• 1
  • 2
2009-01-17, 14:56
Medlem
brants avatar
vet inte alls vart jag skulle posta detta så ändra gärna om det är fel.

var ute och körde bil igårkväll.
helt plötsligt kommer en bil i alldeles för hög fart och kör om mig i en rondell, tänkte inte så mkt på det. väl ute ur rondellen lägger jag mig i vänsterfilen för jag ska åt vänster i nästa rondell, helt plötsligt är det nån som blinkar med helljuset bakom mig, jag fattar inte vinken direkt utan fortsätter ligga kvar tills jag ser att blåljusen slås på och jag svänger hastigt över till högerfilen och en polisbil kör om i hög fart. och direkt efter så stängde han av igen.
min fråga:
varför hade han inte på blåljusen? då hade jag ju direkt fattat att jag skulle väja för honom. nu tror jag inte att jag saktade ner honom något eftersom han låg långt bakom mig och det hela gick på några sekunder.
men det var konstigt att det varker var blåljus eller sirener.
han kanske ville vara diskret? så att ingen skulle följa efter av nyfikenhet och se vad som hänt?

har funderat lite på det och vill ha ett svar om det ens finns nåt.
tack

h
Senast redigerad av brant 2009-01-17 kl. 15:35.
Citera
2009-01-17, 14:59
Medlem
gsonjuniors avatar
Antingen så hade han brått och det inte va för mycket trafik och allt för brådskande. Eller så skulle han bara hem till frugan och mysa lite och tyckte du kunde flytta på dig!
Citera
2009-01-17, 15:03
Medlem
Necrobutchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brant
men det var konstigt att det varker var blåljus eller syrener.
han kanske ville vara diskret? så att ingen skulle följa efter av nyfikenhet och se vad som hänt?

h

Om du tänker efter, så är det nog inte så konstigt. Trots allt.
Citera
2009-01-17, 15:10
Medlem
aCeees avatar
H*n kanske "skuggade" bilden som körde om dig i rondellen..
Citera
2009-01-17, 15:14
Medlem
brants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher
Om du tänker efter, så är det nog inte så konstigt. Trots allt.

haha ofta när man tänker efter så kommer man på att man inte är så smart alltid.
det här var den dummaste frågan jag nånsin ställt.
men tack ändå.
hej
Citera
2009-01-17, 15:18
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brant
haha ofta när man tänker efter så kommer man på att man inte är så smart alltid.
det här var den dummaste frågan jag nånsin ställt.
men tack ändå.
hej
Tror mer han menade att du skrev syrener istället för sirener, är ju en viss skillnad..
Frågan i sig tycker då inte jag är dum, skulle tro dom var på jakt efter den där första bilen som körde om dig, men att dom kanske ville vara lite diskreta..
Citera
2009-01-17, 15:22
Medlem
brants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Tror mer han menade att du skrev syrener istället för sirener, är ju en viss skillnad..
Frågan i sig tycker då inte jag är dum, skulle tro dom var på jakt efter den där första bilen som körde om dig, men att dom kanske ville vara lite diskreta..

haha oops. fel av mig.
fast iofs hade dom inga syrener så helt fel hade jag ju inte.
nämen det är ju ändå rätt klart att dom ville vara diskreta.
=)
Citera
2009-01-17, 15:23
Medlem
jjjjjj123456s avatar
Jag var med om en liknande händelse förra veckan. Då körde jag på en landsväg, när en polis plötsligt dyker upp i backspegeln. Denne blinkar kanske 5-6 gånger med helljuset, utan att ha blåljus på. Kan säga att jag körde i normal hastighet.

Polisen hade fri väg att köra om, men blinkade ändå. Efter dessa 5-6 bländningar körde han om, fort som fan, fortfarande utan blåljus. Förstod aldrig vad han ville med sitt agerande. Någon som förstår?

Om han ville stoppa mig, får han väl göra det som man fått lära sig genom bilskolan, med antingen en stoppskylt, eller växelvis blinkande rött och blått ljus från polisbilens grill?
Citera
2009-01-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjjjjj123456
Jag var med om en liknande händelse förra veckan. Då körde jag på en landsväg, när en polis plötsligt dyker upp i backspegeln. Denne blinkar kanske 5-6 gånger med helljuset, utan att ha blåljus på. Kan säga att jag körde i normal hastighet.

Polisen hade fri väg att köra om, men blinkade ändå. Efter dessa 5-6 bländningar körde han om, fort som fan, fortfarande utan blåljus. Förstod aldrig vad han ville med sitt agerande. Någon som förstår?

Om han ville stoppa mig, får han väl göra det som man fått lära sig genom bilskolan, med antingen en stoppskylt, eller växelvis blinkande rött och blått ljus från polisbilens grill?

Ha ville väl bara att du dels skulle uppmärksamma att omkörning var på g men även att du skulle flytta dig lite ut mot vägrenen så att han kom förbi.

Det är inte alltid polisen får använda blåljus. Under brådskande tjänsteutövning får polisen överskrida hastighetsbegränsningar men ej använda blåljus.
Citera
2009-01-18, 01:23
Medlem
poojks avatar
eller så va det nån annan pajas som monterat ett snut kit på sin hottade volvo.... mystiken bara växer
Citera
2009-01-18, 04:36
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Ha ville väl bara att du dels skulle uppmärksamma att omkörning var på g men även att du skulle flytta dig lite ut mot vägrenen så att han kom förbi.

Det är inte alltid polisen får använda blåljus. Under brådskande tjänsteutövning får polisen överskrida hastighetsbegränsningar men ej använda blåljus.
Polisen får använda hur mkt blåljus som helst men knappast nödvändigt på natten.... som sagt, patetisk tråd. tänk efter själva...
Citera
2009-01-18, 04:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Probelime
Polisen får använda hur mkt blåljus som helst men knappast nödvändigt på natten.... som sagt, patetisk tråd. tänk efter själva...

Jaså..? Du lär alltså en polis som precis sa att man polisen inte alltid får använda blåljus, att polisen då får använda blåljus hur mycket som helst? Nu tror jag då att polisen själv vet vad han pratar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in