• 1
  • 2
2009-01-17, 01:00
Medlem
När jag klickar på Dator i Vista står det att jag har 15.6 GB ledigt av 107 GB. Det konstiga är dock att jag inte har något som tar något märkbart med plats förutom Entourage som tar 2.73 GB och min mapp med musik som är 4.59 GB stort. Självklart har jag andra filer på datorn (firefox, vlc, office, etc) men inga bilder/filmer/spel.

När jag öppnar upp C för att leta efter det som tar plats finns endast detta:

Mappar:
Användare - 8.14 GB
Drivers - 540 kb
Icons - 4 kb
Intel - 172 kb
Program - 1.54 GB
Swshare - 19 MB
Swtools - 1.84 GB
Windows - 12.7 GB

Filer:
Bootsect.bak - 8 kb
Rhdsetup - 4 kb
Syslevel.lgl - 4 kb

Så det jag undrar nu är alltså vad som tar plats på min hårddisk och hur jag kan frigöra mer utrymme på den?

Jag är värdelös på datorer, så alla tips och idéer är hjärtligt välkomna. Jag formaterade om datorn för ungefär 5 dagar sedan då jag har haft den i ~18 månader och den hade blivit riktigt seg, och då blev ungefär 10 GB frigjort (hade alltså innan formateringen ~5 GB ledigt). Jag har även diskrensat, defragmenterat, etc utan vidare resultat.

Tack på förhand!
Citera
2009-01-17, 16:48
Medlem
no-powers avatar
Menar du att när du formaterade din hårddisk så försvann bara 10 GB av 107 GB?
Citera
2009-01-17, 23:33
Medlem
Du har inte fler partitioner?
Citera
2009-01-17, 23:36
Bannlyst
Ladda hem Tree Size Free:
Där ser du hur mycket och vad som tar upp plats, även dolda filer.
Finns här, högst upp på sidan: http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml
Citera
2009-01-18, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-power
Menar du att när du formaterade din hårddisk så försvann bara 10 GB av 107 GB?

Innan formateringen hade hårddisken 5 GB ledigt. Efter formateringen hade hårddisken 15 GB ledigt.

Citat:
Ursprungligen postat av ZyberZone
Du har inte fler partitioner?

Nope, endast C.

Citat:
Ursprungligen postat av jewhaen
Ladda hem Tree Size Free:
Där ser du hur mycket och vad som tar upp plats, även dolda filer.
Finns här, högst upp på sidan: http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

Okej, ska testas imorgon.
Citera
2009-01-18, 04:11
Bannlyst
skulle inte förvåna mig om det är all din porr som är orsaken, tänk på attmfilmer ligger mellan 700mb - 47,7 gig normalt om du inte kör hd kvalité oxå.
Citera
2009-01-18, 04:24
Medlem
Uber0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sambalamba
Innan formateringen hade hårddisken 5 GB ledigt. Efter formateringen hade hårddisken 15 GB ledigt.
En formatering tar bort samtliga filer på hårddisken... Du menar inte att du körde verktyget "diskrensning"?
Citera
2009-01-18, 10:56
Medlem
Kör du vista så måste du ha minst 15 GB ledigt innan du formaterar för det är vad OSet kräver i utrymme... sedan sparar även Vista det gammla då kallat "old windows" och ligger i program mappen... prova att della den så ska du se
Citera
2009-01-18, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfacc
skulle inte förvåna mig om det är all din porr som är orsaken, tänk på attmfilmer ligger mellan 700mb - 47,7 gig normalt om du inte kör hd kvalité oxå.

Som jag skrev i min första post har jag inga filmer på datorn. Inte ens porr.

Citat:
Ursprungligen postat av Uber0n
En formatering tar bort samtliga filer på hårddisken... Du menar inte att du körde verktyget "diskrensning"?

Nej, det är just därför jag tycker det är så konstigt. Jag diskrensade efter att jag formaterade för att få bort Windows.old mappen så jag fattar verkligen inte hur min hårddisk endast kan ha ~15 GB ledigt av 107 GB när jag inte har ett piss på den.

Citat:
Ursprungligen postat av MaxMartin
Kör du vista så måste du ha minst 15 GB ledigt innan du formaterar för det är vad OSet kräver i utrymme... sedan sparar även Vista det gammla då kallat "old windows" och ligger i program mappen... prova att della den så ska du se

Funkade med 10.2 GB har jag för mig. Först när jag startade formateringen fick jag error att jag behövde emr utrymme, så då deletade jag musik mappen och sen funkade det. Och Windows.old är redan borttaget.

Edit: Laddade ner det där programmet som jewhaen nämnde, och det ser ut såhär:
http://img177.imageshack.us/my.php?i...1971571hs3.jpg

Är min backup mapp ovanligt stor eller ska det verkligen vara såhär?
Senast redigerad av sambalamba 2009-01-18 kl. 15:53.
Citera
2009-01-18, 23:12
Medlem
Går inte att öppna bilden så jag postar en ny, http://i40.tinypic.com/b48fmh.jpg

Kan man radera backups mappen eller nåt? För att ha 63.7 GB i backup känns ju lite i överdrift...
Citera
2009-01-18, 23:19
Medlem
invis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sambalamba
Går inte att öppna bilden så jag postar en ny, http://i40.tinypic.com/b48fmh.jpg

Kan man radera backups mappen eller nåt? För att ha 63.7 GB i backup känns ju lite i överdrift...

Add or Remove Programs >> (scrolled down to) Rescue and Recovery >> (clicked) Remove.....

Ta bort lägg till program >> Rescue and Recovery >> avinstallera det
så borde du få tillbaka lite utav din hårddisk

dock håller rescue and recovery din hårddisk under "övervakning" och kör en backup utav disken ..men tar du å avinstallerar det så skall du få tillbaka lite mer utrymme
Citera
2009-01-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invi
Add or Remove Programs >> (scrolled down to) Rescue and Recovery >> (clicked) Remove.....

Ta bort lägg till program >> Rescue and Recovery >> avinstallera det
så borde du få tillbaka lite utav din hårddisk

dock håller rescue and recovery din hårddisk under "övervakning" och kör en backup utav disken ..men tar du å avinstallerar det så skall du få tillbaka lite mer utrymme

Rescue and recovery finns inte i listan. Finns det något annat sätt att ta bort det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in