• 1
  • 2
2009-01-12, 18:47
Medlem
Alltså om ngn har vunnit på Triss 25000 i månaden i 25år tex, och går bort innan hela vinsten blivit utbetalad. Vad händer med vinsten går den i arv eller tar Svenskaspel det resterande?
Citera
2009-01-12, 20:30
Medlem
Planerar du ett mord?
Citera
2009-01-12, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOVEDOC08
Planerar du ett mord?

Citera
2009-01-12, 21:35
Medlem
Jag har inget säkert svar på den, men jag tror att den går i arv. Frågan borde egentligen ställas i juridikforat. Be någon mod flytta dit tråden så lär du få bättre svar.

För mig så är trissvinsten ett värdepapper som ger dig X tusen i Y år. Värdepapper går i arv, så för mig så vore de mest logiska att vinsten går i arv den med.
Citera
2009-01-13, 11:08
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Alltså om ngn har vunnit på Triss 25000 i månaden i 25år tex, och går bort innan hela vinsten blivit utbetalad. Vad händer med vinsten går den i arv eller tar Svenskaspel det resterande?

Tycker som Kalaspuffar att frågan snarare bör ställas i juridikforat än i "spel & dobbel", men jag har för mig att jag för många år sedan, när dessa "vinn 25 000 i 25 år" kom att det var personliga vinster och inte gick i arv. Således uppstod ju frågan hur smart det var för en gammal pensionär att inte ge bort vinsten till barn/barnbarn. Inte heller jag har någon källa eller vet säkert, men som vanligt är det bara att ta kontakt med vederbörande bolag och fråga.
Citera
2009-01-13, 11:44
Medlem
Tack för svaren...

Någon moderator får gärna flytta tråden om den passar bättre i annat ämne...
Citera
2009-01-13, 12:29
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Tycker som Kalaspuffar att frågan snarare bör ställas i juridikforat än i "spel & dobbel", men jag har för mig att jag för många år sedan, när dessa "vinn 25 000 i 25 år" kom att det var personliga vinster och inte gick i arv. Således uppstod ju frågan hur smart det var för en gammal pensionär att inte ge bort vinsten till barn/barnbarn. Inte heller jag har någon källa eller vet säkert, men som vanligt är det bara att ta kontakt med vederbörande bolag och fråga.

Även om det här nu skulle vara sant(vilket jag absolut inte tror) så lär aldrig svs få användning av det ändå. I och med att man har valet att välja nuvärdet av sin vinst så blir ju "25 tusen i månaden i 25 år" bara en reklamslogan. Till och med den mest korkade åsnan(eller någon i åsnans närhet) fattar ju att det är bättre att ta en klumpsumma. Och om det här nu stämmer som du säker så är ju valet ännu mera solklart.
Citera
2009-01-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apekatt
Även om det här nu skulle vara sant(vilket jag absolut inte tror) så lär aldrig svs få användning av det ändå. I och med att man har valet att välja nuvärdet av sin vinst så blir ju "25 tusen i månaden i 25 år" bara en reklamslogan. Till och med den mest korkade åsnan(eller någon i åsnans närhet) fattar ju att det är bättre att ta en klumpsumma. Och om det här nu stämmer som du säker så är ju valet ännu mera solklart.

Nu tror jag du har fel, eftersom att om du tar en klumpsumma så får du inte lika mkt...

Tror att det står på Trisslotter att du kan välja att ta 500000 i en klumpsumma istället för att få skrapa lott med månad och år....

EDIT: Varför skulle ngn välja 500000 i klumpsumma när det minsta du kan vinna är 1,2milj på att skrapa fram år och månad?
Senast redigerad av psycho77 2009-01-13 kl. 13:53.
Citera
2009-01-13, 13:56
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Nu tror jag du har fel, eftersom att om du tar en klumpsumma så får du inte lika mkt...

Tror att det står på Trisslotter att du kan välja att ta 500000 i en klumpsumma istället för att få skrapa lott med månad och år....

Man får nuvärdet av alla 25k i 25 år, alltså i teorin lika mycket.

Edit: Spelar inte på triss själv men har för mig att det står nuvärdet och inte x kroner. Jag kan iofs ha blandat ihop det med någon norsk lott.
Citera
2009-01-13, 14:05
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
EDIT: Varför skulle ngn välja 500000 i klumpsumma när det minsta du kan vinna är 1,2milj på att skrapa fram år och månad?

Bland annat för att man kan inflationssäkra sina tillgångar bättre, och det lär ju dessutom inte vara några problem att slå deras ränta över tid. Enkelt sagt är din första krona mer värd än din sista krona
Citera
2009-01-13, 15:01
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Ringde SvS:

Väljer man (vilket man givetsvis inte gör nu när man vet förutsättningarna) att ta en klumpsumma får du bara 500 000:- så det valet är inte särskilt svårt.

Skulle den som vann 25 000:- i 25 år avlida däremot, så räknas resterande belopp ut och betalas till dödsboet. Den exakta formeln för detta visste de inte dock när jag frågade om nuvärde.
Citera
2009-01-13, 16:06
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Ringde SvS:

Väljer man (vilket man givetsvis inte gör nu när man vet förutsättningarna) att ta en klumpsumma får du bara 500 000:- så det valet är inte särskilt svårt.

Skulle den som vann 25 000:- i 25 år avlida däremot, så räknas resterande belopp ut och betalas till dödsboet. Den exakta formeln för detta visste de inte dock när jag frågade om nuvärde.

Hoppsan jag läste det visst som 5 miljoner första gången .

Vadå det här är ju helkorkat. Man får alltså välja mellan klumpsumman på 500 k eller ta chansen att vinna mycket mer genom att skrapa? förstår jag rätt då? Vad är det minsta man kan vinna, 5 k i 5 år? Och hur stor risk är det att man vinner minsta summan?

Många frågor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in