• 1
  • 2
2009-01-17, 17:27
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

Fr 6 mnader sedan satte jag in en Superdrive frn en Macbook i min iBook G4 1.2Ghz 12". Nu idag nr jag skulle se p film hos min polare (orginal-dvd) i min iBook s varvar den upp skivorna och sedan spottar den ut dom. Den gr inte s p alla skivor utan bara p vissa.

En del fungerar bra. De som inte gr i min dator, fungerar utmrkt i polarens MacBook Pro med en Superdrive som r ldre n den i min iBook. Vad r det fr fel? Varfr vill den inte lsa vissa skivor? Skivorna r felfria.

Brnda skivor gr utmrkt och lika bra nr jag ska brnna nt. Det r bara vissa orginalskivor den vgrar lsa. Varfr?
Citera
2009-01-17, 17:32
Medlem
Askess avatar
Fel region p skivorna kanske?
Citera
2009-01-17, 17:53
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askes
Fel region p skivorna kanske?
Nej region 2 allihopa. Dessutom ska den vl frga om jag vill ndra region p lsaren? har den ju gjort frr.
Citera
2009-01-17, 18:05
Medlem
Andreasvbs avatar
Den gr det 5 gnger, sedan lser den p den sist valda.

Enda sttet r att kpa ny lsare om du vill byta fler gnger.
Inofficiellt: Flasha om den (om det finns fw).
Senast redigerad av Andreasvb 2009-01-17 kl. 18:07.
Citera
2009-01-17, 18:19
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Den gr det 5 gnger, sedan lser den p den sist valda.

Enda sttet r att kpa ny lsare om du vill byta fler gnger.
Inofficiellt: Flasha om den (om det finns fw).
Jo men nu r det s att alla skivorna vi testade ikvll r region 2 och det r det som datorn r instlld fr.
Citera
2009-01-17, 18:54
Medlem
Andreasvbs avatar
Har samma skivor fungerat innan p din SuperDrive?
Citera
2009-01-18, 01:17
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Har samma skivor fungerat innan p din SuperDrive?
Det vet jag inte fr jag tnkte gra .img av dom. Men dom funkade p kompisens Macbook pro. Ingen frfrgan om region dk upp. Och brnda skivor och vissa andra orginalskivor fungerade utmrkt. Det var bara vissa dr det varvades upp, klickades lite och sedan spottades ut. Utan varningsruta eller nt alls.

Och datorn var i Finder och inga andra program pslagna nr skivan sattes i. Inte ens programmet "Dvd-spelaren" sattes igng.

Superdriven kommer frn en tidigare misshandlad macbook (ej min eller jag som misshandlat den) och den fungerar utmrkt till brnda skivor, mina orginalskivor och att brnna skivor. ven att spela spel.

men just polarens svenska region 2 skivor ville den inte. Den var krsen med vissa skivor utan anledning. Och det var inget CRC-fel. Och ven mina skivor r region 2.
Citera
2009-01-18, 05:01
Medlem
Lter skitmysko, satt du i driven sjlv eller var det en verkstad som gjorde det?

Knns som att lsaren inte hittar info av skivorna... hur fungerar dom i andra lsare? Lser datorn/dvdspelaren in dom direkt, eller har de ocks problem?
Citera
2009-01-18, 11:39
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crymoar
Lter skitmysko, satt du i driven sjlv eller var det en verkstad som gjorde det?

Knns som att lsaren inte hittar info av skivorna... hur fungerar dom i andra lsare? Lser datorn/dvdspelaren in dom direkt, eller har de ocks problem?
Jag satte i den sjlv med hjlp av ifixits guider. polarens dator lste in dom direkt och det fannsvarken repor eller smuts p skivorna.
Citera
2009-01-18, 22:45
Medlem
Konstigt!

Fungerar andra Dvd skivor eller bara cdskivor? Kan ju vara s att den har ftt tuppjuck och vgrar lsa dvder om de fungerar i andra spelare :/
Citera
2009-01-18, 23:56
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crymoar
Konstigt!

Fungerar andra Dvd skivor eller bara cdskivor? Kan ju vara s att den har ftt tuppjuck och vgrar lsa dvder om de fungerar i andra spelare :/
Den lser mina dvd-filmer som r orginal region 2 och mina brnda skivor och cd-rw. Men vgrar med polarens vissa region 2 orginalskivor.
Citera
2009-01-19, 06:24
Medlem
Okej!

Ser man diskarna i skivverktyg?
Jag menar de mste ju dyka upp ngonstans, annars mste jag nog sga att cdlsaren r kajko.

Kika annan andvndare ocks.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in