2009-01-16, 04:26
Medlem
Confunduss avatar
En släkting lånade en extern hårddisk av mig. Jag fick dock tillbaks den på en gång. Men när jag sedan skulle använda den till min dator och klickar på den står det:

This volume uses the fat32 filesystem wich is not supported by your system

Vad ska detta betyda? Jag har visst stöd för fat32. Det som är ännu konstigare är att disken har filsystemet ext3. Jag har testat att omformatera den åtskilliga gånger. Problemet måste ha med Ubuntus konfigurationer att göra, hårddisken har bara använts en gång, och det var när min släkting skulle föra över några filer mellan datorer. Jag är rätt ny på det här med Linux och känner mig ganska vilse.

Tacksam för eventuell hjälp
Citera
2009-01-16, 06:03
Medlem
Formatera den till ext3 i gparted
Citera
2009-01-16, 06:06
Medlem
Confunduss avatar
Den är formaterad till ext3 i gparted. Problemet verkar vara att Linux inte fattar att det är ext3 på den.
Citera
2009-01-16, 07:14
Medlem
Commodores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confundus
En släkting lånade en extern hårddisk av mig. Jag fick dock tillbaks den på en gång. Men när jag sedan skulle använda den till min dator och klickar på den står det:

This volume uses the fat32 filesystem wich is not supported by your system

Vad ska detta betyda? Jag har visst stöd för fat32. Det som är ännu konstigare är att disken har filsystemet ext3. Jag har testat att omformatera den åtskilliga gånger. Problemet måste ha med Ubuntus konfigurationer att göra, hårddisken har bara använts en gång, och det var när min släkting skulle föra över några filer mellan datorer. Jag är rätt ny på det här med Linux och känner mig ganska vilse.

Tacksam för eventuell hjälp

Jag brukar få samma problem med mina diskar. Felet har alltid varit att den inte är korrekt avmonterad i Windows datorn.
Så för att lösa problemet så kan du koppla in hårddisken i en Windows dator och sedan avmontera den korrekt, som jag tror att många har dålig kunskap om hur man gör

Hoppas porren är räddad!
Citera
2009-01-16, 08:40
Medlem
agnes avatar
Eller så kan du skriva -o force efter så fungerar det.
Citera
2009-01-16, 11:00
Medlem
Sconemans avatar
Kan det vara så att Windows har satt partitionstypen till Fat32 och att det är därför mount sparkar bakut? Kolla det om du inte redan gjort det.

/ Sconeman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in