• 1
  • 2
2009-01-12, 21:49
Medlem
jahjah azizs avatar
Skulle uppskatta lite kommentater kring dessa två områden dels vad avser hur dom är att bo i, vad som finns, vad som saknas, stämning mm.
Är det trygga områden eller ligger dom nära ghetton med spill som följd?
Även intresserad av hur lång tid det tar att åka till Stockholm city från respektive områden.

Tack på förhand.
Citera
2009-01-12, 21:52
Medlem
Lahäll har åtminstone helt ok villadelar, ganska medelsvensson kanske lite åt det "högre" standard. Hade kompisar där under barndomen. Rätt nära Täby centrum också.

Att ta sig till stan från Täby är krångligt, dom har funderat på att dra t-bana hit nån gång förut har jag för mig.

Kolla på sl.se för resväg och restid.
Citera
2009-01-12, 22:09
Medlem
Jenos avatar
Har bott i båda kommunerna men inte i just dessa områden.

Från min tid i Nacka så upplevde jag Gustavsberg som stökigt. Framför allt centrum. Det var ofta rapporter om bråk, ungdomsgäng etc på helgerna. Dessutom är det långt från stan.
Lahäll är däremot helt ok, mer av ett villaområde. Lugnt. Så länge man håller sig på avstånd från motorvägen dvs, annars kan det vara jäkligt bullerstört bitvis.

Fattar däremot inte varför du vill jämföra dessa två områden? Dom är inte direkt likvärdiga/jämförbara och Lahäll har både klart högre status och dyrare bostadspriser.

Edit: Sorry. Gustavsberg tillhör ju Värmdö tror jag? Glömde det. Oavsett vad, tittar du på den sidan av stan så kan jag reka att du spanar in Nacka istället. Både Täby och Nacka är otroligt bra kommuner att bo i. Kanske t.o.m. de två bästa i och runt Stockholm!
Senast redigerad av Jeno 2009-01-12 kl. 22:14.
Citera
2009-01-12, 23:00
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeno

Från min tid i Nacka så upplevde jag Gustavsberg som stökigt. Framför allt centrum. Det var ofta rapporter om bråk, ungdomsgäng etc på helgerna. Dessutom är det långt från stan.
Ungdomsgäng och ungdomsgäng, ett par fulla småungar kan man se på helgerna, utöver det är det inte mycket man kan se som ungdomsgäng. Du tänker inte på Orminge nu?

Att sedan säga att det är långt ifrån stan är att överdriva. En kvart tar det i runda slängor att åka från Gustavsbergs centrum in till stan.
Citat:
Edit: Sorry. Gustavsberg tillhör ju Värmdö tror jag? Glömde det. Oavsett vad, tittar du på den sidan av stan så kan jag reka att du spanar in Nacka istället. Både Täby och Nacka är otroligt bra kommuner att bo i. Kanske t.o.m. de två bästa i och runt Stockholm!
Angående Täby; vad jag fått höra så härjar det mer än ett ungdomsgäng där, speciellt i centrumet kan det vara väldigt oroligt.

Jag själv är uppvuxen i Gustavsberg, och kan säga att det inte rör sig mer om bus-streck från barn när det kommer till "oroligheter". Vår lilla skärgårdskommun har även blivit väldigt eftertraktad bland barnfamiljer, så de senaste åren har det varit en enorm satsning på att anlägga ännu fler bostäder än tidigare.

Väldigt trevlig ort med trevliga invånare, närbelägna affärer, mycket bra kommunaltrafik och många fina låg- och högstadieskolor. Områdena varierar beroende på vart du kollar. Det är allt ifrån lägenhetsområden, till radhus och slutligen villaområden. Bostäderna närmast kusten är exklusivast, men finns även många fina villaområden som ligger "mitt i smeten".

Fanns ett område i Lugnet kallat Nelsonstigen som förr var bebott av skräpiga finnar. Numera är det mestadels ungdomar precis flyttat hemifrån som bor där.

De enda nackdelarna är alla inhemska kräk ifrån Ingarö (läs: inavlade bönder), som ibland får för sig att förpesta vår del genom att flytta hit.
Citera
2009-01-13, 00:46
Medlem
Prodelins avatar
Vad ska man in i stan att göra? fattar inte folk som klagar på långt till stan.

Allt det man behöver finns utanför stan oftast.
Citera
2009-01-13, 01:48
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Vad ska man in i stan att göra? fattar inte folk som klagar på långt till stan.

Allt det man behöver finns utanför stan oftast.

Finns ju folk som efterfrågar mer än Konsum och pizzerior, så som lite schyssta restauranger, klubbar, biografer etc.
Citera
2009-01-13, 01:55
Medlem
Från Gustavsberg tar det ca 20 min med direktbuss in till slussen. Det ligger ju ute i skärgården så det är verkligen inget ghetto. Gustavsberg är hyfsat centralt, 20 min är ju inga problem, men man kan samtidigt ta sig längre ut, som är riktigt nice på sommaren med mycket badställen, fin natur och bra nattliv på sommaren vissa dagar om man bara vet vart man ska leta På vintern händer det ju dock inte mycket, men då kan man ju ta sig in till stan istället Skönt att ha ganska nära till city, men ändå slippa allt buller och dyl. Skönt att ha det grönt när man kliver utanför dörren
Citera
2009-01-13, 02:04
Medlem
Citat:

Lahäll är däremot helt ok, mer av ett villaområde. Lugnt. Så länge man håller sig på avstånd från motorvägen dvs, annars kan det vara jäkligt bullerstört bitvis.

Fattar däremot inte varför du vill jämföra dessa två områden? Dom är inte direkt likvärdiga/jämförbara och Lahäll har både klart högre status och dyrare bostadspriser.

Det där var väl bland det dummaste jag har hört. Om det är stökigt så är det väl snarare nacka, som är närmare till stan. Hur kan man kalla skärgården för stökigt? Du måste som sagt ha blandat ihop det med orminge.

Som tidigare skrivits finns det väl en och annan fjortis som hängt i centrum, men nu för tiden ser jag de nästan inte alls, och de som finns är väl inte särskilt farliga. Det är väl lugnet som är värmdös "ghetto" som sagt, men hur mkt det väl är ett ghetto jämfört med alla andra förorter tvivlar jag på.... enda anledningen att det är ghetto är väl för att det bor lite mer vanliga människor där och inga höginkomsttagare som det finns mkt av över resten av värmdö.
Citera
2009-01-13, 02:10
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Finns ju folk som efterfrågar mer än Konsum och pizzerior, så som lite schyssta restauranger, klubbar, biografer etc.

Bästa biografsalongerna ligger i Heron city dumskalle.

Är du inflyttat lantis eller? märks på ditt sätt att snacka att du inte vet nåt om sthlm.
Citera
2009-01-13, 02:12
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lainde
Det där var väl bland det dummaste jag har hört. Om det är stökigt så är det väl snarare nacka, som är närmare till stan. Hur kan man kalla skärgården för stökigt? Du måste som sagt ha blandat ihop det med orminge.

.

Nja skärgården är Bullandö och där ute, Gustavsberg är ju inte skärgården precis.

Tyvärr bygger dom sönder Gustavsberg med alla lantisar som ska flytta dit, om 10 år kommer det inte vara så roligt.
Senast redigerad av Prodelin 2009-01-13 kl. 02:14.
Citera
2009-01-13, 02:15
Medlem
Citat:
Det är lantisar du pratar med, dom vet inget annat än Kungsgatan.

Haha, jaa de måste väl vara så eftersom de anser gustavsberg ghetto :P Haha jag tycker det snarare är landet :P eller nej, men skärgård som sagt!
Citera
2009-01-13, 02:19
Medlem
Citat:
Nja skärgården är Bullandö och där ute, Gustavsberg är ju inte skärgården precis.

Tyvärr bygger dom sönder Gustavsberg med alla lantisar som ska flytta dit, om 10 år kommer det inte vara så roligt.

Om du känner till gustavsberg så väl, så måste du väl veta att det finns många delar av det som är lika mycket skärgården där. kolla upp mot ösby träsk, ekedal... området bakom charlotten dal mot södde... och bara hamnen med alla skärgårdslinjer på sommaren... det är ju bara i lugnet och i centrum som skärgårdskänslan försvunnit. och det är ju absolut inte hela gustavsberg det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in