• 1
  • 2
2009-01-17, 15:55
Medlem
ratboness avatar
Hej!

Verkar som om bilbatteriet blivit urladdat.. Kommer ej in med fjärr och det "vanliga" låset är trasigt.. Finns det något sätt att iallafall komma in under huven och ladda upp batteriet? Eller kommer man in på annat sätt?

Provat att byta batteri till fjärr men hjälpte ej.

Googlade och såg om någon som kopplat batteriet på lampa till regskylt? kan det funka? Verkar lite halv knas att dra strömmen "baklänges", kanske gör man mer skada än nytta?
Citera
2009-01-17, 16:07
Medlem
sephines avatar
Är alla 3 låskolvarna trasiga, avser förardörrar samt baklucka?

Sedan så brukar det finnas nåt tillvägagångssätt att få upp huven på utan att använda öppningshandtaget inne i kupeén.

Har du möjligtvis nån granne/bekant som har en likadan bil?
I sånt fall -kolla wiredragningen fram till huvlåset.

Ringa en Peugeotverkstad å fråga är ju förstås det enklaste.

EDIT: -med tanke på att batteriet skall laddas/bytas.
Senast redigerad av sephine 2009-01-17 kl. 16:10.
Citera
2009-01-17, 16:10
Medlem
Gravity2s avatar
Annars går det ju bra att slå sönder en ruta och ta sig in, men det är ju trist att behöva gå den vägen.
Det blir antagligen billigare än att åka iväg med den till en verkstad, dessvärre...
Citera
2009-01-17, 18:14
Medlem
ratboness avatar
tyvärr finns det bara låskolv på förardörren.

det störiga var att den skulle besiktigas idag annars körförbud...

det är min fars bil, jag har en likadan men hur ser jag hur jag får upp huven?
Citera
2009-01-17, 19:10
Medlem
sephines avatar
Hej, ratbones...

Om du tittar på din bil med huven öppen å sedan försöker klura ut var ni om möjligt skulle kunna få tag på wiren/höljet utifrån med stängd huv.
Med få tag på menar jag att kunna få in t.ex en ståltråd runt wire/hölje så nära huvlåset som möjligt.

Alltså ståltråden eller liknade ska först in -runda wiren och sedan ut igen så att man kan rycka till med ståltråden/alternativet.

Jag vet inte ens om det är möjligt på Peugeot 307. Var bara en tanke på ett förslag.
Citera
2009-01-17, 19:21
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Hej, ratbones...

Om du tittar på din bil med huven öppen å sedan försöker klura ut var ni om möjligt skulle kunna få tag på wiren/höljet utifrån med stängd huv.
Med få tag på menar jag att kunna få in t.ex en ståltråd runt wire/hölje så nära huvlåset som möjligt.

Alltså ståltråden eller liknade ska först in -runda wiren och sedan ut igen så att man kan rycka till med ståltråden/alternativet.

Jag vet inte ens om det är möjligt på Peugeot 307. Var bara en tanke på ett förslag.

Hej,

Var precis ute o testade detta men det verkar svårt.. när huven är nere kommer man inte åt vajern. Man kommer precis åt "flärpen" som man får loss huven med men vajern och låsmekanik är nog omöjligt o komma åt.

Måtte jävulen ta alla fransmän!
Citera
2009-01-17, 19:28
Medlem
Prova ordentligt att öppna med nyckeln, eftersom den troligen tar hjälp av el för att vrida upp låset så är det trögare när det inte finns någon el. Ibland får man ta i sig så att man nästan tror nyckeln ska gå sönder...
Citera
2009-01-17, 19:29
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
Hej,

Var precis ute o testade detta men det verkar svårt.. när huven är nere kommer man inte åt vajern. Man kommer precis åt "flärpen" som man får loss huven med men vajern och låsmekanik är nog omöjligt o komma åt.

Måtte jävulen ta alla fransmän!

En tanke bara, går det att få flärpen att röra sig? Behöver den kombineras med wiredrag...

Vi får vänta och hoppas att det kommer in nån Peugeotexpert i tråden...

Inget ska ju vara omöjligt, det är så frustrerande när nåt är just omöjligt.....
Citera
2009-01-17, 20:38
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Prova ordentligt att öppna med nyckeln, eftersom den troligen tar hjälp av el för att vrida upp låset så är det trögare när det inte finns någon el. Ibland får man ta i sig så att man nästan tror nyckeln ska gå sönder...

Dom konstaterade på Holmgrens Bil att låset var kass innan detta hände, men gjorde inget åt det på garantin..

Note to self: Använd låset med jämna mellanrum så det inte bekar ihop...
Citera
2009-01-17, 20:42
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
En tanke bara, går det att få flärpen att röra sig? Behöver den kombineras med wiredrag...

Vi får vänta och hoppas att det kommer in nån Peugeotexpert i tråden...

Inget ska ju vara omöjligt, det är så frustrerande när nåt är just omöjligt.....

Japp, den går precis att komma åt med fingrarna, man kan trycka på den som "vanligt" men låshaken låser fast den liksom. Det blir för tajt att komma åt vajern med något verktyg, man måste liksom ner en bit och då är det inte tillräckligt med utrymme mellan huv & grill.
Citera
2009-01-17, 20:53
Medlem
Oreos avatar
När du använder nyckeln i dörren är det så att det bara snurrar runt?

Ifall det är så så är det att smörja lite i låset och "jucka" lite med nyckeln. Prova sen igen att vrida om.

Hade typ samma problem med min 406:a bara att batteriet i fjärren la av på ett mycket dumt ställe, ute vid sommarhuset med inte ett hus i närheten på 5mil.
Problemet ligger i att man använder sig av fjärren för mycket så låset "känner" inte igen nyckeln.

Så sa dom till mig på verkstaden när jag ringde och fråga hur jag skulle göra.
-Och för mig gick det bra!

Hoppas du kommer in i bilen.
Citera
2009-01-18, 15:09
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oreo
När du använder nyckeln i dörren är det så att det bara snurrar runt?

Hej,

Nyckeln går inte att dra runt alls...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här