Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Igårkväll handlade Uppdrag granskning om den ideella föreningen "Julie Rescue" vilka säger sig rädda Andalusiska gatuhundar. Det låter fint hittils. Problemet ligger dock i att Julie använder sig av
fejkade hundpass, för att kunna sälja hundarna till Sverige.
Människor betalar tusentals kronor för att få ett dödssjukt djur istället för ett friskt yrväder rakt från gatan. Inte nog med att
köparna blir lurade på pengar, de kommer även bli av med en livskamrat och kanske även bli smittade själva inom några år. När en smittbärare uppstått.
Kärringen vanvårdar hundarna nere i Spanien, dom kastreras inte, får
leva instängda i småbilar och ser ut att må överjävligt. Den svenska representanten verkar inte heller ha alla hästar hemma utan hon tycker behandlingen för det mesta sker smärtfritt. Jag vet inte vad ni känner men jag blir alltid illa till mods när jag se program om djur som far illa. Det handlar om djur som skulle göra allt för dig och som i gengäld behandlas som skit. Sen att pengarna inte redovisas korrekt och att gåvor snarare går till vinfyllor än rätt ändamål ser jag som en detalj i sammanahanget. Deras svenska representant verkade inte heller ha alla hästar hemma ...
Länk:
http://www.svt.se/uppdraggranskning
"Stiftelsens" hemsida:
http://www.julierescue.com/
Någon annan som såg programmet? Era åsikter? Kanske t.om finns någon som råkat ut för den här "verksamheten"? Flejma på.
(Om programmet diskuteras någon annanstans får ni gärna upplysa mig.)
Ja, jag såg det.
Så(mina fetmarkerade rader) ser det oftast ut hos kennlarna här i Sverige också...
Men om detta tiges det still, minsann
Dylika verksamheter finns således även i Sverige. Men då kallas det för "kennelverksamhet".
Dessa har ett (lätt)köpt namn hos SKK, så därför tror(och nöjer Sverige sig med)valp/- hundköpare att allt är OK(för i den tron invaggas den oinsatte).
Och nu har dessutom blandraser(som även kennelägarna, dessa redan sedan tidigare, prånglar ut, i form av "tjuvparningar", då... rusa till SKK och få "dispaaaaans"...) blivit marknad för en lukrativ marknad vad gäller för den förslagne att inkassera pengar på.
-------------
Slående likheter med här hemma(= mitt fetlagda i texten av TS):
* "Fejkade hundpass"= i Sverige fejkade stamtavlor(här betalar man också för ett papper, inget annat)+ annan fejkad verksamhet i denna s. k "rumsrena" verksamheten...(bl. a bulvanverksamhet återfinnes i denna kategori).
* "Människor betalar för sjukt djur"= 10. 000 kronor minst för en s. k "renrasig" hund. Renrasheten står enbart att finna på den stamtavla/ det papper man betalar för. Dessutom paras på undermåliga individer+ alla dessa rassjukdomar- vilka kollar upp hur dessa sjukdomar i generna går och slår? Är uppfödarna(OCH valpköparna)genetiker? Svar: NEJ. Men betalt det tar de och betalar gör så ock valpköparna.
*"Köpare blir lurade på pengar"= Köpa hund och sedan utöver dessa 10- 12000 kronor få ha klippkort hos vet. framöver. I värsta fall få avliva sitt hjärta till hund?!
*"Leva instängda i småbilar"+ "uppfödare" supa under tiden= Fylla ut hushållskassan(de allra flesta med hundaffärer för sig är sjukpensionärer...) för att bl. a fylla sig själv med fyllor, ett signum vad gäller de här "hunduppfödarna", bör man vara klar nykterist/ "rättshaverist" för att upptäcka och se... MÅNGA är de hundar i good, old Swedala som lever likt USA- hundar i "Puppy mills" i USA= instängda i t. ex små fraktboxar...
Visste gemene man hur pass skitig denna djurhandel är(hund, katt, You name it)så skulle ingen vilja ha hund eller katt.
Eller häst.
Eller fågel.
Eller ens fjäril...
Så sopa rent i egen hundgård först(Schnauzertorpet= bara 1 reg. kennel och bara toppen på ett isberg av hur illa dylikt sköts här hemma och det med myndigheters stöd och hjälp- tillstånd för 100 hundar, trots otaliga anmälningar om van- och misskötsel, av 4/ 5 olika raser som bor i boxar staplade i bl. a husvagnar och allt detta skött av tvenne åldringar).
Heja Sverige!
(Detta "Torpet" finns än så länge utlagd på nätet i form av PDF- fil(- er). Läs och begrunda. Dessutom Tort för nu åtta år sedan tipsat kvällstidning och reporter/ journalist där om den smutsiga handeln med främst hundar. Än har Tort intet av detta sett i kvällstidning trots Tort lade fram massa fakta med hänvisning i fallet(fallen... )+ även hänvisning till var vidare söka någonstans+ Torts egna vittnesmål på detta. Månne Tort själv ha bedrivit denna "grävande journalistik" som den Tort vände sig till och som har lön för mödan för detta borde ha gjort? Verkar onekligen så..."Heja Sverige", var det visst

).