2009-01-14, 16:01
Medlem
Hej, jag har fått någon slags knöl på mitt knä, jag tror att jag fick den genom att springa in i ett stålräcke. Det var för tre eller fyra månader sedan. Förut idag på idrottslektionen stötte jag till den och det sved hemskt.

Mina vänner säger att den är en vätskeknöl av något slag, är det sådana som kalla cysta/cystor? Det jag läst om dem är att de inte är farliga på något sätt förutom om de är för stora och klämmer på andra organ.
Citera
2009-01-14, 16:13
Medlem
Asystolis avatar
Hur gammal är du?
schlatter är vanligt i unga år under längtillväxten, ofta växer det bort hos ungdomar, men ibland blir problemen kvarstående och man kan behöva genomgå medicinska ingrepp, vilket man faktiskt bör ta på allvar eftersom det kan bli plågsamma problem längre fram i tiden.

För att få reda på vad det rör sig om så ska du självklart gå till en läkare som kan titta på ditt ben, men det låter som det skulle kunna vara schlatter om du haft det så länge.

"Ganglion" är annars ett ganska vanligt fenomen, dom dyker dock bara upp vid ansträngning av leder och försvinner nästan lika snabbt som de dyker upp många gånger.
Citera
2009-01-14, 18:22
Medlem
Har haft kompisar(2 stycken) som har slått i knäet och efter någon vecka/månad har dom fått en knöl. Jag själv har aldrig hört att slatter ska visa sig i "form" av knölar, men det är min erfarenhet och har ingen kunskap i ämnet egentligen.

Iaf dessa kompisar har åkt in till läkaren, den ena hade som du sa vätska i knölen och hos läkaren sög dom ur vätskan och han blev bra omgående. Den andra kompisen hade något fel inne i knäet som gjorde att han ibland fick tillbaka knölen om han fick en smäll på den efter träning(fotbollsträning). Detta fick han motverka med något knäskydd som han fick av läkaren när han kom tillbaka andra gången med knölen.

Så uppsök läkare så vet dom med största sannolikhet vad som skall göras och det är med största sannolikhet inget farligt...
Citera
2009-01-15, 11:58
Medlem
Jag åker till skolsköterskan eller doktorn, är 17 år. Vi får se hur det blir.
Citera
2009-01-15, 13:54
Medlem
BePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillman
Jag åker till skolsköterskan eller doktorn, är 17 år. Vi får se hur det blir.

18-årsgräns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in