• 1
  • 2
2009-01-17, 13:36
Medlem
Big_Bites avatar
Tjena.

Verkar som att en .dll fil har försvunnit för mig.
Började när jag skulle starta VLC att jag fick upp en varning om att den saknades och att programmet därför inte kunde startas, dock fungerade VLC felfritt trots det.

Men nu när jag försöker starta MSN får jag upp samma felmeddelande men med skillnaden att MSN inte vill starta.

Sökte efter rätt fil på http://www.dll-files.com/ utan resultat så var tusan hittar jag msicffdg.dll?
Citera
2009-01-17, 14:24
Medlem
Säker på att du inte stavat fel? Fanns inte ens med på google
Citera
2009-01-17, 14:50
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Säker på att du inte stavat fel? Fanns inte ens med på google
Inte felstavat, var påväg att slänga upp en print screen men Paint kan inte öppnas eftersom msicffdg.dll inte kan hittas

Nej Google gav mig ingenting heller

EDIT: Kom på att AVG varnade för något tidigare idag, kollade in i "Virus Vault" och jävlar i mig där ligger min .dll fil markerad som trojan
Antagligen beror felmeddelandena då på att AVG har tagit hand om den, men vågar jag släppa ut den igen?

EDIT2: Kollade vad de olika ikonerna i AVG innebar och fick då reda på att den .dll fil jag behöver är markerad med ett blått utropstecken vilket innebär:
object’s backup created in Virus Vault before healing (exclamation mark in the blue field)

Beetyder det vad jag tror nämligen att det togs en backup på filen och att trojanen sedan togs bort och att jag isåfall kan återställa filen igen?
Senast redigerad av Big_Bite 2009-01-17 kl. 15:01.
Citera
2009-01-17, 18:34
Medlem
Big_Bites avatar
Har nu försökt hitta någonting som kan hjälpa mig på nätet utan resultat vare sig hos Microsoft, AVG eller resten utav nätet.

Har bestämt mig för att leta upp XP-skivan och formatera om, något jag aldrig gjort tidigare och har därför ett par frågor.

Jag har 3 hårddiskar i datorn, C, D och E.
D innehåller all min musik, bilder filmer etc.
E är för systemåterställning.
C innehåller allt annat.

* Behöver jag endast formatera om C:?
* Kommer D: att bli orörd eller måste jag kopiera alla filer?
* Finns det några filer jag bör spara från C:
* Hur svårt är det att formatera för någon som inte alls är haj på datorer?
Citera
2009-01-17, 18:43
Medlem
Andreasvbs avatar
Notera hur stor C: är, sedan skriver du ned det, inte säkert att det står C: när du skall formatera.

Allt som ligger på andra partitioner/diskar kommer inte att röras. (Sålänge du väljer rätt partition att installera på)

Spara det du vill ha kvar. Om du skall formatera behöver du inte spara någon fil, den kommer installera allt som behövs.

Men spara dina egna filer, som du vet du behöver.
Spara textdokument/bilder/musik osv.

Kanske finns spelsparningar du vill spara, kolla i Mina Dokument och i %AppData% om det ligger något där du vill ha kvar.

Bara du vet vad du vill ha kvar, du kan gå igenom alla mappar eller så.
Kan kanske finnas inställningar du vill spara (oftast .ini-filer).

Den svåra biten är ju om det är registernycklar, då får du gå till t.ex.
Regedit sen HKCU/HKLM > SOFTWARE och kolla igenom om det är något du behöver och sedan exportera som en .reg-fil som du sedan kan "installera" genom att dubbelklicka på den när du installerat om XP.

Bara följa instruktionerna i installationsprogrammet så kommer det nog gå bra.

Lycka till.
Citera
2009-01-17, 18:49
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Notera hur stor C: är, sedan skriver du ned det, inte säkert att det står C: när du skall formatera.

Allt som ligger på andra partitioner/diskar kommer inte att röras. (Sålänge du väljer rätt partition att installera på)

Spara det du vill ha kvar. Om du skall formatera behöver du inte spara någon fil, den kommer installera allt som behövs.

Men spara dina egna filer, som du vet du behöver.
Spara textdokument/bilder/musik osv.

Kanske finns spelsparningar du vill spara, kolla i Mina Dokument och i %AppData% om det ligger något där du vill ha kvar.

Bara du vet vad du vill ha kvar, du kan gå igenom alla mappar eller så.
Kan kanske finnas inställningar du vill spara (oftast .ini-filer).

Den svåra biten är ju om det är registernycklar, då får du gå till t.ex.
Regedit sen HKCU/HKLM > SOFTWARE och kolla igenom om det är något du behöver och sedan exportera som en .reg-fil som du sedan kan "installera" genom att dubbelklicka på den när du installerat om XP.

Bara följa instruktionerna i installationsprogrammet så kommer det nog gå bra.

Lycka till.
Ska jag spara dessa även om de inte ligger på C: alltså?

Registernycklar?

Självklart har jag inte ngn XP skiva (HP dator) men finns ett program för att skapa en återställningsskiva, är det den jag skall skapa och använda då?
Citera
2009-01-17, 19:02
Medlem
927s avatar
hmm... posta en hjackthis får vi se. jag är lite skeptisk till den här dll filen
Citera
2009-01-17, 19:03
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
hmm... posta en hjackthis får vi se. jag är lite skeptisk till den här dll filen
Och hur tusan bär jag mig åt för att göra det?
som sagt är jag inte alls erfaren på det här med datorer.

EDIT:
Google is the shit (tror jag).

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 19:10:41, on 2009-01-17
Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16762)
Boot mode: Normal

Running processes:
Senast redigerad av Big_Bite 2009-01-17 kl. 19:12.
Citera
2009-01-17, 19:31
Medlem
927s avatar
det fanns lite skräp, gör en ny scan med hjt, bocka för dessa rader

O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)

O2 - BHO: (no name) - {ae18da4e-be15-4925-81bb-890c04af0200} - (no file)
O3 - Toolbar: Protection Bar - {96ebbe6a-2864-4345-b32b-26ee9be524b5} - C:\Program\Silver Codec\iesplugin.dll (file missing)

O4 - HKLM\..\Policies\Explorer\Run: [isamonitor.exe] C:\Program\Silver Codec\isamonitor.exe

O21 - SSODL: amaranthaceous - {4fc003c3-87a0-489c-85cd-878246eb2d18} - (no file)
O22 - SharedTaskScheduler: amaranthaceous - {4fc003c3-87a0-489c-85cd-878246eb2d18} - (no file)

klicka på knappen fix checked.

http://siri.urz.free.fr/Fix/SmitfraudFix.exe
hämta smitfraudfix.exe >spara den på skrivbordet.
dubbelklicka på SmitfraudFix.exe >välj tillåt om brandväggen frågar >klicka på valfri tangent >skriv 1 >enter.
posta loggen som visas automatiskt
Citera
2009-01-17, 19:39
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
det fanns lite skräp, gör en ny scan med hjt, bocka för dessa rader

O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)

O2 - BHO: (no name) - {ae18da4e-be15-4925-81bb-890c04af0200} - (no file)
O3 - Toolbar: Protection Bar - {96ebbe6a-2864-4345-b32b-26ee9be524b5} - C:\Program\Silver Codec\iesplugin.dll (file missing)

O4 - HKLM\..\Policies\Explorer\Run: [isamonitor.exe] C:\Program\Silver Codec\isamonitor.exe

O21 - SSODL: amaranthaceous - {4fc003c3-87a0-489c-85cd-878246eb2d18} - (no file)
O22 - SharedTaskScheduler: amaranthaceous - {4fc003c3-87a0-489c-85cd-878246eb2d18} - (no file)

klicka på knappen fix checked.

http://siri.urz.free.fr/Fix/SmitfraudFix.exe
hämta smitfraudfix.exe >spara den på skrivbordet.
dubbelklicka på SmitfraudFix.exe >välj tillåt om brandväggen frågar >klicka på valfri tangent >skriv 1 >enter.
posta loggen som visas automatiskt

Jag vet inte om det fungerar, hur lång tid skall scanningen med smitfraud ta i vanliga fall?
Så fort scanningen har börjat får jag upp 2 st felmeddelanden efter varandra om att find.exe samt cmd.exe inte kan köras eftersom .dll filen inte kan hittas.

EDIT: Tog bort dll filen från "skyddsvalvet" i AVG och nu verkar scanningen fungera.

Vad är det jag gör egentligen?
Senast redigerad av Big_Bite 2009-01-17 kl. 19:43.
Citera
2009-01-17, 19:45
Medlem
Big_Bites avatar
Rapport från smitfraudfix:
Citera
2009-01-17, 21:54
Medlem
927s avatar
jo vissa filer i smitfraudfix kan felaktigt detekteras av vissa antivirusprogram.
använder du google toolbar?

gör du det så hämta detta program i stället, uppdatera och välj en snabb scan
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in