• 1
  • 2
2009-01-17, 17:21
Medlem
OSKEEERs avatar
Tjena, har precis tagit fram min gamla synth som jag nu tänkt koppla till datorn, synthen har ingen usb port (läste nånting om usb-usb).
Det är en casio och har midi in/out antar jag, vad behöver jag för sladd för att koppla in den i datorn? Behöver jag ett nytt ljudkort eller dylikt också kanske?

Tack på förhand
Oskar
Citera
2009-01-17, 18:22
Medlem
KingsBishops avatar
köp en midi controller. koppla det till datorn via usb, sen synthen via midi.
du behöver en midi kabel sen.
Senast redigerad av KingsBishop 2009-01-17 kl. 18:25.
Citera
2009-01-18, 09:35
Medlem
En sån här tex

http://www.musikshopen.com/cme-u2midi-p-4137.html
Citera
2009-01-22, 12:58
Medlem
OSKEEERs avatar
Tack för era svar,
kollade lite på den där länken med en usbkabel och midi in / out i ändarna, hur kopplar jag egentligen in den? USB kabeln går in i datorn, kopplar jag in både midi in och midi out i min synth därefter?

Jag behöver inget speciellt ljudkort va?
Citera
2009-01-22, 13:18
Medlem
dominaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSKEEER
Tack för era svar,
kollade lite på den där länken med en usbkabel och midi in / out i ändarna, hur kopplar jag egentligen in den? USB kabeln går in i datorn, kopplar jag in både midi in och midi out i min synth därefter?
Ja

Citat:
Ursprungligen postat av OSKEEER
Jag behöver inget speciellt ljudkort va?
du kan få pissig latency med ett billigt ljudkort, du får prova
Citera
2009-01-22, 16:53
Medlem
chills.s avatar
Har du ett 'pissigt' ljudkort så rekommenderar jag dig att köpa ett ordentligt, så får du midi in/ut på köpet så att säga.
Citera
2009-01-22, 17:31
Medlem
Jean Claudes avatar
Köp ett http://www.m-audio.com/products/en_u...phile2496.html så får du bra latency (fördröjning när det gäller mjukvarusynthar och effekter (när du spelar in audio/ljud). Leta på blocket eller vendolin. Brukar ligga på ca 400 spänn.
Citera
2009-01-26, 20:44
Medlem
OSKEEERs avatar
Tack för alla era svar! Hjälpte mig otroligt mycket!
Citera
2009-01-30, 01:06
Medlem
skotittares avatar
Jag tar upp den här tråden. Och jag känner mig lite töntig som antagligen nu kommer att ställa en så pass dum fråga. Men jag är så jävla oteknisk och dålig på sånt här.
Jag har en microkorg (har andra synthar också men använder mest microkorgen) och undrar nu om den där länken som Ryozo Matsumoto la upp kan gälla även för mig. Annars, vad ska man göra?
Och exakt vad är en midi controller, hur använder man den och vad gör man med den?

jag brukar spela in med audacity (ja, jag vet det är assimpelt) och funkar det att använda med den här tekniken? Innan har jag kopplat mina olika synthar till mick-uttaget men med min nya dator funkar inte det riktigt för att det då blir assunkigt ljud. Så, förlåt mig om jag ställer alldeles för dumma frågor men hjälp mig.
Citera
2009-01-30, 10:53
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Jag tar upp den här tråden. Och jag känner mig lite töntig som antagligen nu kommer att ställa en så pass dum fråga. Men jag är så jävla oteknisk och dålig på sånt här.
Jag har en microkorg (har andra synthar också men använder mest microkorgen) och undrar nu om den där länken som Ryozo Matsumoto la upp kan gälla även för mig. Annars, vad ska man göra?
Och exakt vad är en midi controller, hur använder man den och vad gör man med den?

jag brukar spela in med audacity (ja, jag vet det är assimpelt) och funkar det att använda med den här tekniken? Innan har jag kopplat mina olika synthar till mick-uttaget men med min nya dator funkar inte det riktigt för att det då blir assunkigt ljud. Så, förlåt mig om jag ställer alldeles för dumma frågor men hjälp mig.

Jag antar att du vill spela in ljuden från dina synthar till datorn och då behövs mer än enbart ett midi-interface (vilket jag tror avsågs med ordet midi-controller), då behövs också ett bra ljudkort som kan ta tillvara på ljudkvalitén från dina synthar.

Du kopplar en synth, föreslagsvis den som är mest behaglig att spela på, till datorn över midi. Sedan från datorn till de andra syntharna du vill ha ljud från, ställ in de olika syntharna på att ta emot midi-signaler på olika midi-kanaler. Koppla sedan de olika syntharna till en mixer (om ingen mixer finnes får du spela in ljudet från syntharna en och en) och sedan till ljudkortets ingångar.

Du kan dock klara dig med det midi-interface som länkas till ovan om du tycker att ditt befintliga ljudkort tillhandahåller tillräckligt bra ljudkvalitet.
Citera
2009-01-30, 14:11
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude
Jag antar att du vill spela in ljuden från dina synthar till datorn och då behövs mer än enbart ett midi-interface (vilket jag tror avsågs med ordet midi-controller), då behövs också ett bra ljudkort som kan ta tillvara på ljudkvalitén från dina synthar.

Du kopplar en synth, föreslagsvis den som är mest behaglig att spela på, till datorn över midi. Sedan från datorn till de andra syntharna du vill ha ljud från, ställ in de olika syntharna på att ta emot midi-signaler på olika midi-kanaler. Koppla sedan de olika syntharna till en mixer (om ingen mixer finnes får du spela in ljudet från syntharna en och en) och sedan till ljudkortets ingångar.

Du kan dock klara dig med det midi-interface som länkas till ovan om du tycker att ditt befintliga ljudkort tillhandahåller tillräckligt bra ljudkvalitet.

Jag kommer nog bli tvungen att läsa det där flera gånger för att förstå på riktigt vad som menas, men jag tror att jag förstår ungefär.
Jag vet inte riktigt om mitt inbyggda ljudkort är bra eller dåligt men när jag spelar upp låtar från datorn så är det väldigt bra ljudkvalitet.
Tror att jag börjar med att ändå beställa en sådan där sladd som det länkades till först. För att sedan när jag har lite med pengar införskaffa ett bättre ljudkort.
Tror ni att det kan vara en vettig idé eller har ni några andra förslag?
Citera
2009-01-31, 12:51
Medlem
Ok

Du kan spela med tangenterna du skriver med.

http://www.morre.co.cc
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in