2009-01-14, 03:32
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Som du skrev själv, i post #8: Många av dagens spel är ganska beroende av processorn, och din är tyvärr sådär fyra generationer bakom, vid det här laget.

Även den billigaste core2duo (som du såklart klockar!) klår din nuvarande, vare sig "GHz"-en är lägre eller ej.

Tumregler jag själv går efter, någorlunda:
"Tight budget = köp den NÄST billigaste."
"Hög budget (men inte obegränsad) = köp den NÄST dyraste."

Om du läser på lite om vilka budgetmoderkort/processorer som klockar bra/är prisvärda, kan du nog komma rätt billigt undan, om du köper moderkort/cpu/minne/grafikkort nytt, om du sparar chassi, skärm, hdd, mus, tang... etc.

Jag förstår att inte alla har obegränsad budget, men om du vill sniffa på de senaste spelen krävs det nog tyvärr en uppgradering, och inte ens med dagens budgetval (billigaste men i senaste/senare generation) kommer GTA IV flyta.
Citera
2009-01-14, 15:51
Medlem
Nu har jag bestämt mig och beställt följande kort:

http://se.asus.com/products.aspx?l1=...28&modelmenu=1

Vad tror ni. Är jag helt galen och ur spår eller kan detta vara något??
Citera
2009-01-14, 16:57
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Nu har jag bestämt mig och beställt följande kort:

http://se.asus.com/products.aspx?l1=...28&modelmenu=1

Vad tror ni. Är jag helt galen och ur spår eller kan detta vara något??
Din processor är ju alldeles för klen för det där grafikkortet. Som jag sa tidigare, köp ett HD4670 och en E5200 (ifall moderkortet stödjer den).
Citera
2009-01-14, 17:19
Bannlyst
En core 2 duo på 1.8ghz är väl mer än 5-7 gånger bättre än en 3.0GHZ pentium? Dessutom drar en core 2 duo mindre ström.
Citera
2009-01-14, 17:27
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkelöv
En core 2 duo på 1.8ghz är väl mer än 5-7 gånger bättre än en 3.0GHZ pentium? Dessutom drar en core 2 duo mindre ström.
Hans moderkort verkade bara stödja upp till Celeron D, Pentium 4, Pentium D. Ifall det går att uppdatera Bios så moderkortet stödjer mer processorer vet jag inte.

Vet inte varför jag citerade dig riktigt, jaja
Citera
2009-01-14, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Hans moderkort verkade bara stödja upp till Celeron D, Pentium 4, Pentium D. Ifall det går att uppdatera Bios så moderkortet stödjer mer processorer vet jag inte.

Jag tror det är bättre han köper ett billigt moderkort, P5K P35 såldes bulk förpackat på tradera för 300kr! För stabilitetens skull.
Citera
2009-01-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Din processor är ju alldeles för klen för det där grafikkortet. Som jag sa tidigare, köp ett HD4670 och en E5200 (ifall moderkortet stödjer den).

Är det tvärkört alltså?? Går inte alls?? Att ha det grafikkortet alltså. Förmodligen kommer det imorgon men jag kan ha möjlighet att returnera. Är det inte ens vits att testa att installera?

E5200 är alltså en Dual Core processor?

Funkar den på mitt moderkort? Måste jag ha nytt moderkort?

Känns som om det är bättre att köpa helt ny dator.

Fan vad jag önskar att jag kunde detta bättre..... (Men jag är lite på väg att lära mig....)
Citera
2009-01-14, 21:18
Medlem
Dreass avatar
Grafikkortet kommer passa, men processorn är såpass dålig att grafikkortets prestanda kommer dras ned. Tänk det lite som att sätta den värsta turbon du kan få tag i en gammal Saab V4 (vi leker att den passar). Det går men bilen skulle gått ungefär 100ggr bättre med en nyare motor.
Citera
2009-01-14, 21:23
Medlem
Ok, men kortet kommer alltså att fungera. Det bör bli bra mycket bättre än vad jag har idag?!

Är en GUD på datorer om man jämför med vad jag kan om bilar så det blev fel jämförelse. Men jag greppa vad du menar.

Tack som fan för hjälpen, skitschysst.

Jag ska testa det kortet och se hur det blir, återkommer med en testrapport om några dagar.

Ös gärna på med mera tips och idéer om hur jag kan fixa min dator till en urhäftig spelmaskin som klarar allt.
Citera
2009-01-14, 21:33
Medlem
Dreass avatar
Du har inte sagt vad du har för nätaggregat, ett bra 450watt krävs minst. Du behöver köpa ny processor, nya minnen, nytt moderkort och nytt nätaggregat gissar jag på.

Nätagg 700, processor 700, moderkort 900 och minnen 600.

ca 3000 landar du på för en ny ubermaskin.
Citera
2009-01-14, 22:16
Medlem
Ok, tack

Jag vete tusan vilket nätagg jag har. Hur vet man det? Måste jag öppna o kika?

Ska lura lite på om jag ska "bygga" nytt. Blir ju ett bra sätt att lära sig om inte annat.

3000 spänn antar jag att du räknar på utan grafikkortet? Det kortet jag beställt får jag ge runt 1400 för.....
Citera
2009-01-14, 22:19
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Ok, tack

Jag vete tusan vilket nätagg jag har. Hur vet man det? Måste jag öppna o kika?

Ska lura lite på om jag ska "bygga" nytt. Blir ju ett bra sätt att lära sig om inte annat.

3000 spänn antar jag att du räknar på utan grafikkortet? Det kortet jag beställt får jag ge runt 1400 för.....
Du får nog öppna och kolla ja, risken finns att ditt nätagg inte klarar kortet. Du kanske skulle ha frågat lite mer här innan du beställde första bästa? Dina kunskaper verkar minst sagt begränsade.

3000 utan grafikkort ja, jag ställde ju upp de olika delarna och dess ungefärliga pris i förra posten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in