• 1
  • 2
2009-01-17, 17:25
Medlem
TSs avatar
Idag tänkte jag ha en sallad till middag eftersom jag har varit sjuk och inte var sugen på någon mer avancerad middag. Jag pratar med min sambo om vad vi skall ha i salladen när hon helt plötsligt föreslår det otänkbara, en pastasallad. Jag bemöter detta med ett belevat "fy fan" varpå hon skrattar och inte på något vis verkar ha förståelse för min inställning till den maträtt.

Här har jag i min lilla värld förutsatt att det råder någon form av underförstådd konsenus mellan svenskar att ingen av oss egentligen gillar pastasallad, men det är ju så lättlagat. En maträtt som är så praktisk att vi har slutat bry oss om hur den egentligen smakar.

Så nu lämnar jag frågan till er, gillar ni pastasallad? Har jag kanske haft otur pastasallads-djungeln och i själva verket missat något? Eller är det faktiskt så att ni bara gör en pastasallad när ni ska bjuda de där avlägsna släktingarna som ni knappt minns namnet på längre och inte bryr er så mycket om hur det smakar?
Citera
2009-01-17, 17:27
Medlem
Pastasallad kan vara jättegott eller inte alls särskilt välsmakande helt beroende på vad man har i såklart & om man har en god dressing till.... Tror däremot jag inte skulle bjuda ngn gäst på det.....
Citera
2009-01-17, 17:27
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Nu är jag ganska petig i maten så det finns säkerligen massa pastasallad jag inte gillar, men gör jag den själv så är det helt klart gott.

Iofs så känns det som att det är viktigt att ha en bra sås/dressing till skiten men har man det så är det absolut god mat.
Citera
2009-01-17, 17:28
Medlem
Afonsos avatar
Håller med. Jävla överskattat käk. Tror mest att det är tjejer som tycker det är gott.
Citera
2009-01-17, 17:30
Medlem
-o-s avatar
jag tycker pastasallad kan vara en riktig höjdare, beroende på vad den innehåller.
förutsatt att det kanske finns lite kyckling, nån god pasta (inte fattigmanspasta) och någon god sås, då tycker jag det är mycket gott. och lättlagat.
Citera
2009-01-17, 17:30
Medlem
Är det pastan du vänder dig emot eller salladen som sådan? För en pastasallad blir ju vad man gör den till, det finns liksom inte ETT recept på pastasallad. Jag har smakat pastasallad som smakat vedervärdigt och jag har ätit jättegoda pastasallader. Äter det titt som tätt och tycker att det är jättegott.

Det beror ju helt och hållet på vad man har i.
Citera
2009-01-17, 17:31
Medlem
occasuss avatar
Visst kan det vara gott, men det låter så jävla klämkäckt att jag aldrig äter det.
Citera
2009-01-17, 17:46
Medlem
Ost och skinksallad med pasta är ju så jävla gott, måste nästan säga att det ligger topp 5 på min lista över godaste maten. Käka för övrigt en underbar sådan häromdagen, på pizzeria tomatis på nynäsvägen i sthlm. (om nån nu känner sig sugen)
Citera
2009-01-17, 17:55
Medlem
TSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Är det pastan du vänder dig emot eller salladen som sådan? För en pastasallad blir ju vad man gör den till, det finns liksom inte ETT recept på pastasallad. Jag har smakat pastasallad som smakat vedervärdigt och jag har ätit jättegoda pastasallader. Äter det titt som tätt och tycker att det är jättegott.

Det beror ju helt och hållet på vad man har i.

Jag tror att det beror på pastan. och det faktum att pasta skall vara varm.

Och jag tror att det dessutom kan beror på pastasalladens brist av definition, det verkar som om att kreativitetens gränser vidgas något när det handlar om pastasallad, att man kan röra ner vad som helst i en pastasallad.

En ytterligare orsak som jag kan tänka mig är att pastasallad är lite av amatörernas paradrätt. "Det går inte att misslyckas med en pastasallad".

Men mest tror jag att det beror på att pastan är kall.
Citera
2009-01-17, 17:58
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Jag har alltid tänkt pastasallad som en sommarrätt, skulle nog inte vilja äta den kall på vintern. Den kan vara väldigt god, håller sig rätt bra också beroende på vad för dressing man har.
Citera
2009-01-17, 18:01
Medlem
Standard pastasallad med kyckling och sådan där gul curry/mangodressing är himmelsk.
Citera
2009-01-17, 18:20
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GILikeYourPants
Jag har alltid tänkt pastasallad som en sommarrätt, skulle nog inte vilja äta den kall på vintern. Den kan vara väldigt god, håller sig rätt bra också beroende på vad för dressing man har.

Helt klart något som lämpar sig bäst på sommaren, smidigt som fan att göra en stor laddning och ha i kylen när värmen gör att man inte orkar med att laga eller äta varm mat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in