2009-01-16, 23:23
Medlem
Har fått tag på en gammal Dell Poweredge 2550 billigt som jag tänkte leka med, spcen lyder som sådan:
933mhz pIII, 640mb ram, 9,1gb disk, trippla nätverkskort(varav ett är 1gbit)...

Så då är tanken att försöka se om det går att köra den som någon form av server, mest för att testa. Tanken var att använda den som router, mycket enkel webserver, brandvägg och mycket enkel ftpserver, som ett experiment. Den kommer antagligen inte vara kopplad till internet utan kommer att sköta om mitt lilla testnätverk.

Kan man använda någon form av virtualisering(för säkerhet, eller lurar jag mig själv?) eller räcker det med att köra något server os? Behövs det kan jag alltid slänga i fler nätverkskort och gissningsvis hårddisk också, någon som vet var man kan få tag på minne och processor billigt(alltså till ett så billigt pris att det är försumbart?)
Citera
2009-01-17, 01:34
Medlem
Jaomis avatar
Återvinningscentralen brukar vara guldgruvan för äldre komponenter
Citera
2009-01-17, 10:30
Medlem
dr.kralls avatar
Du får en del trassel, du har för lite RAM för att du köra något server OS med lite tjänster igång.
Om du lyckas fylla på 2-4Gig ram kan du köra VWware server t ex den är ju gratis.
Stoppa in fler diskar blir inte helt lätt, de använder SCA-80 interface eftersom de är 'hot swap' + en vagga att ligga i.
PE 2550 låter massor, ev dubbla PSU drar massa ström för lite prestanda.
Har du ett rackskåp att montera den i? får du med rails?, det är ju pizzakartong format på 2550
Får du med eller hittar du Smartstart cd till en så gammal låda ?
Lägg pengen på en nyare enklare låda om du inte kan få tag på delar till den via nån du känner eller jobbet.
Senast redigerad av dr.krall 2009-01-17 kl. 10:36.
Citera
2009-01-17, 15:46
Medlem
Jotack, att den låter är jag ju mycket medveten om, som sagt, en labburk som jag la 300kr på, om inte annat kan jag använda chassit till något annat. Mer minne säger du, jo märkte att jag var lite kort på sånt, frågan är var man kan få tag på billigt...
Citera
2009-01-17, 17:25
Medlem
dr.kralls avatar
Kingston har
KTD-PE1550/512 el KTD-PE1550/1024A men det är inte billigt.
För att lösa diskfrågan skulle jag stoppa in ett USB-2 pcikort
och koppla på en fet disk den vägen, och köra OS på den 9Gb som redan sitter i.
Se till att få ner alla drivare från Dell support(använd service tag) sida för då går det att få den att skyffla data snabbt, det är den ju gjord för.
Citera
2009-01-17, 19:15
Medlem
katten80s avatar
ingen och uppgradera det där eller virtualisera på.
För test för router ftp duger den dock utmärkt att köra på med lämplig dist t.e.x ubuntu server.
Citera
2010-02-05, 00:34
Medlem
stevenseagals avatar
Har du tittat på OpenVZ eller solaris zoner?

Fullvirtualisering kan du ju glömma på en sån burk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in