• 1
  • 2
2009-01-12, 19:09
Medlem
Köpte en data på On Off och de sa jag skulle göra systemåterställning när jag kom hem och att jag behövde 3 skivor. Behöver jag göra detta? Hur gör jag i så fall?
Citera
2009-01-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leeatwater
Köpte en data på On Off och de sa jag skulle göra systemåterställning när jag kom hem och att jag behövde 3 skivor. Behöver jag göra detta? Hur gör jag i så fall?

Förstår inte varför du behöver göra en systemåterställning på en ny dator men så här gör du:

Start - Kontrollpanelen - Prestanda Underhåll - Systemåterställning. Sen göra som det står.

Kan också göra. Startmenyn - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning.

Man behöver heller inga skivor till det. Har jag aldrig behövt i alla fall.
Citera
2009-01-12, 19:21
Medlem
StickyFingers avatar
Vad de menar med att du ska ha tre skivor, vet jag inte.

Men med "systemåterställning" menade de nog att du skulle skapa en återställningspunkt.
Jag kör med XP och där ligger det under Start/Program/Tillbehör/Systemverktyg/Systemåterställning.

En återställningspunkt är bra att ha om datorn skulle krångla när du tex intstallerar fler program. Då kan man gå tillbaka till den tidpunkten då den fungerade.

Edit: nån annan hann visst svara före
Citera
2009-01-12, 19:27
Medlem
Ja en återställningspunkt kanske var vad dom menade. Men snubben sa jag behövde 3 skivor. Svär.
Citera
2009-01-12, 19:54
Medlem
kanulas avatar
Citat:

Så du köpte en data. Hur mycket är en data? En byte?

När ska folk lära sig att det heter dator?

OnT: Menade han inte att du skulle bränna ut en återställningsskiva? Det brukar inte följa med någon återställningsskiva på nya datorer, utan den ligger på hårddisken, så man får bränna ut det själv. Jag slår vad om att det är Vista på maskinen? Isf räcker det med en dvd-skiva. Det snubben snackade om var om man brände ut på cd skivor. Då det krävas fler skivor.

Hur man gör det? På min Fujitsu Siemens laptop gör man det vid POST, dvs den första bilden som kommer upp när du startar datorn. Mer än så kan jag inte berätta, har nämligen aldrig orkat bry mig om att göra det på min maskin.
Citera
2009-01-12, 20:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
När ska folk lära sig att det heter dator?

Undrar jag också. Det är helt jävla bedrövligt att man inte kan skilja på en sådan grundläggande sak som data och dator.
Citera
2009-01-12, 20:54
Medlem
Så vet någon hur man fixar denna skiva?
Citera
2009-01-12, 20:54
Medlem
Korrekt. De e vista.
Citera
2009-01-12, 22:05
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Så vet någon hur man fixar denna skiva?

Beror på vad det är för tillverkare. Men sådant brukar stå i manualen, kolla där!
Citera
2009-01-12, 22:34
Medlem
Höhö

Tack du som skrev de sista!!! Att titta där var en uppenbarelse från Gud!
Citera
2009-01-12, 22:55
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Menade han inte att du skulle bränna ut en återställningsskiva? Det brukar inte följa med någon återställningsskiva på nya datorer, utan den ligger på hårddisken, så man får bränna ut det själv. Jag slår vad om att det är Vista på maskinen? Isf räcker det med en dvd-skiva.
Nä, till många nya datorer går det åt 1, 2 eller 3 DVD för att skapa återställningsskivor.
Eftersom återställningsskivor innehåller allt som låg förinstallerat på hårddisken när datorn var ny innehåller de inte enbart Vista, utan även alla andra medföljande program.
Därför varierar det mellan datormodeller hur många DVD som går åt.
Citera
2009-01-12, 22:57
Bannlyst
Du har köpt en begangnad dator eller ett skylt exemplar. Antar att du vet om detta.

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in