråga visar bara vilket oseriöst och desperat parti Junilistan är.

Innan ni postar puckade trådar i den här stilen tycker jag att ni ska fråga er själva: hur skulle EU rent praktiskt kunna tilltvinga sig svensk uranmalm om Sverige inte vill leverera den?

Skicka in Royal Marines, Fallschirmjägers och Främlingslegionen?

med tanke på hur vattenkammat sverige alltid uppför sig när det är kontroversiella frågor,så förvånar inget mig...
Citera
2009-01-19, 09:32
  #44
Medlem
Erk Swedes avatar
norge

Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Så det var så det låg till, skönt att äntligen få reda på detaljerna. Har letat efter det som en tok utan att hitta.

http://www.aktiespararna.se/sajt/om-...tion/Historia/
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?...00000004986700
här är lite om affären
Citera
2009-01-19, 11:31
  #45
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Men det är kanske inte så konstigt, handel med URAN lär ju vara ganska strikt och kontrollerat med tanke på att det alltid finns elaka människor som vill komma över det.
"Lär ju vara ganska strikt kontrollerat"... av VEM?

VEM är det som ska kontrollera vad den suveräna nationen SVERIGE får och inte får sälja till andra suveräna nationer?

Hjärntvätten är total. Metamorfosen fullständig. Överstatligheten och världsregeringen som "kontrollerar" fria nationers handel med varandra redan accepterad som naturlig av en stor del människor.
Skrämmande och tragiskt.

Jag var tidigare för EU-projektet. Jag såg det som ett sätt för driftiga nationer och folk att samarbeta och handla med varandra.

EU blev istället ett socialbidragsprojekt för att omfördela pengar från produktiva länder till mindre produktiva för att utjämna "orättvisor".
Ett jävla röding-projekt helt enkelt.

Vi behöver lämna EU omedelbart, av flera anledningar men också ekonomiska. En svensk löntagare betalar i snitt 6000 kr per år till EU.
Räck upp handen den som tror att han får tillbaka det värdet på något sätt tack vare EU-medlemskapet.
Citera
2009-01-20, 00:59
  #46
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Ja i praktiken skulle ju Sverige få avsäga sig EU medlemskap om de ej följde kontraktet "vi" skrivit på och i praktiken skulle det drastiskt sänka vårat politiska kapital i framtiden.
Vi skulle inte på något sätt behöva gå ur EU, vi skulle bara säga att denna marginella lilla regel inte är intressant för oss, om TS nu inte feltolkat den vilket han antagligen gjort.

Alla EU-länder utom die dumme Schweden bryter mot fullt med oändligt viktigare regler hela tiden utan att något händer, jag menar, Stabilitetspakten liksom???

Om EU-komissionen skulle framhärda hamnar frågan i EG-domstolen där det tröskas i kanske fem-tio år under vilket Sverige omförhandlar reglerna.
Citera
2009-01-20, 01:03
  #47
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsector
VEM är det som ska kontrollera vad den suveräna nationen SVERIGE får och inte får sälja till andra suveräna nationer?
http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_Suppliers_Group
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback