2009-01-17, 13:57
Medlem
Jag är en helstidsstudent som försörjer mig och mina studier genom att jobba deltid i danmark. Jag jobbar inte så mycket, och klarar mig precis, men det jag tjänar ändå för mycket för att jag ska få bostadsbidrag i sverige. Ett litet bostadsbidrag hade varit till stor hjälp.

Nu är frågan: kan försäkringskassan se att jag tjänar pengar i danmark? Jag skulle tro att de får sina uppgifter från skatteverket, men om jag inte anger i nästa deklaration att jag tjänat några pengar i danmark borde det var lugnt? Till saken hör också att jag har csn-lån sedan tidigare och för att få återbetalningen nersatt måste jag ange att jag tjänar en viss summa. Kan försäkringskassan ta del av dessa uppgifter??

Vad tror ni?
Citera
2009-01-17, 14:04
Medlem
Arch_Angels avatar
vet då många som har csn å jobbar i norge över sommarn
Ringde å frågade skatteverket ifall jag var tvungen att deklarera det jag tjänat i norge. svaret jag fick var att det var frivilligt & att jag KUNDE ifall jag ville skriva det på övrigt. Sen vad lagen säger gällande bidrag i sverige är en annan femma

Tror kollen mellan länderna är väldigt liten
Citera
2009-01-18, 00:05
Medlem
..

Någon måste ju veta? Jag är omöjligt den första som tänkt detta..
Citera
2009-01-18, 11:57
Medlem
..

Att betala lite till csn stør mig inte så mycket, men om førsækringkassan och csn har någon form av informationsutbyte ær det ju surt. Så antingen uppger jag 0-inkomst till både csn och førsækringskassan, eller så satsar jag på att uppgifter från csn inte kan læcka till førsækringskassan?
Citera
2009-01-18, 11:58
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbis
Att betala lite till csn stør mig inte så mycket, men om førsækringkassan och csn har någon form av informationsutbyte ær det ju surt. Så antingen uppger jag 0-inkomst till både csn och førsækringskassan, eller så satsar jag på att uppgifter från csn inte kan læcka till førsækringskassan?

inom sverige så tror jag det läcker ut rätt fort så jag tror att du nolltaxerar till båda
Citera
2009-01-18, 14:42
Medlem
hittade detta på førsækringskassan:

Slutet av 2005: Du beviljas bostadsbidrag från och med januari till och med december 2006.
Slutet av 2007: Försäkringskassan får uppgifter från Skatteverket om dina inkomster under 2006.
Januari 2008: Om du ska betala tillbaka pengar får du ett informationsbrev från Försäkringskassan som talar om vilka uppgifter Skatteverket har lämnat, och vad det slutliga bidraget beräknats till.

dvs, førsækringskassan får sina uppgifter från skatteverket, inga andra kællor. Ær det verkligen sannolikt att CSN rapporterar dit?
Citera
2011-08-06, 03:38
Medlem
utan.att.stannas avatar
Någon som kan bekræfta vad som gæller angående csn, bostadsbidrag, student och inkomst från norge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in