2009-01-16, 02:15
Medlem
Borgeens avatar
Jag har fått en uppgift att ta ut ett ämne eller en filosof att hålla en redovisning om.
Min lärare tänker tydligen inte hjälpa till överhuvudtaget och det är upp till mig.

Jag tänkte att jag skulle titta lite på drömmar, ta med Freud och Jung möjligtvis.

Problemet är att det är lätt att vandra in på psykologi, så jag behöver tips på filosofiska tankar ikring just drömmar. Och kanske tips på någon annan filosof förutom freud, då jung egentligen var psykolog.

Säg inte att jag ska fråga efter tips från min lärare. Jag har aldrig träffat en människa i världen som är så dålig på att ge konkreta svar som han. Så jag kommer aldrig få ut något av det.

Om inte annat så tar jag gärna emot tips på annat jag kan diskutera kring.

Tack.
Citera
2009-01-16, 02:48
Medlem
user_21s avatar
jag måste bara få vara den första som tippsar om det här: titta på "WAKING LIFE"...sen kan vi intressanta diskussioner kring filmen oxå
Citera
2009-01-16, 05:59
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
jag måste bara få vara den första som tippsar om det här: titta på "WAKING LIFE"...sen kan vi intressanta diskussioner kring filmen oxå
Absolut, se Waking Life. Det kan inte upprepas för många gånger.

EDIT: http://www.imdb.com/title/tt0243017/
Citera
2009-01-16, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgeen

Problemet är att det är lätt att vandra in på psykologi, så jag behöver tips på filosofiska tankar ikring just drömmar.

Du kan alltid problematisera dröm-begreppet. Vad är en dröm, hur vet man att man drömmer, hur vet man att man är vaken, vad skiljer drömvärlden från den riktiga världen?

Nordamerikanska indianer tror att den här världen är en dröm, och att det vi kallar för drömvärlden är egentligen den riktiga världen. Jag kommer inte ihåg om det var cree, mohawk eller algonquin, men filmen Black Robe visar vilka pragmatiska effekter denna tro har. http://www.imdb.com/title/tt0101465/

Australiska aboriginer tror att världen skapades genom en dröm. Gigantiska representationer av olika djur, Gudar, skapade land, vatten, berg, dalar, vind och sol. Tiden då allt detta hände kallas för drömtiden. Det är en annan tid än den vi lever vi. Den är både urgammal och parallell med vår egen tid. All dåtid bakas in i denna drömtid allteftersom. Förfäder blir en del av drömtiden, gamla krig blir en del av drömtiden. http://en.wikipedia.org/wiki/Dreamtime

Sen får du inte glömma den klassiska,
vad drömmer blinda om?

Känner faktiskt inte till så mycket arbete om drömmar inom filosofi. Mer inom kognitiv antropologi. Det finns olika antropologer som forskar på "förändrade medvetandetillstånd", och där tar "lucid dreaming" upp en stor del.

Fenomenologiskt kan man inte drömma om någonting alls om man föds utan intryck överhuvudtaget, för man måste ha något att tänka på för att kunna tänka på något. Men jag tror inte Husserl eller Heidegger har skrivit något om drömmar...
Citera
2009-01-16, 11:10
Medlem
FetFulElaks avatar
En taoistisk, väldigt vacker, tanke om drömmar. Chuang-tsi (ca, 400-300fvt).

En gång drömde jag, Chuang Chou, att jag var en fjäril, en fladdrande fjäril,muntert följande min instinkt. Jag visste icke, att jag var Chou. Plötsligt vaknade jag, och med en chock var jag Chou. Nu vet jag icke, om jag är Chou, som drömde, att jag var en fjäril, eller om jag är en fjäril, som drömmer, att jag är Chou...
Citera
2009-01-19, 02:12
Medlem
Borgeens avatar
Tack så fruktansvärt mycket! Nu har jag bra mycket mer material och tankar att spåna runt än jag någonsin förväntat mig.
Det här kommer bli bra! Tack.

För vidare diskussioner om t.ex. waking life så lämnar jag tråden öppen för det.
Sålänge det är ok för moderatorer.
Senast redigerad av Borgeen 2009-01-19 kl. 02:16.
Citera
2009-01-19, 07:40
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgeen
Tack så fruktansvärt mycket! Nu har jag bra mycket mer material och tankar att spåna runt än jag någonsin förväntat mig.
Det här kommer bli bra! Tack.

För vidare diskussioner om t.ex. waking life så lämnar jag tråden öppen för det.
Sålänge det är ok för moderatorer.
Givetvis, drömmar är ett alltid lika fascinerande ämne. Dessutom är det här ett diskussionsforum

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in