• 1
  • 2
2009-01-13, 19:51
Medlem
Är ideela föreningar bokföringsskyldiga?
Om inte, hur kontrolleras deras deklaration?
Citera
2009-01-13, 20:03
Medlem
Hej!
Jag drev för ett par år sedan en Thai-boxningsförening. Den var en Ekonomisk förening. Dvs, jag hade ingen redovisningsskyldighet såvida jag inte hade som uppsåt att tjäna pengar på den. Det enda jag gjorde var att köpa några mittsar, någon säck och så allt sånt var fräscht.

Jag hade 24st medlemmar som betalade 800:-
19.000:- är ganska mycket om man är student...
Citera
2009-01-13, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spicy_
Är ideela föreningar bokföringsskyldiga?
Om inte, hur kontrolleras deras deklaration?

Man lämnar in deklaration som för vanliga f-skattare, åtminstone gör vår förening det. En bokföring är man skyldig att hålla oavsett om det är en ideel förening eller inte, skillnaden är att du inte behöver ha en auk. revisor som godkänner bokföringen och gör bokslut. Den kan du göra själv.
Citera
2009-01-13, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grippen
Hej!
Jag drev för ett par år sedan en Thai-boxningsförening. Den var en Ekonomisk förening. Dvs, jag hade ingen redovisningsskyldighet såvida jag inte hade som uppsåt att tjäna pengar på den. Det enda jag gjorde var att köpa några mittsar, någon säck och så allt sånt var fräscht.

Jag hade 24st medlemmar som betalade 800:-
19.000:- är ganska mycket om man är student...

Heter du Jimmy?
Citera
2009-01-14, 18:55
Bannlyst
Lånar tråden

Om jag öppnar en ideel förening, typ låt oss snabbt leka med tanken, jag hjälper de nya svenskar med lite info om sverige o dess lagar o sånt shiat..

Får man statsbidrag o hur mkt per skalle? Om man får inte statsbidrag då låt säga jag tar x kr per skalle o jag köper vissa inventarier, skriver man av de ?Man får inte ta ut lön men kan man på nåt sätt "leva" på medlemskapsavgiften resp bidrag?
Citera
2009-01-14, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Man lämnar in deklaration som för vanliga f-skattare, åtminstone gör vår förening det. En bokföring är man skyldig att hålla oavsett om det är en ideel förening eller inte, skillnaden är att du inte behöver ha en auk. revisor som godkänner bokföringen och gör bokslut. Den kan du göra själv.

Fel.

Om man läser Skatteverkets broschyr skatteregler för ideella föreningar, står följande att läsa:

Bokföringsskyldighet

En ideell förening är bokföringsskyldig om den:

• bedriver näringsverksamhet
• är moderföretag i en koncern eller
• har tillgångar som överstiger 1,5 miljoner kr.

...i annat fall är föreningen alltså inte skyldig att upprätta någon bokföring.

Deras deklaration kontrolleras inte, eftersom nästan ingenting de gör är skattepliktigt, under förutsättning att alla vinster går oavkortat tillbaka till föreningen.
Citera
2009-01-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niel
Fel.

Om man läser Skatteverkets broschyr skatteregler för ideella föreningar, står följande att läsa:

Bokföringsskyldighet

En ideell förening är bokföringsskyldig om den:

• bedriver näringsverksamhet
• är moderföretag i en koncern eller
• har tillgångar som överstiger 1,5 miljoner kr.

...i annat fall är föreningen alltså inte skyldig att upprätta någon bokföring.

Deras deklaration kontrolleras inte, eftersom nästan ingenting de gör är skattepliktigt, under förutsättning att alla vinster går oavkortat tillbaka till föreningen.

Så en ideel förening har knappt några skyldigheter då förutom att göra en deklaration en gång om året(som kanske kan vara lite klurigt utan att föra bok..)?
Citera
2009-01-18, 19:58
Medlem
Citat:
Så en ideel förening har knappt några skyldigheter då förutom att göra en deklaration en gång om året(som kanske kan vara lite klurigt utan att föra bok..)?
En ideell förening som varken är momsregistrerad eller bokföringsskyldig behöver inte lämna någon deklaration alls.
Citera
2009-01-18, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
En ideell förening som varken är momsregistrerad eller bokföringsskyldig behöver inte lämna någon deklaration alls.
Okej, då har jag missförstått det, vad är en ideel förening egentligen skyldig att göra då?
Citera
2009-01-18, 20:07
Medlem
Citat:
Okej, då har jag missförstått det, vad är en ideel förening egentligen skyldig att göra då?
1. Ha minst tre medlemmar.
2. Ha en styrelse med minst en ledamot.
3. Ha stadgar (behöver ej vara skriftliga).
4. Ha ett ideellt ändamål. Det betyder att de inte får bedriva näringsverksamhet i syfte att gynna medlemmarnas ekonomiska intressen.

Till skillnad från en ekonomisk förening behöver en ideell förening inte vara demokratiskt organiserad. Det mesta är faktiskt upp till medlemmarna att avgöra så länge man inte bedriver någon mer omfattande ekonomisk verksamhet.
Senast redigerad av Sölffmynt 2009-01-18 kl. 20:11.
Citera
2009-01-18, 22:19
Medlem
Citat:
1. Ha minst tre medlemmar.
2. Ha en styrelse med minst en ledamot.
3. Ha stadgar (behöver ej vara skriftliga).
4. Ha ett ideellt ändamål. Det betyder att de inte får bedriva näringsverksamhet i syfte att gynna medlemmarnas ekonomiska intressen.

Till skillnad från en ekonomisk förening behöver en ideell förening inte vara demokratiskt organiserad. Det mesta är faktiskt upp till medlemmarna att avgöra så länge man inte bedriver någon mer omfattande ekonomisk verksamhet.

De behöver inte redovisa något alls med andra ord?
Tack för alla dina givande svar!
Citera
2009-01-19, 00:04
Bannlyst
Citat:

Att den då måste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in