Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-16, 18:39
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Självfallet står man var man vill i rulltrappan. Den är gjord för att man skall slippa gå och de som inte har förstått det får säga till om de vill förbi.

Ungefär så ! Är det ingen "trafik" i rulltrappan så kan man väl stå precis som man vill, men ser man att det är folk som har bråttom så kan man ju respektera det också, genom att ställa sig på höger sida...

Likaså om någon säger "ursäkta mig"...

Jag förstår egentligen inte problemet ? Vad är det som är så svårt med att ställa sig på höger sida ? För att jävlas med folk som har bråttom ? För att man är allmänt korkad ?

Jag har oftast inte bråttom, och då står jag på höger sida. Men den dagen jag har bråttom då vill jag gärna kunna älga för trappan på 4 sekunder för att hinna med en bussjävel 100 meter bort !

Jag kan se klara likheter med folk som ligger och kör i vänsterfil på motorvägen, och tänker typ "det är 90 här, jag behöver inte köra fortare bara för att jag ligger i vänsterfil"....

Mvh...
Citera
2009-01-16, 18:40
  #122
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Man håller till höger oavsett om man kör bil eller går upp/nedför i trappor. Åker man rulltrappa så står man still till höger & går man så blir det till vänster. Pisslätt & man underlättar för andra.

Man underlättar mest för andra om man använder rulltrappan till vad den är till för: att stå still i. Då slipper man också bekymra sig ifall de som är framför står till höger, vänster eller i mitten.
Citera
2009-01-16, 18:43
  #123
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
så om nån kör om dej på vägen så tränger dom sig också då eller? det är så enkelt om folk bara står till höger! vad tjänar du på att stå i mitten för att jävlas med oss andra eller?
Är det en fil och heldragna linjer så tränger dom sig ja.

Jag förlorar ju inget på att djävlas med någon jävla yuppie som tror han har mer bråttom än oss andra och tror att han inte behöver planera sin tid som oss andra.

En rulltrappa är en fil. Meningen är att man ska hålla sig i båda sidorna.
Citera
2009-01-16, 18:46
  #124
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viseman
Läs tråden då så upptäcker du att det finns olika uppfattning om det!

Men dom andra har fel uppfattning.
Citera
2009-01-16, 18:46
  #125
Medlem
dirnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
Följdfrågor:

- Gäller högerregeln i ALLA rulltrappor i stockholm ??? säg köpcentra å så
- är det desamma i göteborg å alla stora städer ellr bara stockholm

ja, om så inte rulltrappan är så pass smal att man inte kan passera på sidan, vilket är vanligast i butiker osv. men håll alltid till höger om du ska stå så kan du inte göra fel!

jag säger också "ursäkta" när någon står på vänster sida och jag måste förbi. men jag blir jävligt irriterad på folk som står i vägen. höger sida för dom som vill stå, vänster är passage. i stockholm är det mycket anslutande bussar, tåg, pendeltåg, banor och grejer som ska passas med bara ett par minuter på sig för att hinna med nästa osv. det är viktigare att folk får skynda sig för att hinna än att någon jävla bonde ska stå på vänster sida i rulltrappan för att denne vill det. man står precis lika bra på höger sida.

och angående vanliga trappor: eftersom att rulltrappor rullar () går det bra mycket fortare att gå i en sådan än i trappor, och förresten är det inte alltid det finns vanliga trappor då tunnelbanan ligger ganska långt ned i jorden.
Citera
2009-01-16, 18:47
  #126
Medlem
Psyko Dads avatar
Finns ju denna tråden om korrekt uppförande i kollektivtrafiken.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=748029
Citera
2009-01-16, 18:47
  #127
Medlem
buffalos avatar
Den som försöker tränga sig ska ges en knuff neråt så han kommer fram snabbt.
Citera
2009-01-16, 18:47
  #128
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Är det en fil och heldragna linjer så tränger dom sig ja.

Jag förlorar ju inget på att djävlas med någon jävla yuppie som tror han har mer bråttom än oss andra och tror att han inte behöver planera sin tid som oss andra.

En rulltrappa är en fil. Meningen är att man ska hålla sig i båda sidorna.
tror att dom har mer bråttom? är det helt orimligt att någon kan ha mer bråttom än du? ahh hur planerar man om man ska hinna med en buss som står och väntar man skiter i det? jävla bondmentalitet
Citera
2009-01-16, 18:48
  #129
Medlem
dirnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Är det en fil och heldragna linjer så tränger dom sig ja.

Jag förlorar ju inget på att djävlas med någon jävla yuppie som tror han har mer bråttom än oss andra och tror att han inte behöver planera sin tid som oss andra.

En rulltrappa är en fil. Meningen är att man ska hålla sig i båda sidorna.
ja för det har ju verkligen en bonde koll på mer än oss som åker jävligt många rulltrappor varje dag. och står du i rulltrappan istället för att gå så har du ju uppenbarligen inte lika bråttom som någon som vill komma förbi i rulltrappan!
Citera
2009-01-16, 18:49
  #130
Medlem
visemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Den som försöker tränga sig ska ges en knuff neråt så han kommer fram snabbt.

Om rulltrappan går UPPÅT då?
Citera
2009-01-16, 18:49
  #131
Medlem
Sweeper80s avatar
...och ni har problem med hur bete er i Stockholms tunnelbana... För allt i världen, om ni åker till London, gå inte ens ner i tunnelbanan. Det är rena söndagsåkningen i Stockholm i jämförelse.
Citera
2009-01-16, 18:49
  #132
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirna
ja för det har ju verkligen en bonde koll på mer än oss som åker jävligt många rulltrappor varje dag. och står du i rulltrappan istället för att gå så har du ju uppenbarligen inte lika bråttom som någon som vill komma förbi i rulltrappan!
Vad vet du om Squalos yrkesliv?

Bonde är han nog inte, och rullterappa vågar jag nog säga att han är van vid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback