• 1
  • 2
2009-01-12, 20:14
Bannlyst
Min mage vänder sig upp och ner efter en kopp kaffe. Jag förstår inte vad felet kan vara. Jag verkar ha en väldigt känslig mage.
Dricker vanligt Zoégas eller Gevalia, men en kopp räcker för att min mage ska hamna i obalans.

Kaffe ser jag som ett nödvändigt ont och dricker det enbart på morgonen, för att piggna till och få en bra start. Men det blir sällan en bra start när magen blir som den blir. Dricker jag inte kaffe så blir jag snabbt trött på förmiddagen, så det är nästan nödvändigt med en kopp när jag går upp.

Vad ska jag göra? Vad kan det vara för fel?

Visst, jag kan dricka té istället för kaffe, men det har ju inte alls samma uppiggande effekt som jag är ute efter.
Citera
2009-01-12, 20:23
Medlem
BlueStars avatar
Om det är just kaffet du blir dålig i magen av men inte själva koffeinet så kan du äta koffein i tablettform, finns att köpa på bl.a. Apoteket. En sådan tablett innehåller nästan dubbelt så mycket koffein som en kopp kaffe.
Citera
2009-01-12, 20:24
Medlem
Mjau-Mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Min mage vänder sig upp och ner efter en kopp kaffe. Jag förstår inte vad felet kan vara. Jag verkar ha en väldigt känslig mage.
Dricker vanligt Zoégas eller Gevalia, men en kopp räcker för att min mage ska hamna i obalans.

Kaffe ser jag som ett nödvändigt ont och dricker det enbart på morgonen, för att piggna till och få en bra start. Men det blir sällan en bra start när magen blir som den blir. Dricker jag inte kaffe så blir jag snabbt trött på förmiddagen, så det är nästan nödvändigt med en kopp när jag går upp.

Vad ska jag göra? Vad kan det vara för fel?

Visst, jag kan dricka té istället för kaffe, men det har ju inte alls samma uppiggande effekt som jag är ute efter.

Min mage är också rätt känslig..ont i magen, skitnödig och gasig av 1 kopp kaffe.. men de är nog mest för jag är ovan. Annar kan du väl dricka redbull?
Citera
2009-01-12, 20:24
Medlem
Katarsiss avatar
Jag får också ont i magen och mår dessutom illa av mitt morgonkaffe.
Utgår kallt från att det beror på magkatarr och det i sin tur ordnas lättast med omeprazol (finns receptfritt på apoteket)
Citera
2009-01-12, 20:27
Medlem
Ett väldigt vanligt problem vad jag förstått, fick själv lägga av med det för över ett år sedan och har inte vant mig än, så lycka till

Men tycker ändå svart och grönt te fungerar helt ok..

Du kan ju testa lactiplus och se om det gör någon skillnad, dock rätt dyrt finns på hälsokost.
Citera
2009-01-12, 20:46
Medlem
paints avatar
Du kan inte testa ta någon "vit" vecka eller liknande? Man blir trött som attans men sen behöver man inte lika mycket kaffe för att få samma kick.

Jag började känna mig dålig i kistan av kaffe för något år sedan. Försökte hälla i lite mjölk för att mjuka upp det men det blev inte bättre. Mer mjölk i osv. Slutligen visade det sig att jag var laktosintolerant istället. Jag gick över till svart och då var problemen borta. Kör du kaffet svart?
Citera
2009-01-12, 21:37
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Billdal.
Citera
2009-01-12, 22:00
Medlem
RobbingHoods avatar
Prova att inte dricka kaffe med en tom mage, ät först. Sedan kan stress också spela in, så undvik att dricka kaffe om du är inne i en stressad period, utan gör som de säger ta koffintabletter
Citera
2009-01-12, 22:12
Bannlyst
Varför kan man få ont i magen av kaffe, det lär ju knappast vara därför att det är surt då pH värdet i magen är så mycket surare.
Citera
2009-01-12, 22:16
Medlem
Pröva dricka det med mycket mjölk i.
Citera
2009-01-12, 22:50
Medlem
longcatislongs avatar
Har du aldrig hört begreppet " Kaffemage "? Detta fenomen tror jag främst beror på att individens mage är ovan vid kaffe. Kaffebönorna är rätt starka och kan lätt vända din mage uppochner om den saknar tidigare innehåll.

Jag skulle om jag vore du undvika att dricka starkt kaffe på fastande mage. Prova att brygga lite mildare kaffe. Som nämts tidigare att man ska ha mera mjölk i kaffet kan ju lindra för vissa, men då kommer ytterligare ett ganska vanligt fenomen som kallas "Mjölkmage" där laktosen i mjölken orsakar kraftiga väderspänningar eller i värsta fall diarrèer.

Prova dig fram och lycka till!
Citera
2009-01-12, 23:13
Medlem
weakhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Om det är just kaffet du blir dålig i magen av men inte själva koffeinet så kan du äta koffein i tablettform, finns att köpa på bl.a. Apoteket. En sådan tablett innehåller nästan dubbelt så mycket koffein som en kopp kaffe.
Eller så löper han rosenrot!! Det är nog betydligt "nyttigare" än koffein tabletter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in