2009-01-16, 15:38
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steingren
Hittade ett roligt blogginlägg länkad till Aftonblades senaste artikel om möjligt liv på mars.

Hur som helst. Om det nu finns liv på mars, vad ska ni kristna då hitta på för ursäkt? Vad jag känner till så nämner inte eran guide till livet (bibeln) något om liv på andra planeter. Så om nu gud skapade liv på andra planeter varför nämns detta då inte i bibeln?

Nu kommer jag givetvis få något flummigt svar som; dom där liven skapades på jorden och flög sedan till mars, så de så.

Och en annan fråga, om jag förstått rätt så skapade gud allt på sex dagar? Om vi nu säger att gud skapade miljontals andra världar med liv förutom jorden. Hur fan hann han designa alla varelser? Det låter svårt nog att designa alla jordens arter och raser på sex dagar. Även för en allsmäktig.

Det finns ju en del som vill hävda att man kan hitta rymdskepp i bibeln och att profeter blivit hämtade.

Jesu ord om andra flockar kan man också fundera över.

Jag tillhör personligen inte ufofanatikerna men jag har då inte stött på något i bibeln som skulle presentera problem inför eventualiteten av liv på andra planeter.
Citera
2009-01-16, 17:33
Medlem
anjoh66s avatar
Finns väl inget inom kristendomen som säger att man inte får tro att det kanske finns men det är ju inte bevisat så jag antar att man inte behöver lägga ner någon större tid på det.

Har för mig att jag läste en katolsk präst någonstans, kan ha varit fråga prästen som nämnde detta, tror han sa något om att om man kan bevisa att det finns och kommunikation möjlig så blir det kyrkans skyldighet att evangelisera.

Men det är ju som sagt bara spekulationer.
Citera
2009-01-16, 20:07
Medlem
the_creators avatar
Kristna, muslimer & judar förväntas av deras idol att tro på utomjordiskt liv.

Då idolen eller "gud" är utomjordisk.
Citera
2009-01-16, 20:48
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Det finns ju en del som vill hävda att man kan hitta rymdskepp i bibeln och att profeter blivit hämtade.

Jesu ord om andra flockar kan man också fundera över.

Jag tillhör personligen inte ufofanatikerna men jag har då inte stött på något i bibeln som skulle presentera problem inför eventualiteten av liv på andra planeter.
Anser du inte Hesekiel vara intressant i sammanhanget? Något närmare modern teknologi lär man aldrig komma:

År 1956 tolkade Ingenjör Henry Kjellson i tidskriften Industria (1/56) Hesekiels syn ur teknikerns synvinkel. Han uppfattade en jordisk pilot bakom spakarna. Profeten ser:

"...ett flygplan med vingar och hjul, han ser plexiglaskabinen och föraren under den. En modern förare med huva, glasögon och andningsmask..."

"Hesekiel beskriver ett sällsamt "fordon" som kom ner från himlen och landade nära strömmen Kebár i Kaldeen (nuvarande Irak) under det femte året av judarnas fångenskap (592 f. Kr.) under Nebukadnessar av Babylonien. Det han såg var mäktigt och förbryllande och Hesekiel själv tvekade inte över vad han såg - ett tecken från Gud".

Det skulle ju möjligen kunna tänkas vara fråga om en avancerad tidigare kultur, som av någon anledning försvunnit/förgjort sig själv. Låt fantasin flöda!
Citera
2009-01-16, 20:59
Avslutad
Var det inte 7 dagar?

Nå, skitsamma.
Jag tror på Gud, men har bara skummat bibeln.
Vet inte varför jag tror, men det började med jesus, farmor och de tio budorden.
Har nog knopat ihop mitt eget troende och jag inbillar mig att Gud är ok med det.
Jesus christ superstar är en skön musikal från -70-talet, ladda ner och njut av musiken (om inget annat).

Liv kan vi alla skapa, numera.
Jag är tjej, fertil ännu ett tag.
Kom...så åker vi till Jupiter och gör det stora på en liten planet?
Citera
2009-01-16, 21:31
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Anser du inte Hesekiel vara intressant i sammanhanget? Något närmare modern teknologi lär man aldrig komma:

År 1956 tolkade Ingenjör Henry Kjellson i tidskriften Industria (1/56) Hesekiels syn ur teknikerns synvinkel. Han uppfattade en jordisk pilot bakom spakarna. Profeten ser:

"...ett flygplan med vingar och hjul, han ser plexiglaskabinen och föraren under den. En modern förare med huva, glasögon och andningsmask..."

"Hesekiel beskriver ett sällsamt "fordon" som kom ner från himlen och landade nära strömmen Kebár i Kaldeen (nuvarande Irak) under det femte året av judarnas fångenskap (592 f. Kr.) under Nebukadnessar av Babylonien. Det han såg var mäktigt och förbryllande och Hesekiel själv tvekade inte över vad han såg - ett tecken från Gud".

Det skulle ju möjligen kunna tänkas vara fråga om en avancerad tidigare kultur, som av någon anledning försvunnit/förgjort sig själv. Låt fantasin flöda!
Hesekiel är väldigt intressant ur denna synpunkt. Han nämner märkliga farkoster som är hjul-liknande (Hes 1:15-21). "något som liknade en människa (Hes 1:5 och 1:26).

Rael använder sig av detta b la som "bevis" på utomjordingars existens och närvaro på jorden.
Citera
2009-01-16, 22:06
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Hesekiel är väldigt intressant ur denna synpunkt. Han nämner märkliga farkoster som är hjul-liknande (Hes 1:15-21). "något som liknade en människa (Hes 1:5 och 1:26).

Rael använder sig av detta b la som "bevis" på utomjordingars existens och närvaro på jorden.
Fast nu, när vi insett att vi ligger så långt från solsystem med planeter tänkbara att bära liv av avancerat slag (mars, som annars ligger på acceptabelt avstånd vet vi nu ligger utanför den möjligheten), återstår tanken på eventuella avancerade kulturer före vår på jorden. Det finns ju en del andra tecken på en sådan möjlighet bl.a. ett avtryck i en mångtusenårig sten som visar finmekanik (mycket små kugghjul typ urmakeriprodukt). Den plana övre delen på ett berg i Sydamerika, som förefaller anpassad som flygplats, är en annan intressant iakttagelse som kunde tyda på tidigare avancerade kulturer.
Citera
2009-01-16, 23:24
Medlem
Youkons avatar
Bibeln skrevs för människor som levde för 2000 år sedan, människor som inte kunde någonting om astronomi (visste de ens att det fanns andra planeter?).

Bibeln berättar hur man skall leva sitt liv, och jag kan lova dig att människorna för 2000 år sedan hade blivit väldigt förvirrade om Bibeln hade handlat om t.ex atomer, doppler-effekten, gravitation eller utomjordiskt liv.
Citera
2009-01-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steingren
Hittade ett roligt blogginlägg länkad till Aftonblades senaste artikel om möjligt liv på mars.

Hur som helst. Om det nu finns liv på mars, vad ska ni kristna då hitta på för ursäkt? Vad jag känner till så nämner inte eran guide till livet (bibeln) något om liv på andra planeter. Så om nu gud skapade liv på andra planeter varför nämns detta då inte i bibeln?

Nu kommer jag givetvis få något flummigt svar som; dom där liven skapades på jorden och flög sedan till mars, så de så.

Och en annan fråga, om jag förstått rätt så skapade gud allt på sex dagar? Om vi nu säger att gud skapade miljontals andra världar med liv förutom jorden. Hur fan hann han designa alla varelser? Det låter svårt nog att designa alla jordens arter och raser på sex dagar. Även för en allsmäktig.

Bibeln inte är en komplett uppteckning av allt som Vår Herre någonsin skapat. Det är riktad information för hans avbild människan att kunna nå tillbaka till ljuset och slå sig fri från köttet. Att Vår Herre inte nämnt något till dig om marsgubbar är helt enkelt av den anledningen att de inte är relevanta för Din Personliga Frälsning. Vill du rikta blickarna mot utomjordiska kritter så nyttja din Fria Vilja, köp ett teleskop på Hobbex och spana. Men kom inte och lipa sen när du steks i skärselden med dina "vetenskap":s-kompisar.
Senast redigerad av knaspelle 2009-01-16 kl. 23:28.
Citera
2009-01-16, 23:28
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youkon
Bibeln skrevs för människor som levde för 2000 år sedan, människor som inte kunde någonting om astronomi (visste de ens att det fanns andra planeter?).

Bibeln berättar hur man skall leva sitt liv, och jag kan lova dig att människorna för 2000 år sedan hade blivit väldigt förvirrade om Bibeln hade handlat om t.ex atomer, doppler-effekten, gravitation eller utomjordiskt liv.

Greker, kineser etc var väl bevandrad i astronomi redan för 2500 år sedan.
Citera
2009-01-16, 23:31
Medlem
Youkons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Greker, kineser etc var väl bevandrad i astronomi redan för 2500 år sedan.

Kan så vara... men jag tänker mer på "den stora massan"
Citera
2009-01-16, 23:40
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youkon
Kan så vara... men jag tänker mer på "den stora massan"

På vilket sätt betyder det att "den stora massan" vet mer om astronomi idag än vad de gamla grekerna gjorde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in