Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-13, 21:28
  #1
Medlem
carbsons avatar
tja. gjorde systemåterställning på min laptop för nån vecka sen. men den e fan slö o jobbig ändå.

upptäckte nu att jag har massor av "svchost.exe" igång. ska man ha det? brukar det inte bara vara 1 igång?

kan det vara det som slöar ner? jag orkar inte göra en systemåterställning till nu. tar ju fan två tre dar med alla CAD o diverse Office program som ska in. för att inte tala om SP1.'

http://img178.imageshack.us/img178/8348/namnlskq7.jpg

mvh
carbson
Citera
2009-01-13, 21:45
  #2
Medlem
dobbelinas avatar
Att ha ett par svchost.exe processer igång är normalt.
REDIGERAT

Faan va många du har ?
Citera
2009-01-13, 22:03
  #3
Medlem
Ubis avatar
Jag kör Vista Ultimate och har lika många
Jag tror det är normalt då alla datorer som kör vista ultimate i det här huset har de(5st)
Citera
2009-01-13, 22:16
  #4
Medlem
927s avatar
oftast hör du dessa svchost.exe ihop med tjänsterna som körs, man kan kolla upp dom via PID numret
Citera
2009-01-13, 22:22
  #5
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
oftast hör du dessa svchost.exe ihop med tjänsterna som körs, man kan kolla upp dom via PID numret


aaight hur gör man de? förklara min gode vän
Citera
2009-01-13, 22:23
  #6
Medlem
gadzooxs avatar
Nej det ska inte bara vara en igång. Ja det kan säkert slöa ner, ju fler tjänster du har igång desto mer resurser behöver ju systemet. Främst RAM, vilket det kanske är begränsat av i laptopen, och i så fall även swap dvs. massa aktivitet på disken. Hårddisken som redan är slö i laptops

Högerklicka på dina svchost.exe och välj Go to Service(s), visa tjänster eller ngt på svenska, markerat i listan ser du då de tjänster som körs under respektive svchost.
Läs någon vista tweak guide, typ den här, det finns en hel del tjänster du kan stänga av utan att lida av det.
Citera
2009-01-13, 22:23
  #7
Medlem
Andreasvbs avatar
View > Select Columns... > PID.

Bra guide: http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback