2009-01-16, 09:10
Bannlyst
Hittade ett roligt blogginlägg länkad till Aftonblades senaste artikel om möjligt liv på mars.

Citat:
Sök det sanna livet i Jesus Kristus i stället än eventuella gröna gubbar från Mars

Av: Christer Åberg | torsdag 15 januari 2009 22:42

Med jämna mellanrum kommer det spekulationer om att forskarna kan ha hittat möjligt liv på Mars och hela tiden har det visat sig vara fel. Så kommer det också vara nu när deras spekulationer om metangas har lagt sig!

Jag tror att det är ett tecken på människans existentiella sökande som gör deras längtan efter att finna liv på andra planeter är så stor. Men för att fylla det här existentiella tomrummet som människan har går endast genom att ta emot Jesus Kristus som sin Herre och Frälsare. Han ger verkligt liv till var och en av oss som tror.

Hur som helst. Om det nu finns liv på mars, vad ska ni kristna då hitta på för ursäkt? Vad jag känner till så nämner inte eran guide till livet (bibeln) något om liv på andra planeter. Så om nu gud skapade liv på andra planeter varför nämns detta då inte i bibeln?

Nu kommer jag givetvis få något flummigt svar som; dom där liven skapades på jorden och flög sedan till mars, så de så.

Och en annan fråga, om jag förstått rätt så skapade gud allt på sex dagar? Om vi nu säger att gud skapade miljontals andra världar med liv förutom jorden. Hur fan hann han designa alla varelser? Det låter svårt nog att designa alla jordens arter och raser på sex dagar. Även för en allsmäktig.
Citera
2009-01-16, 10:31
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steingren
Hittade ett roligt blogginlägg länkad till Aftonblades senaste artikel om möjligt liv på mars.

Hur som helst. Om det nu finns liv på mars, vad ska ni kristna då hitta på för ursäkt? Vad jag känner till så nämner inte eran guide till livet (bibeln) något om liv på andra planeter. Så om nu gud skapade liv på andra planeter varför nämns detta då inte i bibeln?

Nu kommer jag givetvis få något flummigt svar som; dom där liven skapades på jorden och flög sedan till mars, så de så.

Och en annan fråga, om jag förstått rätt så skapade gud allt på sex dagar? Om vi nu säger att gud skapade miljontals andra världar med liv förutom jorden. Hur fan hann han designa alla varelser? Det låter svårt nog att designa alla jordens arter och raser på sex dagar. Även för en allsmäktig.

Katolska kyrkan gick ut för något år sedan och förtydligade att liv i universum inte förnekas.
Citera
2009-01-16, 10:44
Medlem
the_creators avatar
För tillfället tror jag inte det finns liv på Mars, någon gång i tiden dock finns det många som tror att det funnits liv på Mars. Då Mars förmodligen sett väldigt annorlunda ut för länge sedan. Men planeten har ingen stor satellit som vi har. Och planeten är inte fullt så stor som den skulle behövt vara för att bibehålla en livsvänlig atmosfär. Däremot har Mars nog haft syre iochmed att planeten är röd pga oxiderat järn (Rost). Då måste syre ha funnits.

Sedan att det skulle bli problem för vissa religiösa och politiska grupper är nog sant. Men inte för alla. Tex Vatikanen och påven har ju sagt det inte står i vägen för deras tro ifall det skulle finnas utomjordiskt liv.
Vatikanen har dessutom ett eget observatorium.

Sedan det där att kreationister tror på en ung jord & skapelse är en annan historia. De har problem med allt.
De moderata kristna accepterar & respekterar oftast vetenskap i allmänhet.
Citera
2009-01-16, 10:54
Bannlyst
Vadå? Tror inte alla kristna att jorden skapades på sex dagar och att den endast är 6000 år gammal ?

Bibeln säger ju så? Säger dom emot bibeln så hamnar dom väl i helvetet och får brinna där i all evighet?
Citera
2009-01-16, 11:12
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Vadå? Tror inte alla kristna att jorden skapades på sex dagar och att den endast är 6000 år gammal ?
Nope.
Citat:
Bibeln säger ju så? Säger dom emot bibeln så hamnar dom väl i helvetet och får brinna där i all evighet?
Många är inte direkt bokstavstroende.
Citera
2009-01-16, 11:17
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Katolska kyrkan gick ut för något år sedan och förtydligade att liv i universum inte förnekas.

Det var väl förra året?
Citera
2009-01-16, 11:19
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Svar du borde få är väl "det kommer aldrig att hittas". Om nu kristendomen förnekade liv på andra planeter så borde folk som tror på det stenhårt kunna förneka att det någonsin kommer hittas utan att vara rädda för att ha fel. Din fråga blir väl ungefär som "om vi bevisade att gud/jesus inte finns/fanns, vad skulle ni säga då??".
Citera
2009-01-16, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Svar du borde få är väl "det kommer aldrig att hittas". Om nu kristendomen förnekade liv på andra planeter så borde folk som tror på det stenhårt kunna förneka att det någonsin kommer hittas utan att vara rädda för att ha fel. Din fråga blir väl ungefär som "om vi bevisade att gud/jesus inte finns/fanns, vad skulle ni säga då??".

Mja... Fast vi kommer aldrig kunna bevisa att gud inte finns. Precis som att jag skulle kunna säga att ni inte kan bevisa att jag inte kan se min döda farfars vålnad.

Men svaret om det finns liv på mars kommer inte dröja länge innan vi får. Krävs
"bara" att dom skickar dit någon avancerad robot. Alternativ en bemannad rymdfärja. Något som är möjligt inom snar framtid.

Och det var därför jag ställde frågan. En kristen kan ju vara feg och blåneka totalt. Men svaret kommer ju komma fram och det kanske finns någon kristen som har mod nog att acceptera det och ge ett vettigt svar.
Citera
2009-01-16, 12:19
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Men svaret om det finns liv på mars kommer inte dröja länge innan vi får. Krävs
"bara" att dom skickar dit någon avancerad robot. Alternativ en bemannad rymdfärja. Något som är möjligt inom snar framtid.
Har du missat att USSR & USA har skickat sonder & landare till Mars sedan 70-talet? År 1996 skickades den första rovern dit. År 2004 landade Spirit rovern & Opportunity rovern som försett oss med tonvis av data & bilder.
Den senaste rymdroboten på Mars, Phoenix söker efter bla mikroorganismer.
Ännu ett fenomen som intresserar forskarna igen är metangasen de inte riktigt vet varifrån den kommer. Kan vara biologiska orsaker som då också pekar på att liv kan ha funnits.

Bemannade rymdfärder till Mars är inte aktuellt inom en snart framtid dock.
Men de är ett av de stora projekt som ständigt är i arbete. Men brist på resurser gör att det inte går fort framåt på den fronten.

Lista på mänskliga manicker på Mars.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_artificial_objects_on_Mars
Senast redigerad av the_creator 2009-01-16 kl. 12:22.
Citera
2009-01-16, 12:24
Bannlyst
Vilken tråkigt planet isåfall. Bara helt röd.
Citera
2009-01-16, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
Har du missat att USSR & USA har skickat sonder & landare till Mars sedan 70-talet? År 1996 skickades den första rovern dit. År 2004 landade Spirit rovern & Opportunity rovern som försett oss med tonvis av data & bilder.
Den senaste rymdroboten på Mars, Phoenix söker efter bla mikroorganismer.
Ännu ett fenomen som intresserar forskarna igen är metangasen de inte riktigt vet varifrån den kommer. Kan vara biologiska orsaker som då också pekar på att liv kan ha funnits.

Bemannade rymdfärder till Mars är inte aktuellt inom en snart framtid dock.
Men de är ett av de stora projekt som ständigt är i arbete. Men brist på resurser gör att det inte går fort framåt på den fronten.

Lista på mänskliga manicker på Mars.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_artificial_objects_on_Mars

Haha, nej, robotar till mars är inget jag missat. Men den senaste roboten Phoenix har ju dött har jag för mig. Så dom måste ju skicka dit nya grävare.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucky_star
Vilken tråkigt planet isåfall. Bara helt röd.

Ja, gud hade väl bråttom. Han hade ju trots allt bara sex dagar på sig.
Citera
2009-01-16, 14:05
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki

Ja det var någon kardinal som uttalade sig om frågan? Vet att han också sa att man kunde ju spekulera i ifall dessa varelser kanske till och med var utan arvssynd. Katolska kyrkan har ju lärt sig av tidigare misstag och är öppna för all vetenskap och där är ju evolutionen ett bra exempel idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in